Hjälp behövs till en amatör för byggande av Bremenbasmoduler

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rullake

Hjälp behövs till en amatör för byggande av Bremenbasmoduler

Inläggav Rullake » 2008-11-26 09:56

Har nu hämtat ut 4 st Bremenbasar på den lokala "macken" och ska till att börja projektera för lådor. Nu är jag en amatör på det här med simuleringar etc så jag skulle behöva ha hjälp av er på faktiskt.se till att skapa dessa lådor på ett optimalt sätt. Har läst det mesta av vad som redan skrivits och har fastnat för basreflex (eftersom det verkar enklast och mest kostnadseffektivt). Maxvolym på lådan får vara 84,5 liter (innervolym – rått) men gärna något mindre så jag får plats med lite gångjärn till faktumskåpets lucka.

Vill att dom ska gå så djupt som möjligt, tillräckligt bra grupplöptid (vad det nu är ) inom IÖ gränser osv.

Hade tänkt mig följande:

1 Köpa överskåp, faktum, från Ikea http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S69806166
som är i 18 mm spån och göra en mdf låda i 12mm som jag sedan kan limma och trycka fast i ikeaskåpet. Om jag får till passformen så skulle det innebära en total godstjocklek på 30 mm (en sida kommer dock att få 24 mm). Räcker det och går det bra att göra på det sättet i ett lådbyggar perspektiv?

2 Placera skåpen på ca 15 cm höga ben så att elementet och port kan placeras för spelning ner i golvet. Det skulle innebära att djupet för basen och porten (yttermått) endast blir 35 cm. Hade då tänkt med ett vinklat basreflexsrör ex vis http://www.dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_159
Skulle det bli bra?

3 Såg att Stefanolo fick tips om att en innervolym på 65 liter exkl rör, stagning och element skulle vara optimalt. Om jag kör på det så undrar jag hur man gör med dämpmaterial dvs hur mycket ska det vara?, var ska det placeras? Vilken sort (märke, densitet etc)?

Hoppas någon kan simulera en låda med dessa förutsättningar och ge info på rörstorlek, dämpmaterial etc för att bygga en komplett basmodul. Om jag får hjälp så kanske det också kan komma lite bilder på projektet :wink:
Senast redigerad av Rullake 2008-11-26 22:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2008-11-26 10:45

Kan du ge TS-parametrar på elementet? Jag har hört (läst) att det inte rekommenderas att ha elementet monterat horisontellt (spelandes uppåt eller neråt) då s.k. "driver sag" kan uppstå, dvs att konens vilopunkt hamnar längre ner, då gravitationen drar konen neråt. Detta uppstår ju inte direkt utan efter några år (om ens det). Men, det är bara vad jag läst. :)

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2008-11-26 12:05

Hej Fackamoto

Tack för ditt svar. Här kommer parametrarna till elementet. Ska försöka kolla upp det där med driver sag. Har för mig att man kan kolla det på något sätt för jag har för mig att elementna är olika känsliga för det. Kanske någon vet hur det är med just detta element?

Info: 'Small & Thile parameters'
Speaker: 'XXX-tumsbas'
Date: '10-Mar-2008'
Operator: 'Naqref'
Fs: '34.3 Hz'
Re: '3.30 Ohm'
Qms: '11.450'
Qes: '0.346'
Qts: '0.336'
Mms: '68.6 gram'
Ml: '3.92 gram'
Cms: '0.3 mm/N'
Rms: '1.3 Ns/m'
Vas: '56.0 liter'
Bl: '11.87 N/A'
f0: '175.0 Hz'
Le: '1.70 mH @ f0'
Sd: '359.7 cm^2'
n: '0.468847'
K: '-1.586721'

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-26 12:08

Varför skall alla som bygger med just det här elementet uppfinna hjulet på nytt? :)

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2008-11-26 12:12

... dubbel post ...
Senast redigerad av The-Master 2008-11-26 12:13, redigerad totalt 1 gång.
//RoBeRt

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2008-11-26 12:13

Kaffekoppen skrev:Varför skall alla som bygger med just det här elementet uppfinna hjulet på nytt? :)

Varför inte!?
:wink: :D

Flera infallsvinklar kan väll aldrig bli fel!
:oops:

Rullake har du kollat i denna tråd?

jag tror mig ha läst att det ska funka men inte säker.
:oops: :D
//RoBeRt

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2008-11-26 12:13

Vet du vad det är för x-max och/eller x-mech? Samt hur mycket effekt det tål.

Skall du ha en låda med 4 element, eller två lådor med två i varje? Jag hade valt det senare, utan tvekan. Två lådor är (nästan) alltid bättre än en, särskilt när man tar med rummet i åtanke.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-11-26 12:14

Ja, 25 liter sluten låda med elektrisk kompensation eller 51 liter basreflex avstämd till 26Hz (som OB51, http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=22429 ), verkar ge ett bra resultat.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2008-11-26 12:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2008-11-26 12:15

Fackamato skrev:Vet du vad det är för x-max och/eller x-mech? Samt hur mycket effekt det tål.

Skall du ha en låda med 4 element, eller två lådor med två i varje? Jag hade valt det senare, utan tvekan. Två lådor är (nästan) alltid bättre än en, särskilt när man tar med rummet i åtanke.

Kanske 4 lådor och 1 i varje?
:? :wink:
//RoBeRt

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2008-11-26 12:33

The-Master skrev:
Fackamato skrev:Vet du vad det är för x-max och/eller x-mech? Samt hur mycket effekt det tål.

Hehe. ;)

Som flera andra nämnt i tråden så finns det redan en annan tråd om elementet, tror det finns flera bra förslag på lådor där. ;)

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2008-11-26 13:34

The-Master skrev:

Precis.

I övrigt så får man väl se dessa frågor som endel i en osäkerhet hos mig. Investerar man i skåp från IKEA etc så vill man vara säker på att man är hyfsat rätt. Dessutom kom det väl lite nya frågor :wink: som t ex lådtjocklek, kan sätta vågrätt? Är det som vet något om det?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-26 14:05

Hur långt ett högtalarmembran hänger ner är direkt kopplat till resonansfrekvensen. Eftersom detta element inte har extremt låg resonansfrekvens så torde det inte vara något större problem i alla fall initialt. Om det däremot har några materialegenskaper i t.ex spidern som gör att det skulle sagga efter längre tid är väl svårt att säga?
Skiljer det verkligen märkbart på sådana saker mellan olika element?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2008-11-28 19:29

Tack för infot Paa

Har nu bestämt mig och beställt tillkapning av skivor från den lokala bygghandeln. Det blir i 19 mm mdf med måtten 50 h * 30 b *45 d. Kommer därför att stödja mitt bygge mot Nagrefs variant dock med annan dimension.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-11-29 11:56

Nu vet jag inte exakt (så man ska inte ta mina ord som en garanti) men det verkar och känns som när man hanterar elementet att det inte kommer bli några problem med nerhängning. Tillverkaren av elementet gör en massa element för bilindustrin och där måste de tåla alla typer av placeringar. Så min gissning är att det går bra att placera elementet horisontellt (åt båda hållen).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Återgå till DIY-forum