shifts skrev:Rätt basmodulsköl igen:
Ingvar, nu när jag har dig i tråden. Ska försöka undvika att efterlysa
tumregelmässiga svar här, vi får se hur det går. Vid ett utökande av antalet
basmoduler från två till exempelvis fyra, är det alltid bättre att sprida ut dem
längs med frontväggen, eller kan en stapling av modulerna i vardera hörn
fungera bra? Misstänker att svaret kan bli "det beror på".
Det beror på.

Nej, jag bara skojar. Men lite sant är det ju ändå. Men såhär är det. Man kan använda i princip tre olika koncept, om man vill att det skall blir signifikant bättre än att bara använda en enda basmodul.
1. Placera modulerna på samma avstånd från lyssnaren, det vill säga i en halvcirkel. Det ger en ganska liten lyssninssfär dock, och kan vara omöjligt i vissa rum att kombinera med grundkravet att de skall integrera väl med sin omedelbara närhet också.
2. Placera dem på en linje i djupled. Det fungerar fantastiskt bra i de flesta rum och reflexionerna i sidoväggarna blir en förlängning av linjen. Oftast är det en fördel att dessutom låta dem beskriva ett leende, alltså att placera dem som är längs ut åt sidorna högre än de som är närmare mitten. Är basarna glada blir man själv glad.
. . . Ett alternativ är att bygga två staplar på var sida om högtalarväggen, men normalt är det bäst att de isåfall inte är alltför nära hörnen. 1/4 rumsbredd in är ofta bäst. Sitter man i mitten är ofta skillnaden måttlig (dominerande felet blir en resonans vid ~100 Hz i de flesta rum, det vill säga över delningen), men vill man kunna sitta lite vid sidan om mitten uppfattar man ofta att transientsvaret blir försämrat med två staplar i hörnen, men får ett tydligt maximum i mitten.
. . . Placering enligt 2, ställer oftast lite högra krav på akustiska åtgärder på rummet, än 1. Men allt som allt brukar det trots allt bli bättre. Statistiskt/subjektivt alltså.
3. Placera dem i alla hörn (alla 8 eller de två nedre fram och de två övre bak) eller på alla rumssidor.
. . . Jag gillar det inte, även om det är en intressant idé, och en som eventuellt från början kom från mig. Skrev om det i samband med lanceringen av LTS-basmodulerna för en massa år sedan, och den togs sedan (flera år senare) upp av THX, som idag faktiskt rekommenderar sådan möblering.
. . . Fördelen är att det går att övertyga en mätmikrofon om att tonkurvan blir himla bra. En annan är att det kan leda till att man klara sig med mindre åtgärder i rummet, och att "dödshålet" i rummets mitt suddas ut.
. . . Nackdelarna är: Dålig känslighet, dålig förmedling av riktning, dåligt transientsvar.
. . . En variant som jag dock tycker fungerar mycket bra är en asymmetrisk version, där man har mindre än hälften så stor kapacitet bakom sig som framför sig.
Sen finns det en massa andra saker att ta hänsyn till också, som gör att den bästa placeringen i ett givet rum sällan är en renodlad applicering av varken 1, 2 eller 3. Nästan aldrig faktiskt. Men det har hänt några få gånger.
shifts skrev:Eller om jag omformulerar mig lite: Är det ALLTID (hehe, här blir det nästan
en sådan tumregelmässig efterlysning, men även svaret "nej" är intressant)
bättre med fyra basmoduler, än två, om dessa placeras någonstans längs
med frontväggen?
Ja. Det är ingen tumregel, utan ett faktum. Är det en regel så är det en grundregel som beror på fysikens lagar.
shifts skrev:Tänker att två moduler på varandra i vardera hörn kanske
närmar sig en utstrålningskälla och undertryckningen av rumsresonanser
minskar i jämförelse med om man spritt ut dem längs med frontväggen.
Det finns fall då det blir bättre, ja. Men nästan aldrig om man skall kunna sitta väldigt snett. Ändå kan det vara den bäst placeringen när man väger in alla sekter som finns att ta hänsyn till.
shifts skrev:Distorisionen bör väl minska och kapaciteten öka, hur modulerna än placeras
(så länge de placeras rimligt givetivs)?
Ja, med reservationen om "rimligt" med är det ju svårt att inte svara ja på det.

Men inte alla åstadkommer rimliga placeringar...
Har stött på sådana där urkopplandet av en eller flera basmoduler givit påtagliga börbättringar. Efter justeringar av en massa saker har dock självklart återinkopllandet av dem resulterat i stora förbättringar.
shifts skrev:Ska dricka lite kaffe nu och se om jag fick fram det jag hade tänkt.
Skål. (Man får skåla i kaffe, och det är något kul i det.)
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).