En pladdertråd om olika basmodulsystem

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slagverket

Inläggav Slagverket » 2008-11-25 15:03

I en "Pladdertråd" för bassystem måste ju även Ingvars fin, fina topplista vara med... Borde väl uppdateras... men här är den igen... (saxad från David_A:s tråd "Lite intryck i56,i64s
")...

IngOehman skrev::[/b]

De största kompletta Ino-systemen som finns i världen just nu är faktiskt:
1. Ino i64s + Prof.Z-2 (typ III = dagens), [NW]
2. Ino i56 + Prof.Z-4 (typ I = 90-tals), [GS]*
2. Ino r56 + Prof.Z-4 (typ I = 90-tals), [SB]
2. Ino i56 + Prof.Y-4 (typ II =dagens), [TN]
3. Ino i56 + Infra.Z->6 (typ II = ~2000), [MS]
3. Ino i56 + Infra.Z->6 (typ II = ~2000), [LR]
3. Ino i32s + Prof.Z-4 (typ II = ~2000), [PP]
4. Ino i28 + Prof.Z-4 (typ II = ~2000), [PL]
5. Ino ccpc-4 + Prof.X-8, [CJ]
6. Ino ccpc-2 + Prof.Y-4, [MB]

(Några av de ovantående finns i flera upplagor, och säkert har jag glömt några dessutom som borde vara med i toppen av listan. Dessutom kan jag missta mig och minnas för få basmoduler hos dem som har Infra-systemen, därav den där >...)

Samt ett antal i56 + Prof.Z-2(typ I)/Prof.Y-4(dagens) och i32s + Prof.Y-4 och i28 + Prof.Y-4

Därtill några i28 + Prof.Y-2 och massor av i28 + Prof.X-4 (ett litet sött system som trots allt är MYCKET kapabelt redan det...).

[Bokstäverna inom hakparentes är initialer bara för mitt minne.]

Men... De Z-4 som är från 90-talet är knappt ljudtrycks- och distorsionskompatibla med dagens Y-4, medan de från 2000 är det drygt.
. Kontentan av detta är att man faktiskt hamnar på delat "värst" redan med i64s + Prof.Y-4 (som är ljudtryckskompatibla med Z-2). Och vill man vara garanterat värst i världen så räcker faktiskt i64s + Prof.Y-6. Fast vill man ha mariginal så väljer man kanske i64s + Prof.Z-4. 8)
We are born naked, wet & hungry; then things get worse... (i28, Ys-2, piP, CR80s)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-25 15:13

shifts skrev:Rätt basmodulsköl igen:

Ingvar, nu när jag har dig i tråden. Ska försöka undvika att efterlysa
tumregelmässiga svar här, vi får se hur det går. Vid ett utökande av antalet
basmoduler från två till exempelvis fyra, är det alltid bättre att sprida ut dem
längs med frontväggen, eller kan en stapling av modulerna i vardera hörn
fungera bra? Misstänker att svaret kan bli "det beror på".

Det beror på. ;)

Nej, jag bara skojar. Men lite sant är det ju ändå. Men såhär är det. Man kan använda i princip tre olika koncept, om man vill att det skall blir signifikant bättre än att bara använda en enda basmodul.

1. Placera modulerna på samma avstånd från lyssnaren, det vill säga i en halvcirkel. Det ger en ganska liten lyssninssfär dock, och kan vara omöjligt i vissa rum att kombinera med grundkravet att de skall integrera väl med sin omedelbara närhet också.

2. Placera dem på en linje i djupled. Det fungerar fantastiskt bra i de flesta rum och reflexionerna i sidoväggarna blir en förlängning av linjen. Oftast är det en fördel att dessutom låta dem beskriva ett leende, alltså att placera dem som är längs ut åt sidorna högre än de som är närmare mitten. Är basarna glada blir man själv glad.
. . . Ett alternativ är att bygga två staplar på var sida om högtalarväggen, men normalt är det bäst att de isåfall inte är alltför nära hörnen. 1/4 rumsbredd in är ofta bäst. Sitter man i mitten är ofta skillnaden måttlig (dominerande felet blir en resonans vid ~100 Hz i de flesta rum, det vill säga över delningen), men vill man kunna sitta lite vid sidan om mitten uppfattar man ofta att transientsvaret blir försämrat med två staplar i hörnen, men får ett tydligt maximum i mitten.
. . . Placering enligt 2, ställer oftast lite högra krav på akustiska åtgärder på rummet, än 1. Men allt som allt brukar det trots allt bli bättre. Statistiskt/subjektivt alltså.

3. Placera dem i alla hörn (alla 8 eller de två nedre fram och de två övre bak) eller på alla rumssidor.
. . . Jag gillar det inte, även om det är en intressant idé, och en som eventuellt från början kom från mig. Skrev om det i samband med lanceringen av LTS-basmodulerna för en massa år sedan, och den togs sedan (flera år senare) upp av THX, som idag faktiskt rekommenderar sådan möblering.
. . . Fördelen är att det går att övertyga en mätmikrofon om att tonkurvan blir himla bra. En annan är att det kan leda till att man klara sig med mindre åtgärder i rummet, och att "dödshålet" i rummets mitt suddas ut.
. . . Nackdelarna är: Dålig känslighet, dålig förmedling av riktning, dåligt transientsvar.
. . . En variant som jag dock tycker fungerar mycket bra är en asymmetrisk version, där man har mindre än hälften så stor kapacitet bakom sig som framför sig.

Sen finns det en massa andra saker att ta hänsyn till också, som gör att den bästa placeringen i ett givet rum sällan är en renodlad applicering av varken 1, 2 eller 3. Nästan aldrig faktiskt. Men det har hänt några få gånger.

shifts skrev:Eller om jag omformulerar mig lite: Är det ALLTID (hehe, här blir det nästan
en sådan tumregelmässig efterlysning, men även svaret "nej" är intressant)
bättre med fyra basmoduler, än två, om dessa placeras någonstans längs
med frontväggen?

Ja. Det är ingen tumregel, utan ett faktum. Är det en regel så är det en grundregel som beror på fysikens lagar.

shifts skrev:Tänker att två moduler på varandra i vardera hörn kanske
närmar sig en utstrålningskälla och undertryckningen av rumsresonanser
minskar i jämförelse med om man spritt ut dem längs med frontväggen.

Det finns fall då det blir bättre, ja. Men nästan aldrig om man skall kunna sitta väldigt snett. Ändå kan det vara den bäst placeringen när man väger in alla sekter som finns att ta hänsyn till.

shifts skrev:Distorisionen bör väl minska och kapaciteten öka, hur modulerna än placeras
(så länge de placeras rimligt givetivs)?

Ja, med reservationen om "rimligt" med är det ju svårt att inte svara ja på det. ;) Men inte alla åstadkommer rimliga placeringar...

Har stött på sådana där urkopplandet av en eller flera basmoduler givit påtagliga börbättringar. Efter justeringar av en massa saker har dock självklart återinkopllandet av dem resulterat i stora förbättringar.

shifts skrev:Ska dricka lite kaffe nu och se om jag fick fram det jag hade tänkt.

Skål. (Man får skåla i kaffe, och det är något kul i det.)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2008-11-25 17:19

Härligt svar IÖ.

Sådana svar gör mig GLAD :lol: , rak, informativt och enkelt.
:wink: :D
//RoBeRt

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-25 18:12

Glad om det var till glädje! :)

Slagverket skrev:I en "Pladdertråd" för bassystem måste ju även Ingvars fin, fina topplista vara med... Borde väl uppdateras... men här är den igen... (saxad från David_A:s tråd "Lite intryck i56,i64s
")...

IngOehman skrev:De största kompletta Ino-systemen som finns i världen just nu är faktiskt:
1. Ino i64s + Prof.Z-2 (typ III = dagens), [NW]
2. Ino i56 + Prof.Z-4 (typ I = 90-tals), [GS]*
2. Ino r56 + Prof.Z-4 (typ I = 90-tals), [SB]
2. Ino i56 + Prof.Y-4 (typ II =dagens), [TN]
3. Ino i56 + Infra.Z->6 (typ II = ~2000), [MS]
3. Ino i56 + Infra.Z->6 (typ II = ~2000), [LR]
3. Ino i32s + Prof.Z-4 (typ II = ~2000), [PP]
4. Ino i28 + Prof.Z-4 (typ II = ~2000), [PL]
5. Ino ccpc-4 + Prof.X-8, [CJ]
6. Ino ccpc-2 + Prof.Y-4, [MB]

(Några av de ovantående finns i flera upplagor, och säkert har jag glömt några dessutom som borde vara med i toppen av listan. Dessutom kan jag missta mig och minnas för få basmoduler hos dem som har Infra-systemen, därav den där >...)

Samt ett antal i56 + Prof.Z-2(typ I)/Prof.Y-4(dagens) och i32s + Prof.Y-4 och i28 + Prof.Y-4

Därtill några i28 + Prof.Y-2 och massor av i28 + Prof.X-4 (ett litet sött system som trots allt är MYCKET kapabelt redan det...).

[Bokstäverna inom hakparentes är initialer bara för mitt minne.]

Men... De Z-4 som är från 90-talet är knappt ljudtrycks- och distorsionskompatibla med dagens Y-4, medan de från 2000 är det drygt.
. Kontentan av detta är att man faktiskt hamnar på delat "värst" redan med i64s + Prof.Y-4 (som är ljudtryckskompatibla med Z-2). Och vill man vara garanterat värst i världen så räcker faktiskt i64s + Prof.Y-6. Fast vill man ha mariginal så väljer man kanske i64s + Prof.Z-4. 8)

Kan väl nämna att David_A leder stort nu. Ingen annan kommer ens i närheten.

Fast om man räknar in storleken på de rum som systemen används i.
så kan några rockader nog vara akuella...

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-25 18:24

hmm... tror det finns någon som definitivt har möjligheten att piska David_A i baskapacitet..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-25 18:28

Signaturen "PP" (delad tredjeplats på listan ovan) gör det ju.

>80-liter(!) pumpkapacitet p-p i ett rum som är på mindre än
15 m^2, är rätt svårslaget faktiskt...

Vh, iö

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-11-25 18:34

Tack för det utförliga svaret Ingvar och tack KK för hans svar på förra sidan.

Jag ska snart (efter mera kaffe) sätta mig in i det och begrunda mina
nyvunna kunskaper!
2021 maj på Spotify

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-25 18:38

IngOehman skrev:Signaturen "PP" (delad tredjeplats på listan ovan) gör det ju.

Vh, iö
Jo, tänkte bara på att det nog finns någon somkan stoltsera med betydligt mer än Z-4 ... om den vill..

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2008-11-25 20:48

IÖ: En variant som jag dock tycker fungerar mycket bra är en asymmetrisk version, där man har mindre än hälften så stor kapacitet bakom sig som framför sig.

Vad menas med detta? Denna placering kan nämligen vara intressant i mitt rum där väggarna är nästan lika långa....

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2008-11-25 21:33

Kaffekoppen skrev:Jo, tänkte bara på att det nog finns någon somkan stoltsera med betydligt mer än Z-4 ... om den vill..

Kan det vara i en källare i Täby tro? :wink:

Conny

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-25 21:44

Här kommer man inte långt med pY-4 på 19 kvm :? :lol:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-25 23:08

Någon som har koll hur lågt infra systemen brukar ligga på vid -1dB i rum? Finns det någon som har 5 hz -1db? 8O :lol:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-26 00:13

Kaffekoppen skrev:

Vh, iö
Jo, tänkte bara på att det nog finns någon somkan stoltsera med betydligt mer än Z-4 ... om den vill..

Med JBL?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-26 00:24

Vh, iö

Är det inte farligt? För hörseln tänkte jag, om man trycker på med så mycket effekt så att man verkligen får den kapaciteten? Det är faktiskt en så stor ändrig av luftvolymen i rumet att den inte kan negligeras.

Jag gillar varken den där listan eller den här tråden. Jag får röster i huvvet som säger att jag bums måste skaffa större basrigg.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-26 00:30

paa skrev:
Kaffekoppen skrev:

Vh, iö

Med JBL?
Ja,där är väl en potentiell grannplågare (eller skall vi säga grävlingsdödare) med. Var det 16st 15"are? Inte honom jag tänkte på, men samma storlek på membranet...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-26 00:46

Har Nerkis kvar sin JBL-rigg? 4 st 2241H borde klara i alla fall 145dB inomhus. Men det kanske inte platsar?
NN kommer väl dock att sopa bana med alla när hans grejjor är klara.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-26 00:52

Max_Headroom skrev:NN kommer väl dock att sopa bana med alla när hans grejjor är klara.

Har inte elementen vittrat sönder tills dess ;)

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2008-11-26 07:10

Conny skrev:
Kaffekoppen skrev:Jo, tänkte bara på att det nog finns någon somkan stoltsera med betydligt mer än Z-4 ... om den vill..

Conny

Va det inte någon som köpte 15 Z-element? han skulle ju kunna dra på om han ville..

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2008-11-26 12:30

Vh, iö

Z4 har 80 liters kapacitet?! Hur stora är de elementen och hur många är de?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-26 12:34

steveo1234 skrev:Z4 har 80 liters kapacitet?! Hur stora är de elementen och hur många är de?

Z är 15"... 4 är antalet... Men jag antar att portens pumpkapacitet räknar in, för de kan väl inte ha en slaglängd på +/- 8-9 cm (väl?). (Om jag nu knappade rätt på räknaren i all hast efter Blossa Amore Vanlij...)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2008-11-26 13:03

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:Z4 har 80 liters kapacitet?! Hur stora är de elementen och hur många är de?

Z är 15"... 4 är antalet... Men jag antar att portens pumpkapacitet räknar in, för de kan väl inte ha en slaglängd på +/- 8-9 cm (väl?). (Om jag nu knappade rätt på räknaren i all hast efter Blossa Amore Vanlij...)

För 20 liter per 15" element behöver man knappt 27 cm slaglängd p-p givet en Sd om 750 cm2. :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-26 13:29

Conny skrev:

Conny
Nopp :)

Raukman

Inläggav Raukman » 2008-11-26 13:36

Nattlorden skrev:

Nu är det kanske det äldre systemet ni kollar på?
Men idag så är ju varje Z-modul utrustad med dubbla Y-basar, dvs. 12":are.
15":arna byttes ut för ett tag, jag antar väl att dom blev för dyra.

så ett Z-4 innehåller 8 st 12" basar.

Hade inte de gamla Z 15":arna en slaglängd på runt 5cm? Har jag för mig!

//Peder

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2008-11-26 13:42

Raukman skrev:
Nattlorden skrev:

Nu är det kanske det äldre systemet ni kollar på?
Men idag så är ju varje Z-modul utrustad med dubbla Y-basar, dvs. 12":are.
15":arna byttes ut för ett tag, jag antar väl att dom blev för dyra.

så ett Z-4 innehåller 8 st 12" basar.

Hade inte de gamla Z 15":arna en slaglängd på runt 5cm? Har jag för mig!

//Peder

Vem tillverkar 12" basar med 10 liters svept volym ....? Jag har aldrig sett nåt sånt monster. Största enskilt svepta volym jag sett är Soundsplinters 18" med 6.5liter.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2008-11-26 15:37

Det är givetvis porten som står för den maximala luftpumpningsförmågan i ett basreflexsystem.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2008-11-26 17:35

kaffekoppen skrev:
Jo, tänkte bara på att det nog finns någon som kan stoltsera med betydligt mer än Z-4 ... om den vill..

Någon med en mååååånga Bremenbasar
:P

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-26 23:32

Finns det någon som har InfraZ? Hur ser den ut, större låda med två W121 i eller?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-27 02:03

Max_Headroom skrev:Har Nerkis kvar sin JBL-rigg? 4 st 2241H borde klara i alla fall 145dB inomhus. Men det kanske inte platsar?
NN kommer väl dock att sopa bana med alla när hans grejjor är klara.

145 dB? :o

Hur kom du fram till det? (Specifikt: Vid vilken frekvens menar du?)

Vh, iö

Raukman

Inläggav Raukman » 2008-11-27 09:15

subjektivisten skrev:Finns det någon som har InfraZ? Hur ser den ut, större låda med två W121 i eller?

Exakt hur den ser ut kan nog Ingvar svara bättre på men dom sitter tydligen ihop med varandra på nåt konstigt vis, om det är någon form av isobarik eller vad det vet jag ej, men så här står det i manifestet:

"ProfundusZ-2 använder ett okonventionellt arrangemang av drivelementen (2 st Ino-W121 per modul) tillsammans med en extremlinjär avstämningsteknik."

//Peder

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-27 11:38

Gäller det även InfraZ?

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino