The HI-FI News Test Record

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

The HI-FI News Test Record

Inläggav Ranefjord » 2004-10-15 12:34

http://www.vinylbutiken.com/article.asp ... 7&view=yes

Nån som provat den för att ställa in sin skivspelare?
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-10-15 13:17

Naturligtvis.

Den är ett måste anser jag + ett ljudkort och analysinstrument på dator är ytterligare värdefull hjälp.

Cardas är också ett komplement.

Dock finns ju också några rariteter på Svalanders hemsida (Shure testrecord etc).

Thomas

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-10-15 13:28

Jag tror att det är den jag köpt. Det som var intressant med den är att den har ett spår med rosabrus med vars hjälp jag kunnat kolla mina puppor och RIAA förstärkare. Jag har en FFT från DK Audio så det har varit mycket lätt för mig att kolla. Sedan finns det väl några spår där man kan kolla puppans spårning kontra utstyrning å de va ju också bra. Blank del på skivan för antiskating kontroll och jag vill minnas ett tyst spår för kontroll av skivbrus eller förstärkarbrus. Jag har för mig att skivan är extremt tyst, tystare en vanliga skivor.
Så kostar den också över 300 spänn. Jag har bara testat en puppa och det är en Ortofon OM20 + 30. Det sista trackingspåret var så hårt utstyrt att min puppa inte klarade spåret, fast å andra sidan så finns det inga skivor som är så starkt utstyrda.

Återgå till Generellt om hifi