Moderator: Redaktörer
FalloutBoy skrev:Med tanke på att recensenten mestadels spelade material (CD och MP3) som inte innehåller frekvenser över 20kHz så är det garanterat inte det som var orsaken till upplevda skillnader.
2-ch skrev:Handlar det här om ormolja eller fungerar det verkligen?
Såg en annons på blocket där dom refererade till en test på Hififorum.
http://www.hififorum.nu/artiklar/Onix/1.htm
Efter att ha läst den så undrar jag om någon här har provat detta och i så fall med vilket resultat?
Att höra saker över 20-30 Khz... nja... jag är skeptisk.
Piotr skrev:DVD-A har 96kS/s vilket medger strax under 48kHz bandbredd.
SACD medger uppåt 100kHz bandbredd men i praktiken begränsas till 50kHz ung. på grund av bruset däröver.
peetwa skrev:Men delningen ligger ju på 11 eller 15 kHz. 3 dB extra mellan 11 - 20 kHz är ju klart hörbart.
FalloutBoy skrev:Piotr skrev:DVD-A har 96kS/s vilket medger strax under 48kHz bandbredd.
DVD-A stödjer 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4 och 192kS/s samplingshastighet (och bitdjup på 16, 20 eller 24 bitar). Man kan dessutom blanda signaler med olika samplingshastighet, bitdjup och antal kanaler på samma skiva.
DVD-V stödjer enbart 48 och 96kS/s.
Egentligen borde filtret ligga mycket längre ner än så (runt 25-30kHz) eftersom man inte vet hur resten av anläggningen hanterar att matas med stora mängder distorsion (man kan inte garantera att man får brus istället för distorsion i ett 1-bitssystem eftersom man inte kan använda dither).
Piotr skrev:Menar du att apparater skulle hantera brus bättre än distortion?
Helmut skrev: En cd spelare klarar lätt av att återge en perfekt sinus ton på 20Khz, men skulle jag köra ut en fyrkantvåg på 20 kHz borde den förvandlas till en perfekt sinusvåg på 20 kHz i lågpassfiltret ??????
Samma sak om en trummis slår till på cymbalen så borde anslaget resultera i en stigtid som påminner om en fyrkantvåg för att därefter övergå i en sinusvåg när mässingen börjar självsvänga.
När man pratar om diskanter i synnerhet och högtalare i allmänhet funderar jag på om inte ljud kvalitén beror på högtalares förmåga att återge fyrkantvågar. Föreställer mig att om man skulle jämföra olika högtalare genom att bara köra ut sinus vågor skulle det inte vara någon större skillnad mellan olika högtalare.
Kan det vara så att en dikant som klarar att återge toner på upp till 30 kHz helt enkelt klarar av att återge snabbare transienter
och att det är det som resulterar i att det låter bättre?
Piotr skrev:Javisst är det så. Ju högre bandbredd desto bättre stigtid.
/Peter
Helmut skrev:Handlar det om frekvensomfånget? En cd spelare klarar lätt av att återge en perfekt sinus ton på 20Khz, men skulle jag köra ut en fyrkantvåg på 20 kHz borde den förvandlas till en perfekt sinusvåg på 20 kHz i lågpassfiltret ??????
IngOehman skrev:*Någon som vet hur många?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster