(H)julfrågor...

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
mrexxet

(H)julfrågor...

Inläggav mrexxet » 2008-11-24 19:17

...kan man ersätta hjulen med andra än originalhjul? jag tänker på höjden, gummit på hjulen kanske var speciellt för OA-116? och varför hjul på högtalarna, SÅ stora är dom ju inte.

I a f, är det ngn som har ett bra tips om ersättningshjul, har kommit över ett par 116 (ver 2, valnöt lr teak?) med dom vanliga felen, taskiga hjul, ruttna kanter men för övrigt i hyfsat bra skick, tänkte ersätta mina 12:or med dom här.

MVH.

Densen

Inläggav Densen » 2008-11-24 21:11

I följande tråd nämner Avatar; Phon att han köpte nya hjul i Danmark. Kanske skulle du rådfråga honom? Likaså så har Nagref i tråden andra hjul, kanske du skulle rådfråga honom också, om tips?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=23128&postdays=0&postorder=asc&start=30

Användarvisningsbild
realist

Re: (H)julfrågor...

Inläggav realist » 2008-11-24 21:11

mrexxet skrev:...kan man ersätta hjulen med andra än originalhjul? jag tänker på höjden, gummit på hjulen kanske var speciellt för OA-116? och varför hjul på högtalarna, SÅ stora är dom ju inte.

I a f, är det ngn som har ett bra tips om ersättningshjul, har kommit över ett par 116 (ver 2, valnöt lr teak?) med dom vanliga felen, taskiga hjul, ruttna kanter men för övrigt i hyfsat bra skick, tänkte ersätta mina 12:or med dom här.

MVH.

Tråden hvor denne info er hentet.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... sc&start=0

http://www.fodgaard.dk/mod.products.56

Nr 46 et syykke ned på saiten.

Bild

Användarvisningsbild
mrexxet

Inläggav mrexxet » 2008-11-26 01:50

Det låter lite "overkill" att beställa från Danmark, antar att det inte originalhjul, kan väl lika gärna knalla in på den lokala järnhandeln, Classe lr ngt liknande, eftersom det inte verkar spela någon roll att det inte är original mer än till det kosmetiska, men tack för tipset.

Det kanske går att regummera på ngt sätt.

MVH.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-11-26 02:44

mrexxet skrev:Det låter lite "overkill" att beställa från Danmark, antar att det inte originalhjul, kan väl lika gärna knalla in på den lokala järnhandeln, Classe lr ngt liknande, eftersom det inte verkar spela någon roll att det inte är original mer än till det kosmetiska, men tack för tipset.

MVH.

Du lär nog inte hitta hjul som du kan trycka in i de befintliga honorna i Sonab högtalarna. Men om du hittar sådana så skrik till i denna tråd :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
skrotnisse

Inläggav skrotnisse » 2008-11-26 10:10

petersteindl skrev:
mrexxet skrev:Det låter lite "overkill" att beställa från Danmark, antar att det inte originalhjul, kan väl lika gärna knalla in på den lokala järnhandeln, Classe lr ngt liknande, eftersom det inte verkar spela någon roll att det inte är original mer än till det kosmetiska, men tack för tipset.

MVH.

Du lär nog inte hitta hjul som du kan trycka in i de befintliga honorna i Sonab högtalarna. Men om du hittar sådana så skrik till i denna tråd :)

MvH
Peter

Hej Peter

Det är exakt samma hjul som orginal. Det är bara att trycka i det befintliga hållet. Man får med honor också om man vill byta.

Finns även hjul som är kromade istället för bruna.

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2008-11-26 10:36

Det ser ut til at det er nylonbane på disse, var det nylon på originalene også, trodde det var gummi.?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-11-26 12:53

skrotnisse skrev:
petersteindl skrev:

MVH.

MvH
Peter

Hej Peter

Det är exakt samma hjul som orginal. Det är bara att trycka i det befintliga hållet. Man får med honor också om man vill byta.

Hej skrotnisse :)

Välkommen till faktiskt.

Att de danska är som orginalen ser jag, men frågan jag ställde är om den lokala järnhandeln har sådana hjul? Jag har letat ersättningshjul men inte hittat förrän dessa Danska dök upp :) Jag vill ju helst ha svarta hjul förståss. Så om någon hittar ersättningshjul runt hörnet som dessutom är svarta, så skriv gärna en liten blänkare :)

MvH
PS

Användarvisningsbild
skrotnisse

Inläggav skrotnisse » 2008-11-26 16:47

petersteindl skrev:
skrotnisse skrev:
petersteindl skrev:

MVH.

MvH
Peter

Hej Peter

Hej skrotnisse :)

Välkommen till faktiskt.

Att de danska är som orginalen ser jag, men frågan jag ställde är om den lokala järnhandeln har sådana hjul? Jag har letat ersättningshjul men inte hittat förrän dessa Danska dök upp :) Jag vill ju helst ha svarta hjul förståss. Så om någon hittar ersättningshjul runt hörnet som dessutom är svarta, så skriv gärna en liten blänkare :)

MvH
PS

Tack

Då är jag med på vad du menar. Jo det är sant exakt likadana är dem ju inte. Men basen på hjulet är samma kan man ju säga :D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-11-27 00:16

MVH.

Det är hur enkelt som helst att beställa från Danmark, och som sagt, dom är original sånär som på färgkombinationerna. Två kartonger hjul och en svart sprayburk .... :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
skrotnisse

Inläggav skrotnisse » 2008-11-27 12:58

phon skrev:

MVH.

Det är hur enkelt som helst att beställa från Danmark, och som sagt, dom är original sånär som på färgkombinationerna. Två kartonger hjul och en svart sprayburk .... :)

Precis det är inget svårt. Plus att det blev väldigt snyggt med nya hjul. Jag tycker det är minst lika snyggt med kromade hjul som svarta.

Men det beror ju på om man vill att det ska se ut som orginal.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-11-27 21:37

förlåt fråga, men hjulets "tapp" ser ut som andra jag sett. Vad är det som skiljer?
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2008-11-27 21:44

Frodrak skrev:förlåt fråga, men hjulets "tapp" ser ut som andra jag sett. Vad är det som skiljer?

Färgen och kanske att diametern på rullytan är något tunnare..

Jag beställde bruna för ett bra tag sedan, lackade dom svarta efter några månader och är helnöjd.. Rullar fint och ser bra ut!

Återgå till Carlsson Illuminati