Moderator: Redaktörer
AVR4000 skrev:IngOehman skrev:AVR4000 skrev:När man vid ett BT säger att man byter apparat (men inte gör det) förväntar sig alla lyssnare att ljudet bör ändras.
När de fortsätter lyssningen hör de dock att ljudet låter likadant. Det gör att de börjar skämmas för att ev höra fel och börjar då "hitta på" skillnad eftersom de inte vill erkänna att ljudet låter identiskt.
Det där låter mest som om du behöver lära sig hur man gör ett
vettigt blindtest som går ut på att testa apparaterna.
Varför blindtestar du så där tossigt?
För övrigt känner jag inte igen det du beskriver överhuvudtaget.
Vem berättar att de byter apparat när de inte gör det, i ett BT?
Så gör man varken i ett seriöst BT eller i ett suggestionstest. Det
senare får ju inte verka vara ett BT överhuvudtaget.
Varför testar du sådär? Och om du inte gör det: Varför tror du att
någon annan skulle syssla med sådana där saker?
Vh, iö
Det är en förklaring till varför skillnad hörs vid öppen lyssning men ej BT och varför skillnad hörs vid ej genomfört apparatbyte.
AVR4000 skrev:Det ickeexisterande apparatbytet kan göras med t.ex en omkopplare som slumpar. Det står t.ex ABC på den men lyssnar man på B och väljer C sker inget byte eftersom man är ute efter att testa lyssnaren.
AVR4000 skrev:Förlåt att jag citerar lite, Subjektivisten, men här kommer en del citat som jag syftar på:Subjektivisten skrev:Tune dem avfärdas inte för att Linn förespråkar den utan att den inte funkar. Ett blindtest och dom säkra tune dem påståendena man hade innan är helt plöstligt borta.
Ta några förstärkare dom du har tune dem där vissa svänger och vissa svänger inte och sen BT det och du kan inte skilja dom åt. Tune dem funkar ju inte, det är på samma nivå som slagrutor och dyl.
Hmmm, men varför försvinner detta sk sväng vid blindtest? Dessa påstående har väl funnits i 20-30 år nu men jag känner inte till ett enda test som bevisar Linn's sk sväng.
Dessa citat ger mig intrycket att vid en öppen lyssning hörs sväng och sedan försvinner det vid BT. Något som kan tolkas som att BT är ett sätt att motbevisa att svänget skiljer sig vilket i sin tur rimligen innebär att det återges likadant. Vilket rimligen gör det fel att tala om olika sväng-återgivning.
AVR4000 skrev:När det gäller apparatbyte som inte genomförs vid BT har det beskrivits av och till. D.v.s att vissa test gjorts så att man "bytt apparat" och lyssnarna beskrivit skillnader - med ett problem: man bytte inte apparat.
Detta anges då som bevis för starka suggestionseffekter.
AVR4000 skrev:För mig bör ett blindtest innebära att man har en omkopplare på lyssningspositionen där man kan växla mellan olika apparater märkta A, B, C och där växling till respektive apparat sker då man trycker på t.ex A eller C. D.v.s då väljs alltid apparat A eller C.
AVR4000 skrev:Jag antar att vi är tillbaka på ruta ett:
*Alla apparater återger musik identiskt när vi talar om takt och timing (sväng).
Vad ingen tune dem-belackare dock berört än är konceptet att lyssna på 10-20 sekunder av en låt oc växla fram och tillbaka mellan olika apparater för att analysera skillnader.
Mig veterligen har det gjorts undersökningar som visar att för detaljstudier av ljud är 10-20 sekunder något som är enkelt att memorera. Det gör att det inte är fel att spela 10-20 sekunder av en låt och använda det i en del av utvärderingen.
/quote]
ThePreTor1aN skrev:Frågan har varit hur skillnader plötsligt förvinner i blindtester är inte så konstigt, man är helt enkelt inte mottaglig för det på samma sätt. Inte jag iallafall.
ThePreTor1aN skrev:I Blindtester likaså som i tune-dem finns det verkliga/faktiska skillnader som inte framkommer eller detekteras, vilka kan ha stor betydelse för ljudåtergivningen under normala lyssningsförhållanden.
jeppe skrev:Sväng hit och sväng dit och stampa takten! jag hajar inget av det där, går det lika bra att känna av svänget och stampa takten-grejen med opera?, är all musik svängig och taktfast?
ThePreTor1aN skrev:Här på faktiskt proklameras blindtester enbart för elektronikens ickebetydelse för man vill lyfta fram vikten av högtalarna av förståeliga skäl.
ThePreTor1aN skrev:I Blindtester likaså som i tune-dem finns det verkliga/faktiska skillnader som inte framkommer eller detekteras, vilka kan ha stor betydelse för ljudåtergivningen under normala lyssningsförhållanden.
AVR4000 skrev:Dessa citat ger mig intrycket att vid en öppen lyssning hörs sväng och sedan försvinner det vid BT. Något som kan tolkas som att BT är ett sätt att motbevisa att svänget skiljer sig vilket i sin tur rimligen innebär att det återges likadant. Vilket rimligen gör det fel att tala om olika sväng-återgivning.
ThePreTor1aN skrev:Här på faktiskt proklameras blindtester enbart för elektronikens ickebetydelse för man vill lyfta fram vikten av högtalarna av förståeliga skäl.
Frågan har varit hur skillnader plötsligt förvinner i blindtester är inte så konstigt, man är helt enkelt inte mottaglig för det på samma sätt. Inte jag iallafall. Dom gångerna jag har testat har jag inte varit det i tune-dem heller. Det krävs hemlån på apparaten helt enkelt. Vad har jag då för nytta av ett blindtest?
I Blindtester likaså som i tune-dem finns det verkliga/faktiska skillnader som inte framkommer eller detekteras, vilka kan ha stor betydelse för ljudåtergivningen under normala lyssningsförhållanden.
Bill50x skrev:jeppe skrev:Sväng hit och sväng dit och stampa takten! jag hajar inget av det där, går det lika bra att känna av svänget och stampa takten-grejen med opera?, är all musik svängig och taktfast?
Nä, all musik är inte svängig och taktfast. Men visst är det rytm i opera? Lyssna tex på Schnittke - Es geschah - snudd på rockdrag här!
Men, jag är inte säker på att det är just "takten" som kan försämras i en apparat, inte som en enskild parameter där man har tex 94% sväng eller 98 % dito. Men det kan vara flera samverkande faktorer som gör att man inte uppfattar rytm och melodi lika bra i en apparat som i en annan.
För den som inte är så tekniskt bevandrad och inte vet hur en fasvridning på X % i regionen 200-400 Hz faktiskt låter så kanske en "musikalisk" beskrivning är lättare att göra.
Det är ju faktiskt så att det (som allra oftast) är musik vi lyssnar på. Vi som lyssnar på musiken är som oftast varken tekniker eller ingenjörer. Så när vi beskriver skillnader mellan olika apparater/högtalare så nyttjar vi den terminologi vi har till hands. Dvs vad vi i musiken uppfattar som skillnader.
Om jag upplever att jag bättre och tydligare hör basen, hur Paul McCartney spelar på sitt instrument, på en given skiva - ja då är detta vad jag hör med min beskrivning!
Om detta sedan beror på att skivspelaren har ett dynamiskt svaj, att baselementet i högtalaren har ett bra Qx (IQ?) osv.... Hur fan ska jag veta det? Jag beskriver ju bara vad jag hör. En bra och duktig ingenjör/tekniker sopar inte min upplevelse under mattan (ja, ja, lelle vän, jag har mätt upp den här högtalaren serrö och den har ingen påverkan som det mänskliga örat kan uppfatta, så du hör fel) - en duktig tekniker funderar på VAD jag hört och försöker hitta en (eller flera) tekniska parametrar som kan förklara den upplevda ljudskillnaden.
/ B
jeppe skrev:Ja, det skulle vara intressant att veta exakt vad som gör att många uppfattar t.ex Naims och Densens förstärkare som speciellt "alerta".
Borde komma fram rätt fort i en F/E lyssning hur dom faktiskt förvränger (om dom nu gör det)
jonasp skrev:ThePreTor1aN skrev:Här på faktiskt proklameras blindtester enbart för elektronikens ickebetydelse för man vill lyfta fram vikten av högtalarna av förståeliga skäl.
Frågan har varit hur skillnader plötsligt förvinner i blindtester är inte så konstigt, man är helt enkelt inte mottaglig för det på samma sätt. Inte jag iallafall. Dom gångerna jag har testat har jag inte varit det i tune-dem heller. Det krävs hemlån på apparaten helt enkelt. Vad har jag då för nytta av ett blindtest?
I Blindtester likaså som i tune-dem finns det verkliga/faktiska skillnader som inte framkommer eller detekteras, vilka kan ha stor betydelse för ljudåtergivningen under normala lyssningsförhållanden.
Samma sak gäller naturligtvis när man blindtestar fina viner. Vet man inte vilket vin man testar blir det hux-flux förvandlat till något blask som påminner om ett bordsvin för fyrtio riksdaler flaskan!![]()
Alltså måste man veta vad som står på etiketten (och prislappen!) innan man provsmakar!!!![]()
Annars ändrar ju glaset innehåll (och smaklökarna egenskaper)
Bill50x skrev:Däremot, om en testsetup låter mer "alert" genom att introducera en Densen i kedjan - då lär det vara en färgning eftersom signalen i ursprungs-setup´en blir förändrad.
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Däremot, om en testsetup låter mer "alert" genom att introducera en Densen i kedjan - då lär det vara en färgning eftersom signalen i ursprungs-setup´en blir förändrad.
Men hur många gånger ska folk förklara dessa saker för dig?![]()
Helt otroligt.
Bill50x skrev:jeppe skrev:Ja, det skulle vara intressant att veta exakt vad som gör att många uppfattar t.ex Naims och Densens förstärkare som speciellt "alerta".
Borde komma fram rätt fort i en F/E lyssning hur dom faktiskt förvränger (om dom nu gör det)
Det är möjligt att det är "förvrängning" som gör vissa förstärkare "alerta". Och i så fall märks det troligen vid en f/e-lyssning. Eller förhoppningsvis i alla fall.
Men, OM det nu är en egenskap som Densen besitter, men inte den övriga anläggningen som används vid f/e-lyssningen, HUR ska man då kunna detektera denna egenskap hos Densen? Den kommer ju inte höras eftersom resten av setup´en "maskerar" denna egenskap.
Däremot, om en testsetup låter mer "alert" genom att introducera en Densen i kedjan - då lär det vara en färgning eftersom signalen i ursprungs-setup´en blir förändrad.
Men, det finns en fallgrop här. Säg att du kopplar en CD-spelare direkt till ett slutsteg (du använder den inbyggda volymen i CD-spelaren, alternativt spelar en lågt utstyrd CD som inte spränger dina högtalarelement i bitar) och avlyssnar resultatet. Sedan stoppar du in ett försteg i kedjan. Då låter det mycket bättre, dvs i praktiken annorlunda mot tidigare. Beror detta då på att försteget färgar? Enligt "f/e-teorin", ja. Men i praktiken? Mjae. Det kan ju bero på att försteget inte orkar driva slutsteget!
/ B
Bill50x skrev:IÖ:
Du har inte förstått vad jag skrev utan bara tolkat det hela i ljuset av dina förutfattade meningar. Läs en gång till vad jag skrev så kanske du fattar bättre. Eller glöm det hela, för mig är saken avklarad.
/ B
Bill50x skrev:Men, det finns en fallgrop här. Säg att du kopplar en CD-spelare direkt till ett slutsteg (du använder den inbyggda volymen i CD-spelaren, alternativt spelar en lågt utstyrd CD som inte spränger dina högtalarelement i bitar) och avlyssnar resultatet. Sedan stoppar du in ett försteg i kedjan. Då låter det mycket bättre, dvs i praktiken annorlunda mot tidigare. Beror detta då på att försteget färgar? Enligt "f/e-teorin", ja. Men i praktiken? Mjae. Det kan ju bero på att försteget inte orkar driva slutsteget!
IngOehman skrev:Seriösa vinprovare testar alltid blindt, och de kommer dessutom häp-
nadsväckande ofta fram till att relationen mellan pris och smak är
mycket svagare än folk i gemen tror.
(Öppet känner alla att vinet för 500 kronor är mycket godare och mer
förfinat än det för 50 kronor, men i blindtester slår ofta bedömningarna
på ett helt andra sätt, och förmågan att avgöra prislappens storlek är
kraftigt reducerad... Men som alltid är det dom som är medvetna om
att dessa svårigheter finns, det vill säga som är införstådda med sug-
gestionsffekterna finns, som har lättast att värja sig mot dem, medan
förnekarna låter sig suggereras till nästan vad som helst...)
En annan intressant sak seriösa vinprovare brukar komma fram till, är
att omdömen om vin som testats blindt brukar bli häpnadsväckande
samstämmiga!
Det betyder inte att alla blir överens om vad som är "godast" (vilket
ju är en subjektiv fråga), men det betyder att det för det mesta fak-
tiskt nås en utmärkt konsensus avseende hur drycken kan beskrivas.
Det är INTE alls så i samma grad fallet när de provas öppet, och så i
ännu mindre grad om var och en för sig bildat sig en uppfattning för
sig själv. Men i öppna testar (där inte bara namnet utan även priset
är känt) är det tydligt att prislappen har en klart större inverkan på
människors bedömning av hur gott ett vin är.
Hifi-människor som inte äger klarhet om allt detta, har mycket att lära
av vinprovare.
Vh, iö
Bill50x skrev:
Men, OM det nu är en egenskap som Densen besitter, men inte den övriga anläggningen som används vid f/e-lyssningen, HUR ska man då kunna detektera denna egenskap hos Densen? Den kommer ju inte höras eftersom resten av setup´en "maskerar" denna egenskap.
Däremot, om en testsetup låter mer "alert" genom att introducera en Densen i kedjan - då lär det vara en färgning eftersom signalen i ursprungs-setup´en blir förändrad.
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:IÖ:
Du har inte förstått vad jag skrev utan bara tolkat det hela i ljuset av dina förutfattade meningar. Läs en gång till vad jag skrev så kanske du fattar bättre. Eller glöm det hela, för mig är saken avklarad.
/ B
Är det någon som har förutfattande meningar så är det du Bill, som du visar om och om igen. Trist.
Nattlorden skrev:Jag tror inte ni talar om samma mening helt enkelt, det var nog resten av posten förutom det nu citerade som subj. syftar på - tror jag i alla fall.
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Däremot, om en testsetup låter mer "alert" genom att introducera en Densen i kedjan - då lär det vara en färgning eftersom signalen i ursprungs-setup´en blir förändrad.
Men hur många gånger ska folk förklara dessa saker för dig?![]()
Helt otroligt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster