En pladdertråd om olika basmodulsystem

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-27 11:43

sprudel skrev:kaffekoppen skrev:
Jo, tänkte bara på att det nog finns någon som kan stoltsera med betydligt mer än Z-4 ... om den vill..

Någon med en mååååånga Bremenbasar
:P
När jag tänker efter finns där en möjlighet till det med, men jag tänkte definitivt opå någon med Ino bassystem med tanke på vilken forumdel vi är i ;)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2008-11-27 11:43

jonasp skrev:Det är givetvis porten som står för den maximala luftpumpningsförmågan i ett basreflexsystem.

En port rör sig inte och pumpar därför inte heller någon luft?
All luft som rör sig måste bero på konens rörelse och att tala om "portluftpumpning" och addera det till konursprungen luftrörelse känns ingé bra.

Eller har jag fel? Isåfall varför?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-27 11:47

steveo1234 skrev:Eller har jag fel? Isåfall varför?

Så när du blir slagen i ansiktet av 80 liter luft så säger du till dig... äsch... jag inbillar mig bara, elementen kan bara flytta 12... (eller vad det nu blir) 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2008-11-27 12:05

steveo1234 skrev:
jonasp skrev:Det är givetvis porten som står för den maximala luftpumpningsförmågan i ett basreflexsystem.

All luft som rör sig måste bero på konens rörelse och att tala om "portluftpumpning" och addera det till konursprungen luftrörelse känns ingé bra.

Elementet sätter ju igång Helmholtzresonansen i porten. Således blir portens luftpumpning betydligt större än elementets, i det här fallet flera gånger större. Skulle man inte få denna effekt kan man lika gärna avstå porten.

Du har helt rätt i att porten inte rör sig, men det gör luften i porten däremot.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-11-27 12:15

Hur många Infra Y moduler måste man upp i för få garanterat större kapacitet över hela arbetsområdet jämfört med vanliga Y? Även jämfört med portpluggarna borttagna?

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-11-27 12:31

David_A: 3 ggr fler?
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-11-27 12:34

ja vanligtvis ja, men även jämfört när Y-modulen jobbar med högre gränsfrekvens? Då får du ju ytterligare 4db ljudtryckskapacitet över 20hz eller nåt sånt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-27 13:23

Storleksordningen blir ändå ungefär samma (+/- 20% sisådär).

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-11-29 01:37, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2008-11-27 15:12

jonasp skrev:
steveo1234 skrev:

Elementet sätter ju igång Helmholtzresonansen i porten. Således blir portens luftpumpning betydligt större än elementets, i det här fallet flera gånger större. Skulle man inte få denna effekt kan man lika gärna avstå porten.

Du har helt rätt i att porten inte rör sig, men det gör luften i porten däremot.

Schysst. Där slår min kunskap om basreflexer i taket.
Intuitivt så låter det helt fel för mig, och jag förstår inte varför det skulle vara så. Att luften hamnar i resonans innebär inte i min värld att mer luft flyttas än vad elementet pumpar.
Men jag utgår från att det är min egen begränsade kunskap som gör att jag inte fattar.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2008-11-27 15:14

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:Eller har jag fel? Isåfall varför?

Så när du blir slagen i ansiktet av 80 liter luft så säger du till dig... äsch... jag inbillar mig bara, elementen kan bara flytta 12... (eller vad det nu blir) 8)

Ingen aning. Jag har aldrig känt 80 liter luft flyttas. Mitt egna rekord är 14liter men det var lixom tillräckligt för mig. Och rummet.
För att inte tala om katten....

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-27 15:28

steveo1234 skrev:Schysst. Där slår min kunskap om basreflexer i taket.
Intuitivt så låter det helt fel för mig, och jag förstår inte varför det skulle vara så. Att luften hamnar i resonans innebär inte i min värld att mer luft flyttas än vad elementet pumpar.
Men jag utgår från att det är min egen begränsade kunskap som gör att jag inte fattar.

Eftersom basreflex ger högre nivå i basområdet än en sluten låda, så betyder ju det att mer luft flyttas. Och allra mest luft flyttas vid basrefexavstämningsfrekvensen, och då står ju elementets kon nästan stilla!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2008-11-27 15:51

paa skrev:

Eftersom basreflex ger högre nivå i basområdet än en sluten låda, så betyder ju det att mer luft flyttas. Och allra mest luft flyttas vid basrefexavstämningsfrekvensen, och då står ju elementets kon nästan stilla!

Möjligtvis vid avstämningsfrekvensen, men, isåfall presterar ju inte bassystemet den mängden flyttad luft. Den gör det eventuellt vid en (eller ett lågt antal) frekvenser, men, knappast över hela bandbredden.
Då tycker jag att det är felaktigt att ange den luftvolymen som "kapaciteten".
Men det är ju bara mitt fria tyckande.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-27 15:54

steveo1234 skrev:Möjligtvis vid avstämningsfrekvensen, men, isåfall presterar ju inte bassystemet den mängden flyttad luft. Den gör det eventuellt vid en (eller ett lågt antal) frekvenser, men, knappast över hela bandbredden.

Om det är den största mängden luft som högtalarsystemet kan flytta vid någon frekvens, så är det väl ett mått på kapaciteten, tycker då jag i alla fall. Vid högre frekevenser flyttas ju mindre mängd luft, oavsett princip.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2008-11-27 16:03

paa skrev:
steveo1234 skrev:Möjligtvis vid avstämningsfrekvensen, men, isåfall presterar ju inte bassystemet den mängden flyttad luft. Den gör det eventuellt vid en (eller ett lågt antal) frekvenser, men, knappast över hela bandbredden.

Om det är den största mängden luft som högtalarsystemet kan flytta vid någon frekvens, så är det väl ett mått på kapaciteten, tycker då jag i alla fall. Vid högre frekevenser flyttas ju mindre mängd luft, oavsett princip.

Där ser jag annorlunda på det. Vid högre frekvens kan fortfarande x-mech*Sd liter luft flyttas?
Kanske det är en semantisk diskussion, "svept volym" respektive "flyttad volym". "Branschstandard" är det förstnämnda begreppet och det är kanske därför det är det som jag är van att tänka i.
Viktigt det där med ord och deras betydelse för att undvika missförstånd..

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2008-11-27 16:18

steveo1234 skrev:Där ser jag annorlunda på det. Vid högre frekvens kan fortfarande x-mech*Sd liter luft flyttas?
Kanske det är en semantisk diskussion, "svept volym" respektive "flyttad volym". "Branschstandard" är det förstnämnda begreppet och det är kanske därför det är det som jag är van att tänka i.

Vid hur mycket högre frekvenser? Vid högre frekvenser (vad nu det kan tänkas betyda) sätter ju elementets termiska effekttålighet gränsen för ljudtrycket innan slaglängden gör det.

Ursprungsbegreppet var "pumpkapacitet", vare sig svept volym eller flyttad volym.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Brunnsbo

Inläggav Brunnsbo » 2008-11-27 17:26

Basmoduler och toppsystem brukar ha olika känslighet, blir det inte "fel" då? Borde det inte bli så att basmodulerna spelar "högre" när de har en högre känslighet eller justeras filtret in på olika volymer?

Har samma fundering när det gäller gain på slutsteg.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-27 23:08

Hur mkt pumpar Y-4? :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-11-27 23:32

tengil funderar på flera basar
vad kontrar sujektivisten med?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-27 23:35

Ja, han har ju bara 4 :P

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-27 23:58

profbd skrev:tengil funderar på flera basar

Om infra systemet känns som en förbättring värd pengarna så blir det nog ett InfraY-8 i framtiden, men det finns massa andra saker jag ska fixa innan det. Har ju inte ens hämtat mina Y-2 än ju :lol:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-28 01:26

subjektivisten skrev:
profbd skrev:tengil funderar på flera basar

Om infra systemet känns som en förbättring värd pengarna så blir det nog ett InfraY-8 i framtiden,

Hur starkt ska du spela egentligen? Jag har basar som motsvarar kanske X4 i området runt 30Hz och kanske lite mer ju närmare 80Hz man kommer.
Jag kan fan inte ens köra dom på halv gas utan att behöva både proppar och kåpor.

Jag tror du lugnar ned dig när du fått Y2orna.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-28 01:27

steveo1234 skrev:
paa skrev:

Möjligtvis vid avstämningsfrekvensen, men, isåfall presterar ju inte bassystemet den mängden flyttad luft. Den gör det eventuellt vid en (eller ett lågt antal) frekvenser, men, knappast över hela bandbredden.

Den egentligen enda intressanta frekvensen att utreda luftvolymen för,
är den undre gränsfrekvensen och strax däröver. Det är nämligen så
att en högtalare (i ett stort rum) måste pumpa luft med en proportio-
nalitet som är kvadratisk mot frekvensens invers.

Om det låter komplicerat så betyder det i klartxt att ett bassystem som
pumpar 80 liter luft vi 20 Hz, och arbetar mellan säg 20 Hz och 320 Hz,
bara behöver pumpa 20 liter vid 40Hz för att nå samma ljudtryck, och
bara 5 liter vid 80 Hz.

Vid 160 Hz är man nere i ett behov om 1,25, och vid 320 Hz behöver
systemet bara pumpa 0,3125 liter, det vill säga lite över 300 ml...

Kort sagt - de enda frekvenser där det är intressant att utreda pump-
kapaciteten är de allra lägsta.

Det är också därför som infrasystemens enorma pumpkapacitet vid
högre frekvenser jämfört med ett lika volymstort profundussystem
(infra Y-6 kontra profundus Y-2 exempelvis), i praktiken inte betyder
så mycket, eftersom man inte kommer att kunna utnyttja det ändå.
Dock blir det en distorsionssänkande kvalitet hos infrasystemet.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-28 03:58

Max_Headroom skrev:Hur starkt ska du spela egentligen? Jag har basar som motsvarar kanske X4 i området runt 30Hz och kanske lite mer ju närmare 80Hz man kommer.
Jag kan fan inte ens köra dom på halv gas utan att behöva både proppar och kåpor.

För det mesta spelar jag inte speciellt högt men ibland så händer det och det är vid dom tillfällena som det är bra att ha dom möjligheterna, att få så bra bas som möjligt.
Infra systemet är ju endast intressant för att kunna återge ännu lägre ner i frekvenserna, främst kanske för filmer. Men om jag skaffar det i framtiden vill jag inte ha mindre ljudtrycksmöjlighet än vad jag hade med ProfundusY-4.

Men som sagt, inga Infra saker är med i planerna närmaste åren, det är a2, duk, projektor, tv, fixa rummet, betala av lån, mm som är intressant nu.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-11-28 08:54

subjektivisten skrev:
Max_Headroom skrev:Hur starkt ska du spela egentligen? Jag har basar som motsvarar kanske X4 i området runt 30Hz och kanske lite mer ju närmare 80Hz man kommer.

För det mesta spelar jag inte speciellt högt men ibland så händer det och det är vid dom tillfällena som det är bra att ha dom möjligheterna, att få så bra bas som möjligt.
Infra systemet är ju endast intressant för att kunna återge ännu lägre ner i frekvenserna, främst kanske för filmer. Men om jag skaffar det i framtiden vill jag inte ha mindre ljudtrycksmöjlighet än vad jag hade med ProfundusY-4.

Men som sagt, inga Infra saker är med i planerna närmaste åren, det är a2, duk, projektor, tv, fixa rummet, betala av lån, mm som är intressant nu.

Verkar vara en riktigt bra prioriteringsordning, jag såg Matrix revolutions igår, hade för mig att jag sett den, men jag antar att jag tröttnade lite efter tvåan, hursomhelst där fanns riktigt rejält med lågbas i vissa scener :) grymt roligt :) filmen var en upprepning på den första som Ni säkert känner till.

Vad jag ville säga med inlägget är att om man akustikreglerar ordentligt samt har ett kapabelt bassystem, så tror jag inte att man saknar infra i första hand, även om jag såklart förstår att det är coolt 8)

Vh Christeer

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2008-11-28 09:32

IngOehman skrev:
steveo1234 skrev:
paa skrev:

Den egentligen enda intressanta frekvensen att utreda luftvolymen för,
är den undre gränsfrekvensen och strax däröver. Det är nämligen så
att en högtalare (i ett stort rum) måste pumpa luft med en proportio-
nalitet som är kvadratisk mot frekvensens invers.

Om det låter komplicerat så betyder det i klartxt att ett bassystem som
pumpar 80 liter luft vi 20 Hz, och arbetar mellan säg 20 Hz och 320 Hz,
bara behöver pumpa 20 liter vid 40Hz för att nå samma ljudtryck, och
bara 5 liter vid 80 Hz.

Vid 160 Hz är man nere i ett behov om 1,25, och vid 320 Hz behöver
systemet bara pumpa 0,3125 liter, det vill säga lite över 300 ml...

Kort sagt - de enda frekvenser där det är intressant att utreda pump-
kapaciteten är de allra lägsta.

Det är också därför som infrasystemens enorma pumpkapacitet vid
högre frekvenser jämfört med ett lika volymstort profundussystem
(infra Y-6 kontra profundus Y-2 exempelvis), i praktiken inte betyder
så mycket, eftersom man inte kommer att kunna utnyttja det ändå.
Dock blir det en distorsionssänkande kvalitet hos infrasystemet.

Vh, iö

Ok, intressant!
Men, följdfråga för att ge mig någon referens: Vad är pumpkapaciteten hos Y-2 vid låga frekvenser, säg, 10hz resp 15hz?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2008-11-28 09:35

jonasp skrev:
steveo1234 skrev:Där ser jag annorlunda på det. Vid högre frekvens kan fortfarande x-mech*Sd liter luft flyttas?

Vid hur mycket högre frekvenser? Vid högre frekvenser (vad nu det kan tänkas betyda) sätter ju elementets termiska effekttålighet gränsen för ljudtrycket innan slaglängden gör det.

Ursprungsbegreppet var "pumpkapacitet", vare sig svept volym eller flyttad volym.

Ja, det blir det ju såklart.
Ännu en anledning att föredra begreppet "svept volym" framför "pumpkapacítet"
:)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-28 12:04

Tengil skrev:Verkar vara en riktigt bra prioriteringsordning, jag såg Matrix revolutions igår, hade för mig att jag sett den, men jag antar att jag tröttnade lite efter tvåan, hursomhelst där fanns riktigt rejält med lågbas i vissa scener :) grymt roligt :) filmen var en upprepning på den första som Ni säkert känner till.

Vad jag ville säga med inlägget är att om man akustikreglerar ordentligt samt har ett kapabelt bassystem, så tror jag inte att man saknar infra i första hand, även om jag såklart förstår att det är coolt 8)

Vh Christeer

Ja, men betala av lån ligger utanför allt såklart, det betalar jag av då och då.

Jag såg nya Arkiv X filmen och det finns en skön scen där en tjej faller ner i ett hisshack som jag kan tänka mig har rätt så mycket lågbas. Det brummar till fint här iaf. :D

Mm jag måste ta tag i rummet nu, ekar bedrövligt nu. :(

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-11-28 22:25

subjektivisten skrev:
Tengil skrev:Verkar vara en riktigt bra prioriteringsordning, jag såg Matrix revolutions igår, hade för mig att jag sett den, men jag antar att jag tröttnade lite efter tvåan, hursomhelst där fanns riktigt rejält med lågbas i vissa scener :) grymt roligt :) filmen var en upprepning på den första som Ni säkert känner till.

Vh Christeer

Ja, men betala av lån ligger utanför allt såklart, det betalar jag av då och då.

Jag såg nya Arkiv X filmen och det finns en skön scen där en tjej faller ner i ett hisshack som jag kan tänka mig har rätt så mycket lågbas. Det brummar till fint här iaf. :D

Mm jag måste ta tag i rummet nu, ekar bedrövligt nu. :(

Ursäkta OT, hur var arkivx filmen, jag fingrade på blurayvarianten, men avvaktade, var den bra :?:

Vh Christer

Användarvisningsbild
blacklabel

Inläggav blacklabel » 2008-11-29 00:20

ArkivX, var en av de sämsta filmer jag någonsin sett.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-29 00:27

Tengil skrev:Ursäkta OT, hur var arkivx filmen, jag fingrade på blurayvarianten, men avvaktade, var den bra :?:

Vh Christer

Många klaga på den så jag hade väl inte så höga förhoppningar så jag tyckte den var rätt bra. Den är ju inte så mycket "arkiv x" men annars tycker jag den var en okej film.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino