Blindtester kan ge felaktiga resultat !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-29 11:59

Richard skrev:Man kan ställa sig frågorna:

Finns det "musikaliska" apparater ?

Finns det någon tydligt skillnad mellan dyrt och billigt, med avseende på verklig prestanda, som alltid kan följas ?

Är placeboupplevelsen vid "öppen" lyssning förrädisk, och ofta missvisande ?

Är "tunedemmetoden" gravt missvisande ?

1. Nej. En apparat har ingen möjlighet att avgöra om en vågform man stoppar in är ett musikstycke eller bara nåt oljud.

2. Ja, det gör det åtminstone i vissa produktgrupper. I andra produktgrupper är kopplingen pris/prestanda mycket svag.

3. Ja.

4. Ja, meotden är helt oduglig.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-11-29 12:02

Max_Headroom skrev:
Richard skrev:Är "tunedemmetoden" gravt missvisande ?

4. Ja, metoden är helt oduglig.

Vad grundar du den åsikten på?

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-29 12:02

Den är oduglig som metod om den leder till att människor får uppfattningar om apparater, som inte kan ges stöd för under andra förutsättningar än dem där man vet vilken apparat som spelar. Det vill säga om man söker en metod som kan säga något om egenskaper som tillhör apparaten och inte lyssnaren.

Eftersom det finns sådana kända fall är metoden bevisat oduglig.

Om man tycker att en metod INTE behöver vara pålitlig för att vara duglig eller om man tycker att ordet duglig är en synonym med oduglig, eller om man tycker att en metod är duglig, om den leder till en livslåg lögn som man alltså aldrig avslöjar genom att leva kvar i den, eller om man tycker att slantsingling är en duglig metod... stöder man sig mot andra definitioner än de jag använt i det ovanstående, och då gäller kanske andra bedömningar av tundem.

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Bill säger sig inte vilja diskutera saken, men han kan inte låta bli att om och om igen säga att han inte tror på det som andra berättar för honom...

Om du Bill50x med "diskussionen är avslutad för mig del" (eller vad du nu
skrev) menar att du inte tänker argumentera utan bara tänker fortsätta
att påstå saker, så är det ju än värre än när du "diskuterade".

F/E-lyssning är för mig avklarat. Jag har tydligt deklarerat vad jag anser vara svagheterna med testmetoden. Jag har inte varit lika tydlig med vad jag anser vara de positiva sidorna med metoden. Men dessa företräden har ju andra på detta forum mycket vältaligt förklarat :-)

Däremot, att någon "om och om igen säga...." något betyder inte att det blir mer sant. Det betyder bara att en viss persons uppfattning upprepas.

/ B

Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-11-29 12:10, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-29 12:03

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:

/ B

Typ av testsignal, fast bestämda tidsintervall, en förhörsledare som talar om vad man ska lyssna efter, man kan inte växla själv när det passar. Finns säkert en massa annat också men det här räcker ju fär att inse att metoden är är framtagen för att ett visst märke och dess handlare ska utmärka sig från resten. Det handlar om varumärkesbyggande och försäljning, inget annat.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-11-29 12:13

Max_Headroom skrev:
Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:

/ B

Typ av testsignal, fast bestämda tidsintervall, en förhörsledare som talar om vad man ska lyssna efter, man kan inte växla själv när det passar. Finns säkert en massa annat också men det här räcker ju fär att inse att metoden är är framtagen för att ett visst märke och dess handlare ska utmärka sig från resten. Det handlar om varumärkesbyggande och försäljning, inget annat.

Hm, nä. Tune-dem är en utvärderingsmetod som du bland annat använder när du justerar placeringen av dina högtalare. Eller vänder dina kontakter rätt i vägguttaget. Eller jämför två förstärkare som klangligt låter lika.

Som Sportis skriver, EN metod bland flera andra att utvärdera utrustning.

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-29 12:14

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Du menar att vad som helst konstituerar som argument? Även om det
inte består av annat än spekulationer och gissningar? :?

Håller inte med isåfall. Argument måste hänvisa till något som i sig är
faktiskt (matematiska, logiska, eller induktiva samband eller händelser)
och som går att bemöta.

Bill50x skrev:...IÖ verkar sätta en ära i att misstolka det jag skriver och lägger inte ner en sekunds tankeförmåga på att försöka förstå vad jag menar.

8O

Tomma påståenden, och oförskämt dessutom. Varför tror du detta?

Bill50x skrev:Tom när jag i ett stycke håller med om att f/e-lyssning kan ha sin fördel i ett givet scenario så blir jag påhoppad.

Inte av mig. Det du skrev var en självklarhet som andra skrivit om i
åratal före dig (när du skrev motsatsen, om redan då var otrevlig mot
dem som sa det du nu själv säger) och som jag höll med om, och fråg-
ade mig varför inte alla begriper.

Bill50x skrev:IÖ börjar skriva om A/B-tester som jag överhuvudtaget inte nämnt och med utgångspunkt från denna testmetodik blir jag återigen kritiserad.

Vad är det här för dumheter då? 8O

Får jag inte skriva om A/B-jämförelser i mina inlägg? :o :(

Vem är du att bestämma vad för saker som folk skall få ta upp i sina
inkägg??? Och vad säger att det hade något med dig att göra?

Läs det jag skrev istället för att gissa (fel) och om sammanhangen ändå
inte framgår så fråga gärna. Av det jag skrev framgår med önskvärd
tydlighet att jag INTE påstått att DU talat om en A/B-jämförelse. Men
OM du gjort det så gäller de synpunkter jag framlade. Jag påpekar ju
till och med att det jag skriver kan vara hypotetisikt.

Störst tonvilkt lade jag dock vid det du skrev om maskeringseffekter.

Men det vill du bara påstå - inte diskutera. Men det går tydligen bra att
påstå, och sedan svara med oförskämdheter när någon kommenterar
dina påtåenden... :(

Bill50x skrev:Till detta som kommer en massa dravel om min person och diverse kommentarer om vad jag förmår eller inte. Visst ger det ett djävligt trist klimat här på faktiskt?

Det är trist att se att du säger du vara färdig med diskussionen, men
ändå med jämna mellarum häver ur dig en massa trista misstroenden.

Det är trist att du sedan när någon försöker kommentera dem, svarar
med personangrepp.

Vh, iö

Varför kallar du mig för otrevlig? Bara för att jag tycker annorlunda mot dig? När angrep jag dig personligen? Har jag någonsin hävdat att du är otrevlig?

Det är du inte.

Du och jag har ibland olika åsikter om saker. Det betyder inte att du är otrevlig. Inte oförskämd heller. Så varför anser du att jag är detta bara för att jag inte håller med dig?

/ B

Se fetstilat. (Finns fler exempel.)

Du var oförskämd och hade fel på samma gång. Trist stil.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-11-29 12:18

Conan skrev:Hur går man PRAKTISKT tillväga för att hitta en förstärkare som återger svänget på skivorna?

1. Man skannar av de kanaler som man har mest förtroende för (hifi-tidningar, MoTL, produktkataloger, datablad, nätfora, bekanta osv) för att hitta förstärkare i lämplig prisklass och med lämpliga kraftresurser som kan förväntas motsvara ens krav.

2. Man lånar hem och lyssnar på lämpliga kandidater för att se om ljudet motsvarar ens önskemål.

Finns det så många andra sätt att göra det på?

Det är väl det som brukar kallas "lyssna och tyck"? Kotler skulle älska ditt svar. Din fråga är i högsta grad relevant - "Finns det så många andra sätt att göra det på?".. Om vi håller hårt i ordet "PRAKTISKT"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-11-29 12:21

IngOehman skrev:
Bill50x skrev:...IÖ verkar sätta en ära i att misstolka det jag skriver och lägger inte ner en sekunds tankeförmåga på att försöka förstå vad jag menar.

Erkännes, det var trist skrivet.

Som försvar; skrivet i affekt efter att ha läst dina långa inlägg där du helt uppenbart missförstått vad jag menade (istället för att skriva en kort fråga "Hur menar du?").

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-29 13:27

Koffe skrev:Antagande:

- Jag vill ha en förstärkare med mer "sväng".

Fråga:

- Hur går jag tillväga för att i PRAKTIKEN hitta en sådan?

Svar på frågan som underkänner mina preferenser i antagandet går bort. Tillvägagångssätt som inte är praktiskt genomförbara går bort. Här finns alltså en begränsning som handlar om förkunskaper så väl som ekonomi och arbetsinsats.

Den första frågan du bör fråga dig, är det någon skillnad på sväng mellan förstärkare överhuvudtaget
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-29 13:29

Bill50x skrev:Nu är du så där otrevlig och nedvärderande igen. Varför det? Klarar du inte av att diskutera sakfrågor utan att komma med sådana här trista kommentarer?

Efter åratal med icke argument från din sida så ger man upp på dig. Var en man och argumentera istället!
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-29 13:33

sportbilsentusiasten skrev:Det verkar råda ett missförstånd som du inte är ensam om.
Kanske inte framgår helt tydligt i de citat som finns i tråden - MEN.. tune dem är en utvärderingsmetod och INTE ett sätt att lyssna.

Dvs hur man lyssnar på musik, inspelad eller live har inget med tune dem att göra.
Man bara lyssnar o njuter. :wink:

Men om det ska vara en metod av värde bör den ju även funka. Hur stor är risken att ni som förespråkar tune dem klarar av att skilja dessa apparater i ett blindtest? Låt mig säga såhär, varför inte visa upp denna förmåga? Om man tror på den så mycket, varför inte visa upp den? Så slipper vi månader av trams på nätet.

Så när har du tid?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-11-29 13:56

subjektivisten skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Det verkar råda ett missförstånd som du inte är ensam om.
Kanske inte framgår helt tydligt i de citat som finns i tråden - MEN.. tune dem är en utvärderingsmetod och INTE ett sätt att lyssna.

Dvs hur man lyssnar på musik, inspelad eller live har inget med tune dem att göra.

Men om det ska vara en metod av värde bör den ju även funka. Hur stor är risken att ni som förespråkar tune dem klarar av att skilja dessa apparater i ett blindtest? Låt mig säga såhär, varför inte visa upp denna förmåga? Om man tror på den så mycket, varför inte visa upp den? Så slipper vi månader av trams på nätet.

Så när har du tid?

Hm det där låter intressant, hoppas det blir av :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-11-29 14:09

IngOehman skrev:Vem är du att bestämma vad för saker som folk skall få ta upp i sina inkägg???

8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O
Det är skillnad på folk och folk uppenbarligen.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-11-29 14:19

subjektivisten skrev:Den första frågan du bör fråga dig, är det någon skillnad på sväng mellan förstärkare överhuvudtaget

Diffusera inte frågeställningen nu - du vet mycket väl att jag är skeptiskt till "sväng"- begreppet och huruvida det har något motsvarighet i kedjan eller signalen.

Koffe skrev:Richards omformulerade antagande:

- Jag vill ha en förstärkare som återger svänget från skivan så bra som möjligt.

Fråga:

- Hur går jag tillväga för att i PRAKTIKEN hitta en sådan?

Svar på frågan som underkänner mina preferenser i antagandet går bort. Tillvägagångssätt som inte är praktiskt genomförbara går bort. Här finns alltså en begränsning som handlar om förkunskaper så väl som ekonomi och arbetsinsats.

Hittills är "lyssna och tyck"- metoden den enda föreslagna; till alla marknadsförares förtjusning.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-29 14:58

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:

Erkännes, det var trist skrivet.

Som försvar; skrivet i affekt efter att ha läst dina långa inlägg där du helt uppenbart missförstått vad jag menade (istället för att skriva en kort fråga "Hur menar du?").

/ B

NEJ!

Inte alls. Jag förstod precis vad du skrev. Varför kommer du med sådana där påståenden??? Om du tror att jag missförstått något så fråga om vad jag tror du menat. Det du skriver (påstår) i det ovanstående är FEL och oförskämt. Dessutom har jag redan påpekat dette en gång, och dessutom i klartext berättat för dig vad jag tror att du menade, vilket är vad du menade (att en skillnad som hörs i en F/E-lyssning visar att apparaten färgar).

Stora delar av det jag skrev var dessutom allmänt skrivet och hade inte att göra med vad du skrivit överhuvudtaget. Observera gärna (så att du kanske kan omvärdera dina trista upprepningar som, som sagt, är felaktiga) att jag inte citerar dig utan gör inlägget utan att peka på vad det kommenterar.

Där det specifikt berör dig skriver jag det. Om du tror att andra delar av det jag skrivit har med dig att göra så behöver du omvärdera det. Det vill säga låta bli att tolka in saker som inte finns där.

Svarade dessutom således att det finns svar tillgängliga även om du hade menat något annat. Men jag tror inte att du tänker försöka förneka det du skrev om maskeringseffekter.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-11-29 15:02

OM man nu till äventyrs skulle missförstå, så kan man ju logiskt inte misstänka att man missförstått. Ännu mindre veta.

m.v.h. en vän av logiskt tänkande. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-29 15:15

Åjo, visst kan man det.

Ett missförstånd är bara möjligt om det som skrivits har tolkats. Därför kan en person som missförstått backa och undersöka andra tolknigsmöjlgheter, men även se vad den som anser sig vra missförstådd skriver senare.

Om en osäkerhet finns kan man fråga vad som menats, eller svara förutsättningslöst, så att alla tolkningsmöjlgheter inkluderas.

I detta fall är det solklart att jag inte har missförstått någonting!

Det verkade som om Bill50x talade om en F/E-lyssning, och gav sin synpunkt om att en skillnad i en sådan är ett tecken på att apparaten färgar.

Han har även senare bekräftat att det var det han menade.

Ändå envisas han med att påstå att jag missförstått något, bara för att jag ÄVEN tar upp en A/B-jämförelse och går igenom dess förutsättningar/brister i samma inlägg (dock utan att hänvisa till Bill50x, det vill säga påstå att han måste ha talat om en sådan.).

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag har nu editerat inlägget jag gjorde på sidan 17, genom att klippa in den text Bill50x författade om maskeringseffekter, som jag kommenterar i samma inlägg. Har även förtydligat vad jag tror.

Hoppas det skall hjälpa för att få Bill50x att inse att hans kommenterar till mig varit felaktiga.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-11-29 15:18

Då är det således inget missförstånd.

Det känns som om dessa tolkningsdiskussionerna har valsats förr. Fastna inte i det en gång till, hur viktigt det än må kännas.

Varför?
För att detta är ett hififorum, inte en sandlåda för semantiska lekar.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-29 15:34

Koffe skrev:Hittills är "lyssna och tyck"- metoden den enda föreslagna; till alla marknadsförares förtjusning.

Att lyssna blint är ju det enda alt. Till exempel så låter man någon/några lyssna fram förstärkare som dom anser har sväng och andra som dom inte anser har det. Sen låter man dom lyssna på dessa i ett blindtest. Så får vi se.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-29 15:45

Vill bara försiktigt påpeka att BT inte är en testmetod.

Det är bara en förutsättning för att testen (med vilken metod den än
görs) är baserad på vad man hör och inte på suggestionseffekter som
kan komma från andra sinnesförnimmelser, eller informationer, med
koppling till testobjektet.

Blindtest betyder (för alla nytillkomna) inte att man inte får se, utan att
man inte får veta. Förfarandet är en självklarhet och en nödvändighet
om ett experiment skall ha något vetenskapligt värde. Utöver det kan
man diskutera metoder för testen. De kan variera inom mycket vida
gränser, och i extremfallen kan även dessa leda till att resultatet
saknar vetenskapligt värde.

Ofta är det viktigaste att man ställer en relevant fråga. Nästan lika
viktigt är att man ger goda förutsättningar för ett relevant svar att
poppa fram ur experimentet.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Vee-Eight skrev:Då är det således inget missförstånd.

Du behöver nog hålla isär den diskussion du startade om hypotetiska
situationer där någon misförstått, och en faktisk situation där något
inte missförståtts.

Med avseende på faktiska missförstånd skrev jag att den som miss-
förstått något kan "backa och undersöka andra tolkningsmöjligheter,
men även se vad den som anser sig vara missförstådd skriver senare".

Har du några invändningar mot det?

Det jag skrev var en invändning mot det du skrev:
Vee-Eight skrev:OM man nu till äventyrs skulle missförstå, så kan man ju logiskt inte misstänka att man missförstått. Ännu mindre veta.

Okej?

Ser du relevansen i min invändning? Håller du med mig?

Om du inte gör det behöver du förklara för mig vad det kommer sig att
det finns människor misstänkt att de missförstått, backat och insett att
de har missförstått.

Det strider ju mot vad du påstod om de logiska sambanden.

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-11-29 16:30

IngOehman skrev:Vill bara försiktigt påpeka att BT inte är en testmetod.

Det är bara en förutsättning för att testen (med vilken metod den än
görs) är baserad på vad man hör och inte på suggestionseffekter som
kan komma från andra sinnesförnimmelser, eller informationer, med
koppling till testobjektet.

Blindtest betyder (för alla nytillkomna) inte att man inte får se, utan att
man inte får veta. Förfarandet är en självklarhet och en nödvändighet
om ett experiment skall ha något vetenskapligt värde. Utöver det kan
man diskutera metoder för testen. De kan variera inom mycket vida
gränser, och i extremfallen kan även dessa leda till att resultatet
saknar vetenskapligt värde.

Ofta är det viktigaste att man ställer en relevant fråga. Nästan lika
viktigt är att man ger goda förutsättningar för ett relevant svar att
poppa fram ur experimentet.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Vee-Eight skrev:Då är det således inget missförstånd.

Du behöver nog hålla isär den diskussion du startade om hypotetiska
situationer där någon misförstått, och en faktisk situation där något
inte missförståtts.

Med avseende på faktiska missförstånd skrev jag att den som miss-
förstått något kan "backa och undersöka andra tolkningsmöjligheter,
men även se vad den som anser sig vara missförstådd skriver senare".

Har du några invändningar mot det?

Det jag skrev var en invändning mot det du skrev:
Vee-Eight skrev:OM man nu till äventyrs skulle missförstå, så kan man ju logiskt inte misstänka att man missförstått. Ännu mindre veta.

Okej?

Ser du relevansen i min invändning? Håller du med mig?

Om du inte gör det behöver du förklara för mig vad det kommer sig att
det finns människor misstänkt att de missförstått, backat och insett att
de har missförstått.

Det strider ju mot vad du påstod om de logiska sambanden.

Vh, iö

Ingvar, jag läste V8s inlägg

som så: "OM man nu till äventyrs skulle missförstå, så kan man ju logiskt inte misstänka att man missförstår. Ännu mindre veta.[/quote]

D v s i det ögonblick som man missförstår så vet man inte att man missförstår. Om man sedan vet att man missförstod så är det senare i tiden efter det att man har fått reda på vad man har missförstått.

Så läste jag V8s inlägg - vilket i klartext även betyder, så tolkade jag V8s inlägg.

Väl mött :)
Peter Steindl

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-29 16:35

Vad var det isåfall en kommentar till?

Det som diskuterats är ju bara efterhandsutredningar om huruvida
missförstånd förelegat.

Och oavsett vilket stämmer det inte, för visst kan man misstänka att
man förstått något fel, eller i varje fall hålla den möjligheten öppen,
även när man tror att man förstått, fast man missförstått.

Vh, iö

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-11-29 16:42

Ja du Ingvar, det är helt omöjligt att du kan ha fel. Nej du har rätt jag fattar inget av ditt käbbel. Men en sak vet jag att du tycker det är så kul att leka överlägsen mot de andra. Här kommer fabror IÖ och berättar hur skåpet skall stå, tjohej.

Det kvittar vad det är du har rätt i allt i allt i allt. Du kan inte ha fel. Måste kännas underbart att vara så perfekt 8) Länge lev IÖ vår perfekte man.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-11-29 16:52

subjektivisten skrev:

Så när har du tid?

Tycker ditt inlägg visar trist inställning.
"risken" indikerar förakt och att du utgår ifrån att testet skulle misslyckas. Dvs du är inte objektivt neutral
"trams" - du dömer innan testet genomförts. Och återigen lyser föraktet igenom.

Är det inte konstigt att om någon har synpunkter på F/E får denne MASSIV kritik - testa metoden först...förstå hur den fungerar innan du kommer med invändningar...är några av de kommentarer man kan läsa.

Men tune dem kan kritiseras utan att man;
A/ testat den
B/ har koll på och förstått metoden

Med tanke på vad tune dem kritiker har skrivit på forumet är det uppenbart att B/ gäller för många. Att citera några rader från Linn web eller Lejonklou web säger inte hela sanningen. Och definitivt inte att man förstått hur den tillämpas praktiskt.
Om då någon som inte har full koll testar den, hur kan man veta att det genomförts korrekt?

subjektivisten, har DU testat metoden?

Om inte, du är välkommen hem till mig, hör av dig nästa gång du är i Göteborg :D
Ta med dig en CDspelare. Enklast att transportera och koppla emellan.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-11-29 17:07

Tillägg, ALLA är givetvis välkomna - oavsett om de testat tune dem eller inte. :wink:
Och ni kan givetvis släpa med er vilka grejjer som helst...

TACKSAM för tips så jag kan köpa en dB-mätare!

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2008-11-29 17:23

subjektivisten skrev:

Så när har du tid?

Ställ upp själv med dina egna grejer så får vi se om du kan skilja dom från andra komponenter. Givetvis nivåmatchat och kontrollerat.

-och förlorade komponenter går till Elprogrammet, elektronik!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-29 19:00

sportbilsentusiasten skrev:Tycker ditt inlägg visar trist inställning.

Ja och jag tycker din inlägg visar en trist inställning, att lyssna, argumentera och vara öppen. Det verkar som du VET att så är det, men sällan kommer argumenten. Såklart man tröttnar då.

sportbilsentusiasten skrev:"risken" indikerar förakt och att du utgår ifrån att testet skulle misslyckas. Dvs du är inte objektivt neutral
"trams" - du dömer innan testet genomförts. Och återigen lyser föraktet igenom.

Ja, jag tror inte ni fixar det. Jag tror inte alls på tune dem överhuvudtaget. Anledningen är ju simpel, inga som helst argument har framförts för metoden, bara massa lösa påståenden. Det brukar betyda att inte finns några argument för det. Men du får gärna motbevisa mig, har ju väntat på argumenten ett tag nu.

sportbilsentusiasten skrev:Är det inte konstigt att om någon har synpunkter på F/E får denne MASSIV kritik - testa metoden först...förstå hur den fungerar innan du kommer med invändningar...är några av de kommentarer man kan läsa.

Har mna synpunkter som inte håller så kommer folk säga till en. Varför inte lyssna på folk istället för fortsätta i samma hjulspår?

sportbilsentusiasten skrev:Med tanke på vad tune dem kritiker har skrivit på forumet är det uppenbart att B/ gäller för många. Att citera några rader från Linn web eller Lejonklou web säger inte hela sanningen. Och definitivt inte att man förstått hur den tillämpas praktiskt.
Om då någon som inte har full koll testar den, hur kan man veta att det genomförts korrekt?

subjektivisten, har DU testat metoden?

En metod som det inte finns några argument att den funkar är ju inte så meningsfullt att testa. Jag har annat för mig. Men du kan gärna komma med argument och kanske tester som visar annorlunda så blir det ju intressant.

sportbilsentusiasten skrev:Om inte, du är välkommen hem till mig, hör av dig nästa gång du är i Göteborg :D
Ta med dig en CDspelare. Enklast att transportera och koppla emellan.

Ja, om du går med på att blindtesta sen. Att du för tune dem och säger vilken spelare som har sväng och vilken som inte har sväng, så blindtestar vi dom sen. Är du med på det?

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-11-29 19:29

Lite blandade kommentarer:

Richard skrev:1997 ansågs den vara världens bästa DA med världens bästa försteg- av Linn själva. Slutsteget 5125 ansågs vara det bästa i världen, bättre än gamla Klout. Nu- år 2008 anses dessa grejor uppenbarligen som ganska dåliga av linnentusiaster.

5103 introducerades 1996 och som D/A har jag för mig att den presterade något sämre än när man körde Ikemi själv (även när den matades digital från en sådan). CD12 fanns redan och den var överlägsen Ikemi. 5125 introducerades efter Klimax Solo och strax innan (tror jag det var) Klimax Twin och båda dessa är överlägsna 5125 som är något av en 5-kanals variant av LK140, men med en switchad nätdel. Rent musikaliskt presterar närmare Klout än LK140:an även om den inte har samma drivförmåga som Klout. Var du fått ovanstående helt felaktiga påståenden ifrån kan man undra?

Om omdömmen som ”musikaliska apparater”:
Magnuz skrev:Om du skulle diskutera vad detta "musikaliska" egentligen är med tio hifisnubbar skulle du få tio olika svar.

Vanliga musikintresserade människor och musiker har inte dessa problem, men tyvärr är det sällan idé att prata musikaliska aspekter med hifi-intresserade eftersom de inte tycks veta vad som avses ändå. Detta illustreras ideligen på detta forum.

Richard skrev:Nu anställer du en fönsterputsare för 5000:- för att putsa det första fönstret absolut rent, "source first". Då du gjort det så märker du att sikten kanske blivit något litet bättre, men den skyms mycket av det sista fönstret, som är fullt av lera och sot. Då anställer du en till fönsterputsare för 30000:- som putsar det sista fönstret (högtalaren ) absolut rent. Det krävs mycket och nogsam putsning, eftersom skiten grott fast och man är tvungen att använda polermedel. Nu kan du plötsligt se ut, klart genom fönstren. Endast en litet flugskit sitter kvar på det mellersta fönstret ( förstärkaren ). Då anställer du en tredje fönsterputsare som putsar detta fönster för 5000:- voila! : sikten blev nästan perfekt ! Då öppnar du alla tre fönsterna för att konstatera att helt perfekt var det nog inte, men nästan.

Högtalare är jättedåliga ersättare för CD-spelare och tvärs om. Din analogi är helt enkelt totalfel eftersom olika delar i kedjan kan tillföra olika sorters fel och därför inte är alls påverkar upplevelsen av slutresultatet på samma sätt. Jag undrar om det inte är här grundproblemet egentligen ligger. Vi har olika mål med våra anläggningar och detta gör att vi kan acceptera olika sorters fel olika mycket. För egen del vill jag höra musiken så som den är tänkt att uppfattas och bryr mig egentligen inte om det dippar 2dB mellan 10kHz och 13kHz. För andra här kanske det är jätteviktigt. Jag vill kunna höra smärtan respektive glädjen i sångarens röst även utan att behöva förstå språket. För andra är det viktigt att ha 5 subbar.

Eftersom olika delar i kedjan försämrar signalen på olika sätt så kan det faktiskt vara så att en del är viktigare för att den förmår sabba just det som är viktigast att det är opåverkat. Jag har erfarit att källan ofta är en begränsande faktor, kanske för att jag inte använt så många dåliga högtalare eller just för att källan oftare begränsar just anläggningens förmåga att förmedla vad som finns på skivan. Då är det för mig logiskt att se till att källan inte begränsar min upplevelse. Om jag känner att någon annan del i anläggningen begränsar upplevelsen mer än någon annan så söker jag förbättra den.

Nattlorden skrev:Håller med subjektivisten... tune dem faller på sin egen orimlighet, medan jag inte skulle ha några reservationer mot att ha en Linn-pryl i anläggningen om den visar sig tekniskt bättre än vad jag har och låg inom budgetramarna.

Jag menar att tune dem är bluff från början till slut. Det går inte att utvärdera ett skit med metoden. Oavsett om det är linn eller någon annan som förfäktar den. Orsaken är att metoden är helt feltänkt i grunden.

Varför faller tundem på sin egen orimlighet? För mig och många med mig är den ovärderlig till exempel när jag väljer placering för högtalare i ett rum.

Max_Headroom skrev:En apparat ska kunna återger alla ljud. Ovasett om det är musik eller inte.
Dels går det inte ens att fastställa exakt vad som skiljer musik från övriga ljudsensationer, och även om man kunde det skulle man vara tvungen att bygga apparater som analyserar vågformen för att ta reda på om det är musik eller inte, och sedan manipulera den på ett sätt så att en eventuell lyssnare uppfattar förändringen på ett visst sätt. Alltihop i realtid.
Glöm det. Glöm tune dem. Det fungerar inte.

Så, eftersom det inte tycks gå att konstruera en maskin som kan mäta musikalisk kvalitet så är det inte heller någon idé att försöka bedöma det själv. Lysande!

Om man är människa så är det ganska klart vad som är musik och inte. Visst, det finns kulturellt betingade inslag, men även en Sik skulle nog kunna skilja en falskspelande västerländsk lärjunge från en västerländsk musikalisk virtuos.

Almen skrev:Tydligen är tune dem till för att avgöra om apparater spelar mer eller mindre falskt:

Det är väl inte direkt apparaterna som spelar, men apparater kan återge musik så att det låter mer eller mindre stämt och javisst är det trist att inte alla apparater är bra ens i detta perspektiv.

Almen skrev:I sådant fall borde man kunna stämma förstärkaren också, på gehör. Om man har spelat gitarr regelbundet uner en vecka kan man ju stämma den rimligt bra på gehör. Så varför inte stämma (tune) stärkaren också

Det är väl inget som vem som helst gör, men det är klart att man kan göra konstruktionsval med hjälp av tundem-metoden. Just Lejonklou tillämpar tundem konsekvent då han utvecklar sina prylar.

IngOehman skrev:Ja, den där snutten är så dum att jag inte ville citera den. Det blir ju lätt
lyteskomik, men den kanske trots allt behöver citeras, för den sätter ju
på något sätt ändå resonemangen i samband. Att leta efter förnuft där
oförnuftet frodas kanske inte är bästa stället...

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Här kommer två till. Sätt dem i samband:

Den vanligaste frågan jag får när jag demonsterar Tune Method är denna:
Är det inte lättare att följa melodin på en anläggning som återger mindre information? Med andra ord; presterar anläggningar med lägre detaljeringsgrad bättre när man jämför med Tune Method?

Svaret är nej. Man kan lätt visa att om man minskar mängden information blir melodin svårare, inte lättare, att följa.

Många finner det allra lättast att använda Tune Method då de står utanför rummet där musiken spelas. Detta kan tyckas märkligt, men i ett angränsande rum blir man mindre distraherad av detaljer och fokus flyttas därför till musikens grundläggande parametrar.

:lol:

Helt makalöst.

Vh, iö

Hur var det med logiken? Är rör det sig ju om olika saker som ju inte syftar på samma sak. Det första citatet talar om huruvida återgivningen blir bättre eller sämre ur ett tunedemperspektiv om man tar bort information. Det har ju inget alls med det andra citatet som ju är en illustration av att man inte behöver höra allt som de jämförda varianterna åstadkommer för att kunna tillämpa tunedem effektivt. Det blir ju inte bättre för att man går ut ur rummet, men det kan vara väl så lätt att avgöra vad som är bäst utanför rummet som i rummet.

Richard skrev:
AVR4000 skrev:Jag antar att vi är tillbaka på ruta ett:

*Alla apparater återger musik identiskt när vi talar om takt och timing (sväng).

Vad ingen tune dem-belackare dock berört än är konceptet att lyssna på 10-20 sekunder av en låt oc växla fram och tillbaka mellan olika apparater för att analysera skillnader.

Mig veterligen har det gjorts undersökningar som visar att för detaljstudier av ljud är 10-20 sekunder något som är enkelt att memorera. Det gör att det inte är fel att spela 10-20 sekunder av en låt och använda det i en del av utvärderingen.

Jo, det är det, fel alltså.
Om man gör som linn gör vid demonstrationer- spelar ett musikstycke på den sämre apparaten först, ca. en minut, sedan säger försäljaren: "nu byter vi till den andra bättre apparaten"- och man får lyssna på samma musiksnutt igen.

Kunden vill då kanske lyssna igen, för att säkerställa skillnaden man tycktes höra. Då byter försäljaren musikstycke (ibland något som kunden aldrig hört )- och börjar med den sämre apparaten som får spela ca. 1 minut. Sedan får kunden höra musikstycket igen med den "bättre" apparaten.

Jag skall berätta varför detta testförfarande är så vanskligt.

Det är nämligen såhär, att får du som människa lyssna på ett alldeles nytt musikstycke, så har man svårt att förstå musiken första gången. Andra gången man lyssnar så upplevs musiken som mycket bättre.
För att inte kunden för tredje gången skall uppleva musiken ännu bättre ( då kunden vill byta tillbaka till den billigare apparaten för att lyssna igen ) så byter man alltså musiken. Man väljer en annan låt.
Den billigare, sämre apparaten kopplas in- och kunden lyssnar.
"Nu ska vi kolla vad du hör för skillnad- lyssna på musiken", säger försäljaren- den dyrare, bättre apparaten kopplas in.
Kunden kommer då, per automatik att uppleva musiken som bättre andra gången han lyssnar till låten. Den andra lyssningen blir alltid med den dyrare apparaten. Man gör samma sak med singlespeaker demonstration, dvs, man flyttar in den bättre högtalaren vid den andra lyssningen, och lyssnar till den sämre högtalaren vid den första lyssningen på låten.

Suggession- javisst.

Det är oerhört lätt att börja tro på det myten, att apparaterna tolkar musiken olika bra, eftersom musikupplevelsen upplevdes starkare vid den andra lyssningen ( med den "bättre" apparaten ).

Det är såhär det går till, förstår ni.

( Eller gick till- på 90-talet, kanske har man nu ändrat försäljningsteknik )

Det där är ju helt enkelt inte sant. Jag har gjort hundratals sådana jämförelser i flera olika butiker som säljer Linn och det är inte alls bara så att man först spelar på den sämre apparaten och byter till den bättre. Man brukar gå fram och tillbaka, ibland byter man låt före tillbakabytet ibland inte. Ibland är det lättare att höra skillnad när man byter från sämre till bättre ibland när man byter från bättre till sämre.

AVR4000 skrev:Kort kommentar till Richard angående tune dem:

Man bör lyssna på musik man är van vid. Okänd musik är alltid vanskligt att bedöma med. En säljare som kör en okänd demolåt kan enbart vara trevlig som demo men vill man utvärdera får man testa själv.

Jag tycker det är lättare att hör de mer relevanta skillnaderna när jag använder mindre känd musik. Jämför man med musik man känner väl så har man redan en uppfattning om hur musiken och den uppfattningen har för mig en tendens att dölja hur återgivarna faktiskt skiljer rent musikaliskt.

IngOehman skrev:Den är oduglig som metod om den leder till att människor får uppfattningar om apparater, som inte kan ges stöd för under andra förutsättningar än dem där man vet vilken apparat som spelar. Det vill säga om man söker en metod som kan säga något om egenskaper som tillhör apparaten och inte lyssnaren.

Eftersom det finns sådana kända fall är metoden bevisat oduglig.

Men det har väl inget metoden att göra. Jag har uppfattat det som att du har åsikten att öppna A/B jämförelser är odugliga. Ovanstående påstående om tundem är väl inte egentligen riktat mot tunedem utan mot öppna och möjligen A/B-tester?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-11-29 20:53

subjektivisten skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Tycker ditt inlägg visar trist inställning.

Ja och jag tycker din inlägg visar en trist inställning, att lyssna, argumentera och vara öppen. Det verkar som du VET att så är det, men sällan kommer argumenten. Såklart man tröttnar då.

Vad exakt menar du med denna text?
Vari skulle den trista inställning bestå av. Jag påtalade VAD du skrev o beskrev vad jag tyckte...då kan väl du också precisera dig.
Var har jag skrivit att jag VET..och vad åsyftar du?
Och vilka direkta frågor jag jag inte svarat på?
Försöker vara noga med att att skriva "min uppfattning är" och inte "det ÄR SÅ" - samt att svara på frågor.

När det gäller F/E har jag varit öppen för nya intryck, inte haft synpunkter - det tycker jag hör till god ton INNAN man själv testat och satt sig in ordentligt i metoden.

Tycker du inte samma inställning ska gälla tune dem?

Att man ska presentera hållbar argumentation innan det är värt att testa är en märklig inställning.
Var är öppenheten?
Ofta kan det vara tvärt om...man vet inte varför testresultaten är som de är och därefter försöker man komma på varför.
(tänk på fysikerna på 1700/1800-talet tex...)

Angående testen, klart vi kör blint. Jag raggar ihop ett gäng gubbar så blir det roligare.
Men sväng ska vi inte testa, gillar inte det ordet. Musikalitet testar vi!!
Vilken apparat är mest musikaliskt trogen inspelningen.
Du får välja musik om du vill. En blandning av 10 låtar eller så...

Vad tror du om denna metodik?
Testledaren slumpar fram om spelare 1 är min eller din CDspelare.
Spelar ca 20s på spelare 1, upprepa, därefter spela på 2. Alla anteknar på ett papper enskillt o tyst; vilken var mest musikaliskt, 1 eller 2, (X anger vet ej, undviker chanstagning)
För varje nytt test slumpas fram vilken apparat som är 1, samt byte av låt.
Du får bestämma hur många test vi kör om inte 10 räcker.

ok?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-11-29 23:15

IÖ:

Min betraktelse av missförstånd var helt fristående från tidigare sk diskussioner.

I övrigt vill jag fortsätta påpeka att inte fastna i semantiska övningar.
- Carlsson Illuminati -

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi