Ultradrive DCX 2496

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nagrania

Ultradrive DCX 2496

Inläggav Nagrania » 2004-10-13 12:39

Jag har en fundering på att byta mina analoga aktiva delningfilter mot Behringers Ultradrive Pro DCX 2496. Har någon på forumet sådana filter hemma i sin rigg. Det lär ju finnas inbyggt ett parametrisktfilter i lådan...i.s.f. behöver man ju inte köpa ett DEQ 2496. Eventuellt så kan man ju köpa Behringers DSP 1124 så att man kan Eq:a subbarna. Har någon synpunkter om mina tankar så är det ju bra eftersom jag vill att det här ska bli jättebra när det blir färdigt. Frågan är alltså om någon har erfarenhet av DCX 2496.

Användarvisningsbild
mikke_musik

Re: Ultradrive DCX 2496

Inläggav mikke_musik » 2004-10-13 14:40

Nagrania skrev:Jag har en fundering på att byta mina analoga aktiva delningfilter mot Behringers Ultradrive Pro DCX 2496. Har någon på forumet sådana filter hemma i sin rigg.

Har också kollat på den där, ser mycket intressant ut! Har en bekant som har köpt en, vi skall väl till att prova den snart hoppas jag.
Nagrania skrev:Det lär ju finnas inbyggt ett parametrisktfilter i lådan...i.s.f. behöver man ju inte köpa ett DEQ 2496. Eventuellt så kan man ju köpa Behringers DSP 1124 så att man kan Eq:a subbarna.

DCX'en har parametrisk equalisering så en DSP1124 torde inte behövas... Kolla manualen, det finns ett blockdiagram där som visar vad den är kapabel till.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2004-10-13 17:00

Jag kör ett sådant i min anläggning...

Fråga vad du vill........

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2004-10-14 10:05

avr7000 skrev:Jag kör ett sådant i min anläggning...

Fråga vad du vill........
Vad händer om man kör in en digital flerkanalssignal (DD el. DTS) i DCX'en?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2004-10-14 10:26

Det funkar ej....

Dac förväntar sig PCM in...

/Stefan

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-15 22:00

Den dagen Behringer slutar planka företag rakt av så kanske det blir aktuellt att köpa produkter därifrån. Fast, då är ju fortfarande problemet med att de inte utvecklat några bra produkter.

Notera att det är skillnad på bra och prisvärda produkter.
Common sense is not that common.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-10-16 01:04

dawen det där har vi hört förr om vad du tycker om Behringer. Jag har själv flera grejor från dom och jag kan inte med bästa vilja säga något dåligt om dom. En fråga dawen, är du också emot lågprisbutiker? :?
En sak som möjligen kunde vara bättre hos några Behringer produkter är att det kunde vara högre överstyrningsmarginal. Men det här är inget som jag själv har haft problem med. Jag jobbar ju inte i PA-svängen.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-10-16 09:58

Finns det nån liknande produkt från nåt annat företag?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-16 12:20

Nagrania: Betyder det att jag har fel? 8) :wink:

Jag är verkligen inte emot lågprisbutiker - tvärt om! Däremot gillar jag inte alls företag som lever på andras ansträngningar och utgifter. Behringer har i princip ingen egen R&D alls!

Dessutom har jag inte träffat på en enda Behringerprodukt som är verkligt bra. Visst, ECM8000 är en okej mikrofon, men med den kvalitetskontrollen Behringer har - nejtack!

Phonic är ett bra exempel på ett märke jag föredrar framför Behringer, och de ligger ungefär likadant prismässigt.

Föregångaren till den här processorn är en processor som man i professionella ljudsammanhang nästan skrattar åt. Den brusar massvis, nästan inga burkar fungerar som de ska, och byggkvalitén är som i princip alltid med Behringer.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-10-16 12:21

Möjligen BSS eller JBL som också för BSS. Men jag är inte säker på att BSS har inbyggd Eq. Om man köper BSS så är det till ett betydligt höge pris, 4,5 gånger högre.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-16 12:21

patrikf skrev:Finns det nån liknande produkt från nåt annat företag?

Det finns en hel drös med processorer på marknaden, problemet är att de är en slant eller två dyrare än Behringer...

Vill man ha någonting som kostar i samma stil som den här kan man kika lite på dBx DriveRack PA t.ex., men då får man inte riktigt lika många funktioner.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-10-16 12:36

dawen om man vill ha en dbx eller BSS så får man nog betala 20-35 papp för samma sak som Behringer för 4800 spänn. Men visst om någon vill betala för det så får man väl göra det då. Hästens sängar är inte heller det bästa trots att dom är dyrast. :lol:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-16 12:52

Nagrania skrev:dawen om man vill ha en dbx eller BSS så får man nog betala 20-35 papp för samma sak som Behringer för 4800 spänn. Men visst om någon vill betala för det så får man väl göra det då. Hästens sängar är inte heller det bästa trots att dom är dyrast. :lol:

Skillnaden är väl iofs att Behringer är det billigaste alternativet som finns. En processor från Behringer är litegrann som en hifianläggning från Elgiganten...

Dock går det att köpa dBxprocessorer för under 10k.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-16 13:04

Ingo

Inläggav Ingo » 2004-10-16 13:19

Som pro-audio människa finner jag det aningens lustigt att man accepterar Behringer i hifi-kretsar. Hifigökarna betalar gladeligen tusenlappar för kablar och kontakter och samtidigt använder man signalprocessorer som anses användbara som dörrstoppar eller möjligtvis brevpressar inom pro-kretsar. Dawen har helt rätt i sin kritik mot B tycker jag personligen. Ett företag som flera gånger lyckats med att kopiera så till den milda grad att till och med felen i den kopierade produkten finns med på kopian och namnet på orginalet finns med på kopians kretskort är för mig ett företag som jag inte gärna stödjer. Utvecklingen inom ett område skulle aldrig gå vidare om ingen utförde någon R&D, detta ihop med skrattretande dålig kvalitetskontroll och strulig serviceorganisation gör att jag bara säger, nej tack.

Att någon tidigare i tråden inte med bästa vilja kan säga något dåligt om B tycker jag bara visar på okunskap. Sorry, men det mesta är bättre.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-10-16 14:28

Tack, jag har kollat in BSS och Dbx. För min del lägger jag gärna 20-25 tusen för en pryl som är riktigt bra som man kan leva med. Behringern skulle vara intressant om jag bara skulle ha den som en "leksak" att experimentera med.
Mitt förtroende för företag som tillverkar hifiprodukter är lika med noll. Det handlar mest om marknadsföring och flugor.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-16 14:34

Hej!

A* kan säga att Behringer varit kasst men någonting har hänt! Mena Japansk elektronik var ju
också kopierade skämt, för ett tag sedan! Man måste hänga med o ej stanna kvar uti det förflutna!

Mvh A*

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-10-16 14:59

Ingo skriver: "Att någon tidigare i tråden inte med bästa vilja kan säga något dåligt om B tycker jag bara visar på okunskap. Sorry, men det mesta är bättre."

Någon det är jag det Nagrania och det ska du veta att jag har kollat in och provat grejor i snart 40 år och jag har flera kollegor som jag diskuterar olika prylar så jag vet nog ganska bra hur saker ligger till. Däremot så är jag inte så intresserad av status elektronik som tydligen du och många andra är. Det finns faktiskt andra och billigare vägar att nå fram till ett bra ljud. :lol: Men köp ni dom dyra gejorna men det imponerar inte på mig i allafall.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-16 16:05

Har och använder både JBL och BSS processor hemma. Och visst är dom bra.
Men jag skulle hellre ha en Behringer än ingen alls. För har man en gång börjat ordna till basen och kör aktiv delning med en digital eq/processor, ja då är man fast. Om man inte vill bo i halvmeter tjocka lager av rockwoll el dylikt så har man mycket att vinna på en digital eq.
Att prata HIFI och inga tonkontroller etc. för att man vill ha ett ofärgat ljud, ja då har man svårt för att hålla sig för skratt.
Så först välja hårdvara och köra med exempelvis mic kablar så kan man om man fortfarande har något behov testa dyra kablar.

Ingo

Inläggav Ingo » 2004-10-16 16:21

Att du har provat elektronik i 40 år och har kollegor att diskutera med verkar inte ha hjälpt. :wink:

Allvarligt talat. Det finns inte några Behringer burkar i några rackar någonstans i världen där kraven är riktigt höga, och det finns en anledning. Jag har redan räknat upp några av dem, men givetvis är den viktigaste att ljudmässigt är inte produkterna lika bra som orginalen eller sina flera gånger dyrare konkurenter. Sen får du gärna tro att det går lika bra med Behringer, jag har en annan åsikt och efter 20 år inom pro audio tror jag mig ha rätt mycket att stå på också.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-10-16 17:04

Och jag har jobbat med inspelningar i 40år och det är väl inget som gått förbi mig heller. F.ö. kan jag säga att jag har BSS och dbx själv men också många Behringer burkar och allt fungerar och låter bra . Vad jag vänder mig emot är att man spolar en grej bara för att den inte kostar så mycket. Vi kollade för ett par år sedan närfältare och vi kom fram till att Behringer inte låter sämre än någon annan ....ja möjligen då Genelec´s mellan högtalare. Vad jag möjligen är misstänksam emot när det gäller Behringer är att om något skiter sig , vad får man då för uppbackning från Behringer?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-16 18:28

Nagrania: Om man har haft fel i 40 år, blir det mer rätt då än att man har haft fel i 20 år?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-10-16 18:38

Jag blir så jävla trött på alla dessa självutnämnda ljudtekniker som tror sig veta allt och dessutom har mage att dömmer ut oss som har jobbat länge och som faktiskt vet vad det handlar om. Amatörer. :lol:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-16 19:03

Nagrania skrev:Jag blir så jävla trött på alla dessa självutnämnda ljudtekniker som tror sig veta allt och dessutom har mage att dömmer ut oss som har jobbat länge och som faktiskt vet vad det handlar om. Amatörer. :lol:

Självutnämnda ljudtekniker, vad baserar du det påståendet på?

Senast jag jobbade ihop med Ingo så var det som tekniker på en av de större scenerna på Sveriges största festival. Konstigt att två amatörer lyckats ta sig dit kan tycka, eller hur!

Gammal är äldst måhända. I vilken studio jobbar du och vad har du gett ut för häftiga saker?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-10-16 19:22

Dawen och ni andra:

Lite trist diskussionssätt att "min pappa är bättre än din pappa". Sen angående detta att amatörer poppar upp lite var stans, jag har själv DJ:at på ett av Gbg:s större uteställen, och inte faan är jag bra för det. :D

/Daniel, hytter med fingret.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-16 19:26

V8: Så det är alltså okej att Nagrania kallar oss amatörer? 8O

Ingo

Inläggav Ingo » 2004-10-16 19:33

Intressant och sakligt inlägg och dessutom, vilken trevlig ton du har när du debatterar. Du har ingen aning om vem jag är och vad jag gjort. Semantiskt sett tror jag att de flesta skulle tycka att även 20 år är lång tid, men det är klart att gammal är äldst, så är det ju så klart. Rutin är allt. Kunskap är inget som räknas.

Du säger att du vänder dig mot att man spolar saker bara för att dom är billiga. Det kan jag inte hitta någonstans i min text. Jag tycker att Behringer är kass på grund av; obefintlig R&D, kass support och kvalitetskontroll samt dåligt ljud. Dom är värdelösa oavsett pris. Det blinkar mycket men det är också allt.

Skulle aldrig i mitt liv lita på en Behringer burk i en mission critical applikation. Står man med 20 000 pers i publiken så spelar tyvärr priset ingen roll om grejorna går på lunch. Jag har sålt Behringer burkar en gång i tiden till installationer och något mer servicekrävande och huvudvärksframkallande har jag inte varit med om.

Detta är mina erfarenheter, har du andra har du full rätt att ha dom, men för min del står det alltid No Mackie, Peavey orBehringer i ridern. Så är det, och det är inget som dina 40 års erfarenhet kan ändra på.
Senast redigerad av Ingo 2004-10-16 22:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-16 19:38

Hej!

Fast... Nagriana har rätt :wink:! Ex Behringer-monitorerna ljuda (till priset) riktigt bra och alla
har faktiskt.se inte obegränsade resurser så man kan 10-dubbla prylars inköpspris hit å dit!
Att döma ut Behringer bara till namnet känns ungefär som o säga: Nej, köp inte Japanskt!
Vill du ha kvalitet då ska du köpa A*merikanskt!
Sen huruvida Behringer är ohederliga, är
heelt annan femma o möjlig anledning till o undvika Behringer men ljuda inte sämre för det!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-16 19:43

Hej igen!

Jo visserligen, dock denna tråd ha väl ej titel: Är Behringer lämpligt som enda
ProduktLabel för ProffsLjudtekniker med 20,000 personer uti publikhavet?

- Eller hur ;)?

Om A* var du skulle A* inte heller välja Behringer, även om A* inte har tillräckliga kunskaper att
varken avgöra detta eller göra det du gör, som f.ö. verkar vara väldigt stimulerande som yrke :)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-16 20:27

A*: Läs mitt första inlägg vetja.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi