Dist och hur det låter.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Dist och hur det låter.

Inläggav Flint » 2004-10-16 15:39

Diana Krall tittade över på en kopp kaffe (lögn) och hjälpte mig samtidigt att ta fram några exempel på hur dist låter. Först fru Kralls stämma utan dist, dvs. originalet och sedan samma stycke med 1% dist av jämna övertoner pålaggt i ett ljudbehandlingsprogram och sist samma stycke med istället 1% uddatonsdist. Filerna är korta pga. utrymmesbrist men jag tror att dom räcker som exempel.

Ladda och lyssna!
Det odistade originalet
1% jämna övertoner
1% udda övertoner

Så här ser fördelningen ut.
Jämna övertoner.
Bild

Och udda.
Bild

Synpunkter på hur det låter önskas.
Senast redigerad av Flint 2004-10-19 21:30, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-16 15:48

Öh, vänta nu. Du har kört signalen genom en (digital) "burk" som lägger på 1% dist på en sinussignal som har en viss amplitud. Sen kör du musik genom samma burk och musiken varierar ju i amplitud, och om inte distlådan är alldeles ohyggligt smart kan man ju inte säga att musikfilerna har 1% dist.

Eller?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-16 15:53

Mätbilderna visar resultatet av en ren (0.00116%) och samma ton pålagd med samma filter som ljudfilerna är behandlade med. Kanske finns det ett problem här som jag inte har insett men jag tycker att det verkar fungera.
Senast redigerad av Flint 2004-10-17 14:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-16 15:55

Jag tycker att filen som heter "tredje" framförallt verkar ha kvantiseringsdist (hörs vid uttoningen på slutet). Det knastrar och låter illa när det blir svagt.

Hur är distboxarna gjorda?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-16 16:00

Nej det är programerbar mjukvara. Soundforges egna plugin.
Det går att minska på övertonshalten i uddamätningen. Tippar att knastrigheten också minskar då.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-16 16:02

Vad heter plugin-en? Det kanske kan ge ett tips om vad den gör.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-16 16:05

Den heter bara dist och går att programmera på en oändlig massa sätt. Det tog mig tre timmar att hitta de här två lägena som bara distar på udda eller jämna toner.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-16 16:12

Mmm, om jag då får gissa så är det du kallar "andra" en addition av en hel- eller halvvågslikriktning av signalen. Den andra skulle vara genomgångsdist (ett dödband runt nollan). Jag har inte tittat på filerna med nån editor, men det kanske jag gör sen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-16 16:13

Har du ett "budskap" med filerna? :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-16 16:30

Vad menar du med budskap? Att jag vill bevisa något? Nej, jag vill bara diskutera teknik och lära mig mer. Alla snackar så förb*nnat. Lite handling skadar inte.

Jag gjorde om uddamätningen och la' in en begränsning i antal övertoner. Finns mer att göra här. Det går att ställa in vid vilka nivåer eländet ska dista och hur mycket. Jag hade nog blåst på för mycket vid låga nivåer. Därav knastret. Kanske. Återkommer.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-16 19:28

Nu har jag fått till disten med udda övertoner men det blev 0.92% och inte 1% som tidigare. Bilden stämmer med hur filen är behandlad. Jag hade gjort ett misstag. Beklagar att idén tappar trovärdighet på det sättet.
Jämför de tre allternativen och leta efter skillnader och fel. Jag tycker att skillnaderna är små och då rör det sig ändå om runt 1 % i dist.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-17 00:42

Har inte lyssnat ännu, familjen sover och jag vill inte spela då. I de tidigare exemplen var det ju mycket liten skillnad i "andratonsfallet".

Men kan du ge oss någon info om vad för sorts dist det är. Vad står det på spakarna du drar i?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-17 10:46

Så här ser inställningen ut för udda 2% som jag inte har redovisat än.

Bild

Så här ser mätningen av en 1000Hz ton ut som har fått den behandlingen. Mätningen är gjord med programmet SpectraLAB FFT Spectral Analysis program.

Bild

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-17 11:52

Flint skrev:Vad menar du med budskap? Att jag vill bevisa något? Nej, jag vill bara diskutera teknik och lära mig mer. Alla snackar så förb*nnat. Lite handling skadar inte.
Halleluja. Instämmer och applåderar.
Skall se om jag kan hinna med lite lyssningssession...men nu är det svampplockning...
:oops: :roll:
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-17 12:16

Flint skrev:Vad menar du med budskap? Att jag vill bevisa något? Nej, jag vill bara diskutera teknik och lära mig mer. Alla snackar så förb*nnat. Lite handling skadar inte.

Instämmer, det är alltid bättre med handfastheter än snack. Jag bara funderade om hrrmmm, rör-Flint ville visa att andraton låter mycket bättre än tredjeton eller nåt sånt. :wink:

Eftersom distsorterna verkade bero så olika av nivån så tyckte jag det var lite orättvist isf. Men nu har du ju ordnat till det och jag måste säga att jag har svårt att höra skillnad på filerna. Jag tror att jag skulle höra skillnad på sinusarna, dock.

Grafen du visade visar hur du gör uddatonsdist, och jag tror jag förstår varför det blir det. Men hur gör du jämntonsdisten? Då måste ju positiv och negativ halvperiod behandlas olika.

Till sist också en varning när man gör olinjära operationer i den digitala domänen: om det bildas deltoner med högre än fs/2 så viks de ner i det hörbara området 8O . Det gör att det digitala olinjäriteterna inte får riktigt samma effekter som motsvarande analoga olinjäriteter. Jag vet inte hur det är gjort i ditt program, och du har ganska lite dist, så det kan tänkas funka alldeles utmärkt. Ibland behöver man dock skrämma upp samplingsfrekvensen rejält om man ska slippa ifrån vikningen.

Men nu ska jag inte hindra experimentlustan, med en massa pessimism, det här är kul! Gör gärna mer! :D

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-17 12:23

Dist och sånt är kul. När det var snack här om dom där svindyra, otroligt dåliga rörhäckarna så provade jag att tillföra ett musikstycke just sådana effekter som nämnda förstärkare var behäftade med (dist, frekvensgångsfel och kompression).

Rusltatet var ett fett, rikt ljud som på glesare akustisk musik säkert faller många i smaken. Just det här med "hittade många detaljer jag inte hört förut" kändes träffande.
Men personligen tror jag man tröttnar på det efter en tid.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-10-17 12:39

äh vadå, vill man lyssna och jämföra dist kan man väll lika gärna växla mellan sinus och fyrkant eller sågtandat eller ...
Bikinitider

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-17 15:14

Ja, ska man sågas så är det ju lika bra att man sågas rejält...

Celef, nu träffar man ju sällan på elektronik som distar så mycket som de ytterligheter du nämner. Normalt rör det sig om delar av en procent. Jag ville ta hjälp att kolla om man med tydlig säkerhet kan upptäcka en procent dist. dvs. distprodukter som ligger 40dB under nyttosignalen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-17 15:27

För att veta vad man ska lyssna efter så tog jag skillnadssignalen mellan dina exempel:

http://user.faktiskt.io/svante/Flint/Or ... andra1.wav
http://user.faktiskt.io/svante/Flint/Or ... redje1.wav

...den är ganska svag.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-10-17 18:39

flint, det var inte illa menat :oops: flåt
Bikinitider

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-17 18:49

celef
Ingen fara.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-18 09:52

Ja nu har jag blindtestat Flints filer.

Jag började med andra1.wav och misslyckades totalt. Jag satt rätt länge och letade efter något att lyssna efter, men hittade inget som funkade. Några gånger tyckte jag att jag kunde höra en skillad på rösten precis i början, men resultatet av blindtesten blev helt slumpmässigt. Misslyckande.

Sen tog jag tredje1.wav och det gick likadant. Argghhh.... Misslyckande.

Då fick jag för mig att det berodde på att jag lyssnade i högtalare, så jag hämtade mina lurar och började om. Misslyckat. Och misslyckat. Inte heller här kunde jag prestera en rad som gav någon vettig konfidens.

Tekniker som man är började jag undra om jag verkligen gjort rätt, så jag lyssnade på den där första tredje1.wav som Flint lade upp som hade för mycket dist på låga nivåer. 7 rätt i rad utan problem i lurar och sen även i högtalare. Så metoden är nog OK.

Jag har alltså misslyckats med att visa att två prylar som båda mäter 1% dist är hörbart. Den tredje (egentligen var det den som var först) tror jag vi kan exkludera eftersom disten måste vara högre vid låga nivåer.

Örat är fantastiskt, men inte jämt... :wink:

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-10-18 10:20

Kanon-initiativ Flint!

Tyvärr ingen pc-med internet och brännare ihop=för mycket strul för att jag skall testlyssna (för närvarande)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-18 10:56

markih
Tack. Vore kul att höra din egen utvärdering.

Svante.
Tack för att du tog dig tid. Jag håller med du men tycker att jag kan inbilla mig viss skilnad när jag skiftar mellan 2 och 3 men bara när jag lyssnar med lurar.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-18 11:11

Flint skrev:Svante.
Tack för att du tog dig tid. Jag håller med du men tycker att jag kan inbilla mig viss skilnad när jag skiftar mellan 2 och 3 men bara när jag lyssnar med lurar.

Hmm, mellan 2 och 3, men inte mellan original och 3?

Jag kanske ska tillägga att jag gjorde blindtestet med ljudkortet i min laptop och ett A/B-testarprogram. Det kan förstås kritiseras, men är inte fullt så illa som det låter. Ljudkortet är hyfsat tyst för att vara i en laptop (crystalkrets, vill jag minnas), men risken är förstås att något maskeras av det. Fast jag tror ju inte det eftersom disten i det är betydligt mindre än 1%.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-18 11:28

Hmm, mellan 2 och 3, men inte mellan original och 3?

Ja men jag har inte blindtestat. Kan vara inbillning. En luddig uppfattning som dök upp nyss när jag testade med högtalare var att jag tyckte att ljudbilden höjdes med 2:an och sänktes med 3:an, alltså rent fysiskt.

Lappens ljudkort tror jag har betydligt bättre värden än de vi pratar om här så nog är din utvärdering trovärdig allt. Själv mäter jag just nu igenom ljudkortet för att konstatera om det duger att mäta yttre prylar som t.ex. det SE-steg som jag snackade om för någon månad sedan. Kanske måste jag skaffa ett bättre ljudkort för jag tyckte vid första försök att värdena på lije ut/linje in inte var så där alldeles lysande. Jag vet inte vad man kan räkna med. Får forska lite. Mätte på ett försteg men konstaterade att jag egentligen mätte kortets egenskaper nästan mer. Det blev inte så stor skillnad när jag kopplade linje ut till linje in direkt. Vad har du för förslag och synpunker om ljudkort.

Kom på att man kan blindtesta med WinAmp och köra shuffle. Först lyssna och sen kolla vilken programmet valt. Ska prova.
Senast redigerad av Flint 2004-10-18 11:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-18 11:34

Hej,

Jag har lyssnat lite på filerna genom mina sennheiser-hörlurar av bättre modell(gav up högtalarna direkt), egenbyggda hörlursförstärkare enl. Naqrefs recept fast utan features. Ljudkortet är ett Terratech DMX 6fire 24/96 med spikrak frekvensgång och låg dist.

Jag kan sammanfatta lyssningsintrycken som att det inte hördes skillnad mellan filerna. Kan bero på att det är en ganska "luftig", "krispig" inspelning med mycket övertoner men jag har aldrig lyckats höra dist runt 1% strecket innan heller, så det bekräftar kanske att graden av hörbarhet praktiskt sett inte är så stor för min del.

Alltid tråkigt när man inte hör skillnad. Man kommer liksom i underläge i diskussionen vad man än tycker. :)

/Martin

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-18 11:49

Martin skrev:Hej,
Jag kan sammanfatta lyssningsintrycken som att det inte hördes skillnad mellan filerna. Kan bero på att det är en ganska "luftig", "krispig" inspelning med mycket övertoner men jag har aldrig lyckats höra dist runt 1% strecket innan heller, så det bekräftar kanske att graden av hörbarhet praktiskt sett inte är så stor för min del.

Alltid tråkigt när man inte hör skillnad. Man kommer liksom i underläge i diskussionen vad man än tycker. :)

/Martin

Kul att du också har svårt att höra skillnad. Ärlig attityd. Jag tror att de flesta pratar om dist utan att ha provat så här. Då finns risken att kommat flyttar allt längre åt vänster.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-10-18 12:01

Har lyssnat lite jag med. När det gäller skillnaden mellan Original och Andra1 så kan jag inte med säkerhet säga att jag hör någon. Men skillnaden mellan Original och Tredje1 är lätt hörbar då Tredje låter sprucket. De filer jag har laddade jag hem lördag mellan 16.02 och 16.05, så omdömet gäller inga eventuella förändringar efter det.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-18 12:09

AndersJ

Tyvärr har du nog den fil som är felaktig. Jag gjorde en miss på den första filen med uddatonsdist. Om du har tid och lust kan du ta ner 3:an nu. Den ska vara riktig och låter inte sprucken. Beklagar missen. Jag hade lite för bråttom i lördags.

Nästa

Återgå till Teknikforum