Matix skrev:Man kanske skulle låna en mätare för elektrostatisk laddning och mäta runt lite på cd-skivor. Någon som provat? Borde vara ganska klart att skivor kan bli uppladdade frågan är väl till vilken grad./Mattias
Jag har sådan utrustning på jobbet, så att mäta upp statisk uppladdning i en cd är inga problem alls. En cd behöver inte gnidas mot en djurpäls för att laddas upp även om det naturligtvis fungerar bra. Men det går lika bra mot sina egna kläder, fleece-tröjor är tex riktigt bra i det avseendet

En liten laddning blir det i cd´n bara genom att lyfta den ur fodralet (separation ger laddningar).
Mer komplext blir det att mäta upp- och (mindre troligt) urladdningar på en cd under spelning. Dels måste man komma åt rent fysiskt för mätproben, dels klarar inte våra instrument av de snabba fluktuationerna under rotation/spelning. Men om man kopplar mätinstrumentet till ett oscilloskåp kan man säkert mäta även detta. Vi har skaffat ett instrument som man kan använda i detta sammanhang och där man använder sin dator som oscilloskåp, men naturligtvis strular mjukvaran och vi har inte fått det att fungera ännu.
Varför jag skriver att urladdning är mindre troligt är att isolerande material som plaster inte laddar ur sig på annat sätt än långsamt genom luftens fuktighet eller vid specialåtgärder som jonisering. Just jonisering kunde vara intressant. Det finns små radioaktiva jonisatorer som skulle kunna passa inne i en cd-spelare, dessa behöver heller ingen strömförsörjning. Med en sådan hängande över skivan vid avspelning skulle denna vara totalt urladdad under spelning. Bekymret med en sådan jonisator är att Strålskyddsinspektionen bara ger tillstånd till applikationer inom näringsverksamhet (trots att dom är helt ofarliga) och att dom måste bytas varje år.
Men det viktigaste är ändå att först ta reda på; hör vi någon skillnad? För utan en upplevd skillnad finns det ingen anledning att mäta tycker jag.
Flint är också inne på en intressant fråga, kan drivverkets utformning i sig skapa att cd´n blir uppladdad? För visst kan cd´ns friktion mot luften skapa uppladdning, men inte i speciellt hög grad. Inte alls om luften är kliniskt ren, men det är den aldrig (utom i extrema renrum). Vad jag har förstått så innehåller tryckfärgen på etikettsidan även en del metaller (därav ev påverkan av att "avmagnetisera" cd´s), kanske detta också påverkar vad som händer?
Men återigen, "The proof of the pudding is the eating" - lyssna först och mät sedan!
/ B