Moderator: Redaktörer
paa skrev:Jag tror att det kommer att ha märkbart negativ inverkan, hur mycket är dock svårt att säga. Om du kan lägga in en radie i hörnet så har det troligen betydligt större möjligheter att bli bra.
-Martin- skrev:paa skrev:Jag tror att det kommer att ha märkbart negativ inverkan, hur mycket är dock svårt att säga. Om du kan lägga in en radie i hörnet så har det troligen betydligt större möjligheter att bli bra.
Och då pratar vi kanske om radier på 5 mm eller något åt det hållet(?)
Slitsen (eller slitsarna; kommer ha två stycken per kavitet) är tänkt att ha måtten 22x200 mm med en ungefärlig längd på 250 mm.
paa skrev:-Martin- skrev:paa skrev:Jag tror att det kommer att ha märkbart negativ inverkan, hur mycket är dock svårt att säga. Om du kan lägga in en radie i hörnet så har det troligen betydligt större möjligheter att bli bra.
Och då pratar vi kanske om radier på 5 mm eller något åt det hållet(?)
Slitsen (eller slitsarna; kommer ha två stycken per kavitet) är tänkt att ha måtten 22x200 mm med en ungefärlig längd på 250 mm.
Nej, jag pratar främst om ytterradien, som i så fall skulle bli 22 mm, men lite radie vill man ju ha på innern också, så om man tar 5 mm där så får man ju 27 på yttern...
paa skrev:Kanske kan göra en liten skiss sen i kväll.
Men parallell med baffeln, menar du mot baksidan och sedan framåt mot baffeln, eller hur menar du egentligen?
peetwa skrev:Jag vet inte om turbullens är något man vill undvika i basreflexrör. Jag vet inte eller om flödet kan aproximeras som laminärt då det defakto inte finns någon masstransport.
Svante skrev:Nej, det där tror jag inte på. Det blir ju rena labiet där i mynningen.
Svante skrev:Nej, det där tror jag inte på. Det blir ju rena labiet där i mynningen.
Paas variant är bättre, och jag tror att den kan bli ännu bättre om man gör tvärsnittet lite större just i böjen, så att lufthastigheten sjunker där. Det sänker visserligen första pipresonansen lite, men det kan det vara värt. Fast vet, det gör jag inte.
Paas variant är bättre, och jag tror att den kan bli ännu bättre om man gör tvärsnittet lite större just i böjen, så att lufthastigheten sjunker där. Det sänker visserligen första pipresonansen lite, men det kan det vara värt. Fast vet, det gör jag inte.
Bamsefar skrev:Om man nu vill få denna form, vore det inte enklast att ta någon form av rör och kapa till det och försänka detta i matrialet runt om så att inga skarvar uppstår, och sedan typ spackel ?
norman skrev:(vad är "labiet"? )
Svante skrev:norman skrev:(vad är "labiet"? )
http://sv.wikipedia.org/wiki/Orgelpipa
Liknelsen är inte perfekt, men man skickar en luftström mot en kant, något som i orgelpipor är det som ger upphov till tonen.
paa skrev:Jag hade gjort min lilla skiss innan jag såg din, men den visar i alla fall hur 5 och 27 mm radier samverkar med en 22 mm slits, och detta kan antagligen appliceras på din slits också.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 249 gäster