Dämpa pipresonanser medelst akustiskt LP-filter(?)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

-Martin-

Dämpa pipresonanser medelst akustiskt LP-filter(?)

Inläggav -Martin- » 2008-12-03 19:14

Ny topic...

Kan man medelst ett väl valt dämpmaterial tight placerat mellan element och port (i lådan alltså) dämpa ut de toner som exiterar pipresonanserna i en port? Det blir väl en form av akustiskt LP-filter (?)

Det kanske har skrivits om detta i någon anna tråd, men jag har inte lyckats hittat det...

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-12-03 19:45

Dämpmaterialet behöver inte sitta mellan element och port. I de lådor jag har nu sitter röret så att dess längd är ungefär lika som avståndet till botten på lådan, detta gör att stående vågen i höjdled i lådan får ett tryckmaximum vid porten vid samma frekvens som portens halvvågsresonans. Det syntes en aning om man mätte utanför porten. Lösningen var att lägga en del gullfiber i botten på lådan som tog bort reflexen. Jag hade också kunnat flytta porten en bit för att undvika att den hamnade i ett tryckmax.

Alltså: Se till att porten inte hamnar i ett tryckmax vid en frekvens som är lika som portens halvvågsresonans. Detta kan göras med placering och/eller dämpmaterial på rätt ställen.

Om man har svårt att placera porten och dämpmaterial vettigt kan man bygga en dämpare på själva porten, man gör då lite hål mitt på röret och lägger t.ex. gullfiber runt (eventuellt i ett eget utrymme). Halvvågsresonansen kommer då att dämpas. Detta finns beskrivet i någon gammal tråd av svante tror jag.

(vid halvvågsresonans i ett rör med öppna ändar har man tryckmaxima i mitten på röret, låter man detta tryck pysa ut/in genom små hål dämpas resonansen)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-12-03 19:56

Bra förklaring!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-12-03 20:04

norman skrev:Dämpmaterialet behöver inte sitta mellan element och port. I de lådor jag har nu sitter röret så att dess längd är ungefär lika som avståndet till botten på lådan, detta gör att stående vågen i höjdled i lådan får ett tryckmaximum vid porten vid samma frekvens som portens halvvågsresonans. Det syntes en aning om man mätte utanför porten. Lösningen var att lägga en del gullfiber i botten på lådan som tog bort reflexen. Jag hade också kunnat flytta porten en bit för att undvika att den hamnade i ett tryckmax.

Alltså: Se till att porten inte hamnar i ett tryckmax vid en frekvens som är lika som portens halvvågsresonans. Detta kan göras med placering och/eller dämpmaterial på rätt ställen.

Om man har svårt att placera porten och dämpmaterial vettigt kan man bygga en dämpare på själva porten, man gör då lite hål mitt på röret och lägger t.ex. gullfiber runt (eventuellt i ett eget utrymme). Halvvågsresonansen kommer då att dämpas. Detta finns beskrivet i någon gammal tråd av svante tror jag.

(vid halvvågsresonans i ett rör med öppna ändar har man tryckmaxima i mitten på röret, låter man detta tryck pysa ut/in genom små hål dämpas resonansen)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&p=98317

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=316787
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-12-03 22:24

Nja, nu handlade det ju om att dämpa de frekvenser som generarar pipresonanserna redan "halvvägs" genom kaviteten. Att dela upp kaviteten med ett resistivt material. "Mota Olle i grind"... Är jag ute och cyklar?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-12-03 22:39

-Martin- skrev:Nja, nu handlade det ju om att dämpa de frekvenser som generarar pipresonanserna redan "halvvägs" genom kaviteten. Att dela upp kaviteten med ett resistivt material. "Mota Olle i grind"... Är jag ute och cyklar?

Det går ju att placera element, dämpmaterial och port så att man inte får med så mycket av direktljudet* från elementet och ändå ha en fri "luftväg" från element till port.

*d.v.s. att direktljudet med de frekvenser där man har portresonansen dämpas bort innan de når porten.

Men vill man lägga dämpmaterial som delar av hela lådan mellan element och port tror jag det är svårt att hitta ett sådant material som släpper igenom låga frekvenser (luftflödet i lådan vid avstämningen) bra och dämpar höga. Fast detta är inget jag vet, har heller inte räknat/testat hur mycket helmholzresonansen dämpas om man t.ex. lägger gullfiber mellan element och port som luften måste passera igenom.

Återgå till DIY-forum