Moderator: Redaktörer
Precis! Rejäl inoljning måste göras på alla sidorna!Naqref™ skrev:Oljade du lika flödigt på båda sidor?quad skrev:Jag oljade ett tänkt badrumsskåp. dagen efter så hade skivorna slagit sig.
quad skrev:Ikeas 40mm skivor skulle jag akta mig för.
Jag oljade ett tänkt badrumsskåp. dagen efter så hade skivorna slagit sig. Detta var iofs första året som Ikea kom ut med 40 mm bänkskivor i ek.
henrik skrev:IMHO:
Rent estetiskt tycker jag att man ska akta sig för bänkskivor som inte har hela stavar. Resultatet blir just bänkskiva vilket inte brukar vara det jag vill ha.
Jag har betalt runt 10-11kkr/m3 för 1" tums plank har jag för mig. Men det priset är vad jag har i huvudet, kan skilja sig från verkligheten med flera undra procent!
//henrik
Kaffekoppen skrev:Precis! Rejäl inoljning måste göras på alla sidorna!Naqref™ skrev:Oljade du lika flödigt på båda sidor?quad skrev:Jag oljade ett tänkt badrumsskåp. dagen efter så hade skivorna slagit sig.
Kaffekoppen skrev:EK är kanon! Ytbehandlingen skall helst göras på båda sidorna!!
Alla andra goda råd är redan givna...
knegolf skrev:quad skrev:Ikeas 40mm skivor skulle jag akta mig för.
Jag oljade ett tänkt badrumsskåp. dagen efter så hade skivorna slagit sig. Detta var iofs första året som Ikea kom ut med 40 mm bänkskivor i ek.
mina föräldrar har en 40mm bänkskiva i Ek(också från IKEA), den är rak och fin, den har till och med stavarna limade åt olika håll, precis som den ska ha. (någon hävdade att billiga stavlimmade skivor inte har det, men så var inte fallet.)
-Martin- skrev:Är det någon som har dagsfärsk info om kvalitén på IKEAs skivor? Har snöat in på att använda dem som bafflar. Tror att de är 38 mm dock.
Keld skrev:Ikeas skivor är grundoljade (läs dränkta). Björkskivorna i nån billig? olja som gulfärgar.
-Martin- skrev:Tack för responsen!
Jo, men hur är det med själva materialet? Är det kvistar, håligheter, glipor, finish (förutom det där med oljan förstås), limning etc?
paa skrev:Ja det ser för bedrövligt ut.
Tittade på den men köpte i stället bänkskiva av björk på Bauhaus och oljade med Osmo hårdvaxolja (till köket inte till högtalare). Den ytan ser precis ut som de lackade luckorna i massiv björk som vi skaffat.
Ekskivorna kanske ser bättre ut?
Kaffekoppen skrev:Idag hämtade jag hem två ekskivor, 2800x550x30 och 2000x550x30mm, gjorde av hela tiljor. Skall fräsas och oljas flödigt på alla sidor (de är redan slutoljade en gång, köpta på blocket).
Vi får se vad det blir av dem
En god idé, men det blir inga julklappar till dem i år.Harryup skrev:Kaffekoppen skrev:Idag hämtade jag hem två ekskivor, 2800x550x30 och 2000x550x30mm, gjorde av hela tiljor. Skall fräsas och oljas flödigt på alla sidor (de är redan slutoljade en gång, köpta på blocket).
Vi får se vad det blir av dem
Skärbrädor till hela släkten i jul?
mvh/Harry
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster