Kaffekoppen skrev:i56 är en 2,5-vägskonstruktion
..som spelar mellanregister från de yttre basarna.

/Peter
Moderator: Redaktörer
Jag brukar tänka att en hel del vikt behövs högt upp också, så de inte gungar när membranen rör på sig. I detta fall så kommer väl högtalaren stå väldigt nära en vägg. Då skulle du kunna sätta en säkerhetsspärr ovanpå högtalaren, så den inte kan ramla. Ett snöre till väggen eller kanske en skruv och plåtvinkel. Som när den står rakt inte har kontakt med varandra, men när det börjar luta, tar stop.chrisss skrev:Klurar fortfarande på utformning av fot. Lutar mot en tjock stålplatta. Hög vikt i botten behöve för att den skal stå stadig.
Piotr skrev:Kaffekoppen skrev:i56 är en 2,5-vägskonstruktion
..som spelar mellanregister från de yttre basarna.
Kaffekoppen skrev:Stavas med k
Menade de olika elementens olika utstrålningspunkter.
Jämför Ino Audios i56 och dess lösning med diskantplacering
och de nedre/övre basarnas framskjutna placering.
Mich skrev:Jag brukar tänka att en hel del vikt behövs högt upp också, så de inte gungar när membranen rör på sig. I detta fall så kommer väl högtalaren stå väldigt nära en vägg. Då skulle du kunna sätta en säkerhetsspärr ovanpå högtalaren, så den inte kan ramla. Ett snöre till väggen eller kanske en skruv och plåtvinkel. Som när den står rakt inte har kontakt med varandra, men när det börjar luta, tar stop.chrisss skrev:Klurar fortfarande på utformning av fot. Lutar mot en tjock stålplatta. Hög vikt i botten behöve för att den skal stå stadig.
//Michael
Kaffekoppen skrev:Om du kollar på tidskompensationen i i56 så är den lysande utfört.
Hur det blir för dig kan ju mätningar visa...
Anledningen till högre delning är väl att få all luftförflyttning utförd av de element som är bäst lämpade.
Undrar hur en lösning skulle bli med LTS 6,5" som har ett så lågt q-värde (rejält motorstarkt) att den klarar sig med typ 3L låda om den används från 300hz uppåt. Med dess fina spridning skulle de små elementen kunna elimineras och därmed en elningsfrekvens.
Nåja... det blir ju snyggt det här
Vad sägs om filttassar mot vägg och ett nedfräst vinkeljärn som döljs bakåt för fixering upptill?
Mich skrev:mera blåa högtalarese till vänster
![]()
Jag hade ingen aning om att det gick att vattenskära (eller laser) MDF.
Kommer du att limma ihop MDFen först (med dämplim) och sedan lasra?
Hur fäster du aluminiumen (skruv/lim)?
//Michael
chrisss skrev:Skär först limmar med dämplim sen.
Mich skrev:chrisss skrev:Skär först limmar med dämplim sen.
Jag limmade först och sedan fick snickaren såga/fräsa. Fräste längs alla sidor, för enklare montage. Använde bara lim (och tvingar) vid montering. ...slänger in en bild:
Skivorna är 33 mm (16 + 1 + 16). Längs sidorna är det 10 mm bort fräst och 10 mm kvar. Sidor o hörn avrundades med 9,5 mm radie efter lådorna limmades ihop. På bilden syns inte dämplimmet och inte avrundningen.
Jag tror det kan bli lite knepigt att dämplimma detaljerna efter sågning/skärning/fräsning, men går gör det nog. Såg att du hade jämna ytterkanter på bitarna, då är det nog lite lättare att limma efteråt. Jag ville ha mina bitar lite om varandra. Pressar du i ihop bitarna för hårt vid dämplimning, så åker limmet ut. Lyckas man lägga ett jämt tjock lager med limmet, så kanske man knappt behöver pressa. Lite trixit.
Jag är ingen expert på detta med dämplimning, ville bara bolla lite ideer och berätta hur jag gjorde.
PS. Måste nog fixa till en tråd om mina högtalare, har för mig jag har lovat det![]()
//Michael
Kaffekoppen skrev:Kommer funka fint med 2-koponentspackel
Kraniet skrev:om du har tillgång till laserskärare varför inte göra hörnlister också då? Så du slipper spackla menar jag.
Blir det inte dyrt med laserskärning förresten?
Mich skrev:Min första tanke för de trekantiga hålrummen var fogskum, men du vill nog ha ordentlig styrka i dom. En variant istället för spackel är sågspån blandat med trälim. Vet dock inte hur bra det blir i så stora utrymmen. Kanske lägga det innerst och sedan spackel. Först lägga i trälim längst in i det smala och en bit ut. Innan spån+lim blandningen, så det tar ordentligt.
//Michael
Nattlorden skrev:Nu håller jag iofs på grönt först och främst, men en stark grundfärg är alldeles för ovanlig... ride on!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 235 gäster