Moderator: Redaktörer
Piotr skrev:Om intresse finns skulle jag kuna köra kören en vända utan att konvertera till mp3 i slutändan. Det betyder att jag skulle lägga upp originalet som mp3 samt en wav-fil på Efter. Vet inte om det går att ladda in två olika filtyper i tex. Foobar ABX. Någon som vet?
/Peter
Piotr skrev:Klarifikation:
mp3-filen med kören laddade jag ner från en internetkontakt som spelat in kören själv med två njurar direkt till DSD. Jag kan be om att få den i vilket PCM-format som helst men har den bara som mp3 nu.
Originalet har alltså inte passerat en SACD-spelare utan är nerkonverterad från det råa DSD materialet på cyberpolarns hårddisk.
Gitarren spelade jag in själv med två kulor till 16/88.2.
/Peter
Piotr skrev:Då vet jag som så mycket att du inte lyssnade med Foobar, för den ber mig ändra samplingshastighet när jag byter format.. vilket är högst irriterade.![]()
![]()
/Peter
sportbilsentusiasten skrev:Dunkade upp dom i spelaren och gjorde en snabblyssning med ungar i bakgrunden.
Spelare i denna ordning:
12stringa
12stringb
Chaora
Chaorb
Generellt låter A hårdare/kallare, B mjukare/rundare som ett diskanfilter är lagt på. Man får även intrycket att B är lägre i volym.
Men undra om inte B är mer äkta...
Återkommer med detaljer då jag kan lyssna ostört.
Kaffekoppen skrev:Richard skrev:så kan den fylligare klangen kanske istället hänges högre kompression ( likt LP-mediat), och därigenom i verkligheten varandes sämre..
Kraftig OT, svara gärna via PM:
Trodde inte det var möjligt att komprimera närmelsefyllt lika mycket på LP som på digitala medier.
IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:Dunkade upp dom i spelaren och gjorde en snabblyssning med ungar i bakgrunden.
Spelare i denna ordning:
12stringa
12stringb
Chaora
Chaorb
Generellt låter A hårdare/kallare, B mjukare/rundare som ett diskanfilter är lagt på. Man får även intrycket att B är lägre i volym.
Men undra om inte B är mer äkta...
Återkommer med detaljer då jag kan lyssna ostört.
Du verkar ha lyssnat på ljudet, men du skriver ingenting om musiken.
Hur svänger det? Hur lätt är det att sjunga med?
Jag både skojar och är allvarlig på samma gång.
Det är dock inte menat alls som en pik på något sätt, utan mera
som en illustration av min förvåning, och en upptakt till en allvarligt
menad fråga:
Vad beror det på att du nu när du fått chansen att utvärdera något,
inte talar om hur musiken låter, i de termer som sourse first/tundem-
anhängare säger gäller?
Eller menar du att det är de karaktärer som du använder härovan,
som är de som DU tycker är de väsentliga när man skall bedöma en
musikåtergivning?
Inget fel med det isåfall, men jag är lite förvånad. Hade väntat mig
att du skulle redovisa hur svänget, renheten, eller melodiciteten
ändrade sig mellan fallen.
Vh, iö
Kaffekoppen skrev:Richard skrev:så kan den fylligare klangen kanske istället hänges högre kompression ( likt LP-mediat), och därigenom i verkligheten varandes sämre..
Trodde inte det var möjligt att komprimera närmelsefyllt lika mycket på LP som på digitala medier.
IngOehman skrev:Du verkar ha lyssnat på ljudet, men du skriver ingenting om musiken.
Piotr skrev:Är det ine häftigt att man kan ta en fil och köra den genom att billigt interface med enklast möjliga kabel samt diverse adaptrar, genom hörlursutgången, konvertera den till mp3 och ändå är det inte större skillnad?
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Du verkar ha lyssnat på ljudet, men du skriver ingenting om musiken.
Nej, som jag tidigare sagt är tune dem EN av många utvärderingsmetoder.
Enkelt, hörde ingen nämvärd skillnad på musikaliteten.
sportbilsentusiasten skrev:Däremot var skillnaden i ljudet detekterbar.
Noterar man ingen skillnad ska man heller inte låtsas om att man hör en skillnad och bara chansa eller hur?
sportbilsentusiasten skrev:Hur skulle det se ut om enda skillnaden var en diskantsänkning och trots att jag tycker mig höra en sådan "hittar på" en annan skillnad för smälta in i gruppen?
sportbilsentusiasten skrev:På samma sätt har jag demat apparater som enl säljare ska vara bättre men som inte jag tycker...(snarare sämre) - ibland har jag tyckt billigare vara bättre.
sportbilsentusiasten skrev:Att vara ärlig inför sig självt vinner i längden.
sportbilsentusiasten skrev:Ska ett köp motiveras ska det vara en REÄL förbättring, annars kan det kvitta.
sportbilsentusiasten skrev:Ja Richard, jag har ingen prestige. Är öppen för fler tester!
Angående resultatet - helt klart föredrar jag ett mjukare ljud.
Richard skrev:Kaffekoppen skrev:Richard skrev:så kan den fylligare klangen kanske istället hänges högre kompression ( likt LP-mediat), och därigenom i verkligheten varandes sämre..
...Och det är ju sant som du säger att det är lättare att komprimera kraftigt ( vilket väldigt ofta görs) vid mastringen till cd-skivan, eller annan digital media.
sportbilsentusiasten skrev:Ja Richard, jag har ingen prestige. Är öppen för fler tester!
Angående resultatet - helt klart föredrar jag ett mjukare ljud.
meanmachine skrev:Laddade ner filerna i datorn och det kördes automatiskt upp i Mediaplayer och med ett par 195:- Kosslurar så kan jag iaf inte skilja dem åt. Men antager att jag behöver köra dem i stereon. Vet inte om det är rätt att bruka Mediaplayer.
Piotr skrev:Spår A på båda varianterna är Före dvs. originalet och med gammal hederlig logisk slutledningsförmåga kan vi konstatera att B är efter.
Piotr skrev:Spår A på båda varianterna är Före dvs. originalet och med gammal hederlig logisk slutledningsförmåga kan vi konstatera att B är efter.
Är det ine häftigt att man kan ta en fil och köra den genom att billigt interface med enklast möjliga kabel samt diverse adaptrar, genom hörlursutgången, konvertera den till mp3 och ändå är det inte större skillnad?
Själv tror jag det är svårt för de flesta att höra skillnad med statistisk signifikans blindt och nivåmachat med på gitarren. Kören verkar det gå att höra skillnad på signifikans. Jag misslyckades dock men ska prova igen.
Kära vänner, rummet och högtalarna, rummet och högtalarna, rummet och högtalarna, rummet och hög...
![]()
/Peter
Piotr skrev:Tjenis!
Här kommer några filer som jag loopat genom mitt Audiofire4 från Echo.
Kören är mp3 från DSD och gitarren inspelad i PCM 16/88.2 så för att kunna spela den senare måste du uppenbarligen antingen ha ett ljudkort med 88.2kS/s eller så får du importera filerna in i lämpligt program och konvertera ner till lägre sampelhasighet.
http://user.faktiskt.io/Piotr/Choira.mp3
http://user.faktiskt.io/Piotr/Choirb.mp3
http://user.faktiskt.io/Piotr/12stringa.wav
http://user.faktiskt.io/Piotr/12stringb.wav
Viss nivåskillnad förekommer (0.2-0.3dB) så hör du tydlig skillnad så ladda gärna in i Foobar och kör ABX nivåkalibrerat.
Signalen är tagen från hörlursutgången som sedan matas in i AD-omvandlarens linjeingång.
Jag talar om vilka spår som är före resp. efter om nån dag.
Lämna gärna kommentarer... duh!
/Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster