Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
audioslave skrev:Hepp!
Var idag och skulle kika närmare på högtalarna och okunnig som man är inom Carlsson-träsket så var det nog ändå inte ett par äkta Carlsson.
Dom var byggda som oa-116 vad jag kunde se, men basen undertill var nog snarare en 8" med gummikanter samt att mellanregistret var mindre än 6.5".
Skruvade loss mellanregistret och inuti så såg konstruktion ut som 116, dock satt filtret monterat direkt under översta "plattan".
Diskanterna var placerade som på oa-116 vilket var det som fick mig att tro att det var ett par sådana först.
Diskanterna och mellanregister var Peerless, diskanterna 4 ohm.
Har även kollat en hel del bilder på oa-116 och det var många andra detaljer som inte stämde, antar att jag helt enkelt fann ett par hemmabyggen.
Köpte dom iaf inte. Så vi får väl se om det blir Carlsson i framtiden..
lennartj skrev:Ska bli spännande att se bilderna, baffeln för mellanregistret inte minst!
Är det rent av en originalbaffel i alla fall, så någon varit före Naqref och Peter S. med ca. 5" mellanreg. och 8" bas?
audioslave skrev: Prutade ner priset en hel del också så det kanske kan vara värt att köpa dom för elementens skull?
Men vad tror ni om diskanterna? Vad jag kunde se var det iaf Peerless samt att det var en liten märkning på framsidan av elementet "4 ohm".
rolfzetterberg skrev:Nja, mellanregistret också Peerless,en KO40MRF eller en variant utan låda bakom som jag just nu inte minns vad den heter.Basen svår att bestämma,kan vara Peerless,men den är egentligen lite för ljus i färgen.
När tusan skall ni redovisa det bygget, eller är det redan gjort?petersteindl skrev:WOW, jag har faktiskt aldrig sett ett sådant hemmabyggeDet ser ut att ha varit gjort av en verklig entusiast. Man måste vara entusiast för att ge sig på en sådan sak. Om den är bra vet jag inte, men jag har på känn att det kan göras bättre
eller vad säger du Naq?
MvH
Peter
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 11 gäster