paa skrev:Vad är mekanismen bakom att inte efterklangen faller jämt i tiden? Skiljer det innan antalet reflexer byggts upp till max, eller är det något nivåberoende, eller vad är det?
Efter en viss tid faller den alltid jämnt, och med vissa mätmetoder så gör den det alltid, men Om man gör en mätning där man relaterar efterkalngen till ett impulsivt direktljud, så sker helt andra saker.
Det första som sker är att man observerar högtalarens egen decay. Den kan vara allt från störande stor, över normal, och till extremt kort. Därefter, eller innan den avslutats, kommer de första rumsbidragen.
De är i form av de tidiga reflexerna. (Vilket inte betyder tidiga i meningen "kort efter" utan att de är primära eller fåstudsiga och därför urskiljbara.)
Dessa tidiga reflexer kan ha många olika strukturer, beroende på frekvens och beroende på om de yto som genererar dem är hårda diffuserande eller dämpade, eller en kombination däremellan.
I själva verket är även det en överförenkling, eftersom ytor kan vara omriktande också (sådana kan vara mycket användbara akustiska element) och dessutom kan det vara klokt att ta hänsyn till VARIFRÅN enskilda reflexer kommer om rummet ifråga skall användas för musikåtergvning (och inte för att avlyssnar med en mätmikrofon, som inte kan skilja mellan olika infallsvinklar) eftersom man ju vill veta vilken betydelse för upplevelsen de har, och inte bara producera ett protokoll där det syns att de finns, men inte varifrån de kommer.
Efter de tidiga reflexerna kommer den primära efterklangen, som kan vara samma sak som den egentliga* efterklangen (=den som kommer sist) eller också inte. Det beror på förutsättningarna. Den primära efterklangen kan vara en lokal effekt på grund av samverkan mellan några få ytor i lyssningsrummet, och den dör alltid snabbare än den efterklang som är den egentliga/faktiska*, för gör den inte det så blir den det egentliga efterklangen.
Dock är dubbeldecay-problematiken, alltså när man går från den primära till den egentliga efterklangen, faktiskt ett rätt vanligt problem i hemma-hifi-sammanhang, men det är MYCKET ovanligt i hemmabiografer och ännu ovanligare i kontrollrum.
Skälet är detta: I hemmalyssningssammanhang, är det mycket vanligt att hifi-konsumenten som "gör själv", prioriterar de akustiska förutsättningarna i den delen av lyssningsmiljön som man uppfattar som "lyssningsrummet".
Man tror att det är extra viktigt att dämpa den första reflexen i golvet, man tror att det är extra viktigt att dämpa rummet man sitter i, men man lämnar resten av golvet odämpat, och detsamma gäller den anslutande hallen. I verkligheten är det tvärtom man bör göra. Skall man inte dämpa hela golvet är det bättre att dämpa runt om och lämna en odämpad yta i mitten. Skall man ge sig på en bostad med en öppen planlösning är det minst lika viktigt att dämpa de perifera delarna, eftersom klangen därifrån kommer att höra MERA när man tar hand om närmiljön. Allra bäst är det att stänga av de fjärra delarna, det vill säga hindra akustisk kommunikation mot en klingande omvärld.
Men om man nu inte gör det. Vad händer då? Ju det som händer är, att det initiala efterklngsförloppen domineras av den primära efterklangen, den som kommer från den krafigt exiterade lyssningsmljön - och tilllika ganska dämpade. Så den efterklangen faller snabbt, och gör att det är den egentliga, den samlade lokalens efterklang, som tar över - avlyssnad från den dämpade loge som lyssningsrummet utgör.
Det vi ser då är den andra decayen, och det är den som kommer att domimera karaktären i alla avklingningar, och som oftast inte syns alls i T20-mätningar. Inte nog med att den dominerar, dessutom låter den ofta rätt tråkigt, eftersom det blir en sorts artificiell klangljudkälla som verkar vara positionerad i öppningen från lyssningslogen till den samlade lokalen.
Nu verkar det som om dubbel-decay bara förekommer i icke slutna rum, men så är det inte heller, för liknande mekanismer kan uppstå även i helt slutna rum på grund av att det som verkar vara diffusfältsvillkor inte alls är det. För att uppnå äkta diffusfältsvillkor räcker det nämligen inte att vara avsevärt längre från högtalarna än "rumsradien gånger högtalarnas direktivitet", och att vara över schröderfrekvensen.
Dessutom måste kan ha ett rum som är hårt överallt#, och då kommer frågan: Vill man ha det?
Jag vill det inte, för det stämmer inte överens med de önskemål för ett rum optmalt för musikåtergivning, som jag har funnit är bra att ställa upp. Därför ÄR dubbeldecay en realitet i många fall (i synnerhet riskerar de att komma fram i ett rum som i övrigt är mycket bra) som man måste ta hand om, och att mäta bara T20 gör att man missar problemen.
Vh, iö
- - - - -
*Den "egentliga efterklangen" (eller den faktiska efterklangen) är Ino-begrepp. Det samma gäller den "primära eferklangen". Jag använder dem för att kunna beskriva distinkta fenomen som man oftast inte bryr sig om inom akustiken, men som är mycket viktiga för hur man uppfattar återgiven musik i ett rum.
#Och då kommer vi till det som kanske är pudelns kärna - bygger man rum som är slutna och som är hårda (men diffuserande) i alla riktningar - så säger faktiskt en T20 mätning en hel del - och den kan ofta (men inte alltid)dessutom extrapoleras till vad en RT60-mätning skulle ha visat. Alltid om startpunkten är det exiterade rummet och inte direktljudet
Men - sådana rum vill inte just jag lyssna på musik i, eftersom jag alltid upplever att jag har ett extra reverb surrande i skallen i sådana rum, och känner att jag fjärmas från musiken och bara vill stänga av den där "extraklangen" (det vill säga gå ut). Men det betyder ju inte att de inte kan vara drömmen för någon annan - eller att andra kan tycka sig sakna en massa "klang" i rum som jag har ritat.
(För de är EXTREMT annorlunda mot Matts' rum. Det är inte "två likvärdiga alternativ". Det är två väldigt olika alternativ. Men bör välja med omsorg och inte med hjälp av slantsinglig, om man vill uppnå att få höra musiken med de värden som man själv söker.)
Värden är stor nog för att ha utrymme för många olika tankesätt, och det finns inget vettigt skäl att underkänna andras preferenser eller att hoppa på dem och säga att de har fel. Det finns inget fel och rätt när det gäller preferenser - bara fel och rätt för enskilda personer.
Det är därför bättre, tycker jag, att redovisa sina egna preferenser, och skälet bakom varför de är som de är. Sedan får andra göra samma med sina. Men att underkänna andras idéer ur någon sorts gudomligt perspektiv och hävisa till påstående som andra kommit med, när man egentligen inte har något annat argument än vad man själv tycker, tycker jag man kan avstå ifrån.
Jag hoppas att det har framgått vad JAG tycker och varför jag tycker så, i varje lite.
Ämnet är ju så komplicerat att det är omöjligt att gå igenom mera än några fragment av allt det som är av betydelse, men förhoppningsvis har jag lyckats plocka fram några hyggligt basala fragment i varje fall, som även om de är en mycket liten del av den kompletta sanningen, är begripliga.
Eller med andra ord - om jag inte lyckats förmedla hur det fungerar så hoppas jag att jag i varje fall lyckats förmedla att det är komplicerat och att det KAN finnas många aspekter som man måste ha med i ekvationen. Inte bara kan, utan finns - när man vill göra med rum vad jag vill göra med dem. Att det blir komplicerat är i sig ingenting bra, men det är tyvärr nödvändligt.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).