När är det dags att byta pickup?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
2-ch

När är det dags att byta pickup?

Inläggav 2-ch » 2008-12-05 13:27

Har en Thorens TD 320 med en brodcast (BC 100?) på som suttit sedan spelaren var ny.
Då var det daglig användning, men sedan 10-15 år tillbaka minimal för att nu bara stå där i hyllan. Lite synd tycker jag, har därför börjat fundera på att uppdatera svarven lite.

Men hur många timmar kan man gissa på att en nål håller?
Kommer det att bli någon märkbar skillnad om jag byter, och hur låter förresten en sliten nål?
Prismässigt tänker jag inte lägga mycket mer än 700 kr på en ny.
Men den får gärna vara billigare

Så nu skulle jag vilja ha förslag på en lämplig picup.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-12-05 14:45

Det finns billiga MM-pickuper på www.ecotec-online.se
Maila och fråga. De finns nog inte utlagda på hemsidan.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2008-12-08 16:29

http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx?refid=112

Tidens tand i form av åldrande gummiuppängning och andra elastiska komponenter går oavsett om man spelar eller inte. Jag bytte min gamla Coral MX88DX högnivå moving coil till en AudioTeachica AT-110 och det var ett otroligt lyft :lol:

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2008-12-16 19:55

Förr sa man efter 1000 speltimmar så bör nålen bytas, men detta är nog mer vad handlare gärna vill. Andra faktorer som påverkar hållbarheten; hur mycket som spelas dagligen, skicket på skivorna och nålslipningen i sig. En äldre nål låter betydligt mycket mer knastrigare och är inte bra för skivsamlingen i sig, då den sliter mer på skivorna. Tumregel tycker jag främst är hur knastrigt det låter om vinylen och ifall det har blivit för mycket besvärande. Ny nål ger alltid ett bra lyft till plattorna. Vissa pickuper går det att byta själva nålstiftet, vilket jag tycker är mer att rekommendera då man vänjer sig vid en viss pickup. Jag är jättenöjd med min Denon-pickup. Till din skivspelare borde något klassiskt som ortofon användas.

Återgå till Vintage-hifi