Tumme skrev:Pinnick skrev:Teoretiskt så tappar man lite i dynamik (eller ganska mycket) och visst är det mysigt med dynamik. Frågan är bara om sådant dynamiskt omfång används i praktiken så det blir en hörbar skillnad. Förlåt jag är fel gubbe att svara.

Hoppas någon med mer insikt kan ge dig ett bättre svar. Jag tyckte det var synd att ingen skrivit något bara.
En annan intressant fråga är ju hur mycket man vinner på att gå från Dolby Digital till lossless (16 eller 24 bit) i praktiken. Låter det i regel "mer dynamiskt" att byta ljudspår från DD till True-hd eller nåt?

mvh
Det är precis det jag önskar någon kunde reda ut åt mig.
Thomas
Det gamla dolby digitalformatet på dvd är ganska dåligt. Hörbart dåligt.
En bitrate på 320kbit oftast, eller lägre- som skall fördelas över 6 kanaler !
Kör du vanliga dolbydigitalformatet från en blurayskiva brukar bitraten istället vara kring det dubbla- dvs. så som dolby digital alltid kunnat låta, om inte filmmakarna istället ville få plats med extramaterial på dvd-skivan.
Detsamma gäller också formatet DTS, som ofta kör med dubbla bitraten på blurayskivor mot dvd:n, på det vanliga "core" DTS ljudet.
Allt detta kan återges via vanlig toslink eller spdf elektrisk förbindelse.
Du får alltså bättre ljud på de flesta blurayfilmerna mot samma dvd-version, fast du använder en helt vanlig surroundförstärkare med vanlig dolby-digital och DTS. Bitraten är oftas högre på Blurayskivan.
Sedan har vi de nya ljudformaten, både från dolby och dts, som är MYCKET bättre än de gamla. Komprimeringen är mycket mindre. Här krävs förbindelse via HDMI 1.3, eller analog förbindelse medelst 8 (7.1)kablar från blurayspelaren till förstärkaren.