48khz/16-bit vs 48khz/24-bit på Blu-ray

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tumme

48khz/16-bit vs 48khz/24-bit på Blu-ray

Inläggav Tumme » 2008-12-10 22:39

Det verkar som om vissa Blu-ray filmer som är släppta i sverige har fått lägre bitdjup 16-bitar istället för 24-bitar och eftersom dom som mixar filmljud oftast försöker få så mycket dynamik som möjligt så undrar jag om det blir någon större skillnad? eller är det bara siffror som inte spelar någon roll?

Det är så typiskt när man nu äntligen kan köpa filmer från sverige utan pal speedup på ljudet så snikar dom ner på bitdjupet istället.

Thomas

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-12-11 16:52

24-bit vs 16-bit har diskuterats förut här. Man ska nog inte vara ledsen över 5.1 16/48kHz. Man hör nog trots allt väldigt liten till ingen skillnad. Lossless borde dock låta bättre än Dolby Digital. :) Så jag tror du kan vara lugn.

mvh

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2008-12-11 18:13

Pinnick skrev:24-bit vs 16-bit har diskuterats förut här. Man ska nog inte vara ledsen över 5.1 16/48kHz. Man hör nog trots allt väldigt liten till ingen skillnad. Lossless borde dock låta bättre än Dolby Digital. :) Så jag tror du kan vara lugn.

mvh

Det jag är mest orolig för är att tappa dynamiken (Till skillnad från musik producenter så används dynamiken på dom flesta filmer väldigt bra) . Väldigt många filmer på DVD som har Dolby Digital/DTS 5.1 så används 20 och 24-bitar i 48khz. Så varför använda 16-bitar?. Nu kanske 16-bitar räcker men det är ju väldigt synd nu när man kan köpa sina favorit filmer (i Lossless) på Blu-ray och så ska dom snika in på ljudet.

Det blir till att importera från USA så man slipper sånt. Synd bara att dollarn blivit så dyr.

Thomas

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-12-11 19:11

Teoretiskt så tappar man lite i dynamik (eller ganska mycket) och visst är det mysigt med dynamik. Frågan är bara om sådant dynamiskt omfång används i praktiken så det blir en hörbar skillnad. Förlåt jag är fel gubbe att svara. :) Hoppas någon med mer insikt kan ge dig ett bättre svar. Jag tyckte det var synd att ingen skrivit något bara.

En annan intressant fråga är ju hur mycket man vinner på att gå från Dolby Digital till lossless (16 eller 24 bit) i praktiken. Låter det i regel "mer dynamiskt" att byta ljudspår från DD till True-hd eller nåt? :)

mvh

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2008-12-11 20:30

Pinnick skrev:Teoretiskt så tappar man lite i dynamik (eller ganska mycket) och visst är det mysigt med dynamik. Frågan är bara om sådant dynamiskt omfång används i praktiken så det blir en hörbar skillnad. Förlåt jag är fel gubbe att svara. :) Hoppas någon med mer insikt kan ge dig ett bättre svar. Jag tyckte det var synd att ingen skrivit något bara.

En annan intressant fråga är ju hur mycket man vinner på att gå från Dolby Digital till lossless (16 eller 24 bit) i praktiken. Låter det i regel "mer dynamiskt" att byta ljudspår från DD till True-hd eller nåt? :)

mvh

Det är precis det jag önskar någon kunde reda ut åt mig.

Thomas

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-12-11 23:50

16 bitars är ju 96 dB dynamik så att du behöver mer än det är ju inte så troligt, sålänge du inte spelar som en jubeldåre :lol:
Sen så finns det väl inga äkta 24 bitars omvandlare än, dom bästa ligger väl på ca 120 s/n = 20 bitar.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-12-14 21:03

Tumme skrev:
Pinnick skrev:Teoretiskt så tappar man lite i dynamik (eller ganska mycket) och visst är det mysigt med dynamik. Frågan är bara om sådant dynamiskt omfång används i praktiken så det blir en hörbar skillnad. Förlåt jag är fel gubbe att svara. :) Hoppas någon med mer insikt kan ge dig ett bättre svar. Jag tyckte det var synd att ingen skrivit något bara.

mvh

Det är precis det jag önskar någon kunde reda ut åt mig.

Thomas

Det gamla dolby digitalformatet på dvd är ganska dåligt. Hörbart dåligt.
En bitrate på 320kbit oftast, eller lägre- som skall fördelas över 6 kanaler !
Kör du vanliga dolbydigitalformatet från en blurayskiva brukar bitraten istället vara kring det dubbla- dvs. så som dolby digital alltid kunnat låta, om inte filmmakarna istället ville få plats med extramaterial på dvd-skivan.
Detsamma gäller också formatet DTS, som ofta kör med dubbla bitraten på blurayskivor mot dvd:n, på det vanliga "core" DTS ljudet.

Allt detta kan återges via vanlig toslink eller spdf elektrisk förbindelse.
Du får alltså bättre ljud på de flesta blurayfilmerna mot samma dvd-version, fast du använder en helt vanlig surroundförstärkare med vanlig dolby-digital och DTS. Bitraten är oftas högre på Blurayskivan.

Sedan har vi de nya ljudformaten, både från dolby och dts, som är MYCKET bättre än de gamla. Komprimeringen är mycket mindre. Här krävs förbindelse via HDMI 1.3, eller analog förbindelse medelst 8 (7.1)kablar från blurayspelaren till förstärkaren.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2008-12-14 22:15

Jag kanske tänker helt fel men om man tänker sig att man spelar upp en film kalibrerad efter THX normen och i referens nivå vilket skall motsvara nivån som det var på bio. Då ska till exempel THX godkända högtalarsystem kunna spela och klara av 105dB och toppar på 115dB utan problem. Då kan tex. en explosion/pistolskott m.m gå från 0dB till 115dB och då räcker väl inte 16-Bitar som är 96dB eller är jag ute och cyklar.

Thomas

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-12-15 00:57

Det krävs relativt lång tystnad i en fullständigt tyst miljö (typ ljudisolerat/dämpat) för att du ska kunna höra 0dB och det lär du inte kunna göra vid filmtittande i hemmiljö eller på bio med andra biobesökare närvarande.
Du har troligen ett bakgrundsbrus/buller hemma på en 30-40dB och så har du dessutom bakgrundsljud och brus på filmen.
Tomgångsbruset från 16-bitarssystemet kommer nog att drunkna helt i annat brus (som inte kommer från anläggningen). 96dB räcker nog ganska bra i praktiken.

Problemet som uppkommer om de 16 bitarna inte räcker till (att du spelar högt, har ett mycket tyst rum och en film som verkligen tar ut dom dynamiska svängarna) är inte att det kommer att låta mindre dynamiskt, utan att du kommer att kunna höra en gnutta svagt bakgrundsbrus. Fler bitar som säkerhetsmarginal skadar definitivt inte, men gör ofta inte mycket nytta heller på färdigproducerat material.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2008-12-15 17:12

RogerJoensson skrev:Det krävs relativt lång tystnad i en fullständigt tyst miljö (typ ljudisolerat/dämpat) för att du ska kunna höra 0dB och det lär du inte kunna göra vid filmtittande i hemmiljö eller på bio med andra biobesökare närvarande.
Du har troligen ett bakgrundsbrus/buller hemma på en 30-40dB och så har du dessutom bakgrundsljud och brus på filmen.
Tomgångsbruset från 16-bitarssystemet kommer nog att drunkna helt i annat brus (som inte kommer från anläggningen). 96dB räcker nog ganska bra i praktiken.

Problemet som uppkommer om de 16 bitarna inte räcker till (att du spelar högt, har ett mycket tyst rum och en film som verkligen tar ut dom dynamiska svängarna) är inte att det kommer att låta mindre dynamiskt, utan att du kommer att kunna höra en gnutta svagt bakgrundsbrus. Fler bitar som säkerhetsmarginal skadar definitivt inte, men gör ofta inte mycket nytta heller på färdigproducerat material.

Tack Roger

Då behöver jag nog inte oroa mig för att dynamiken inte räcker till.

Thomas

Återgå till Teknikforum