anti-skating

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nils_inaktiv

anti-skating

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-10-16 21:56

vet nån var man kan köpa blanka LP's (utan spår) för att ställa in anti-skating?

glad azimuth på er alla! :D

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-10-16 22:15

Hmm, den kan driva iväg iaf... bästa tipset jag har fått är att studera nålen när man sänker ner den mot skivan. När den går rakt ner så är den grovinställd. Sedan får man lyssna sig till fininställningen, lite instruktioner och trix finns på Svalanders hemsida http://www.svalander.se/tips/antiskatingtips.htm
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-10-16 22:21

jag gjorde först som du sa, bara sänkte ner den, inte så mycket hände... (pyyytelite bara)

jag testade dock en 12" som hade rätt mycket ledigt utrymme vid innerdelen (vid etiketten) och det var mycket större utslag då. det var lättare o se om den drog mycket eller inte när de gled iväg på den blanka ytan.

dock har jag ingen 12" som har mycket blank vid ytterdelen (skulle va en väldigt udda pressnings isåfall).

jag har mailat två skivbutiker som har lite tillbehör. svarar dom så posten jag URLen här sen.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-10-16 22:25

Nils:

Intressant, verkligen! Det är för lite vinylsnack på detta forum... Som sagt min gamle Thoren är i stort behov av felsanering. :? Svalanders vinylsidor är mkt underhållande läsning.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-10-16 22:30

ja... jag satt också och läste vinyltipsen på hans sida...

jag blir helt kallsvettig när jag tror jag ställt in nåt fel 8O

mycket av det jag spelar är (eller har potential) att bli rariter. mycket "limited to 500" och sånt där samlarnörderi :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-17 00:37

Nils skrev:ja... jag satt också och läste vinyltipsen på hans sida...

jag blir helt kallsvettig när jag tror jag ställt in nåt fel 8O

mycket av det jag spelar är (eller har potential) att bli rariter. mycket "limited to 500" och sånt där samlarnörderi :D

Var inte orolig, du knäcker inga skivor pga fel inställd antiskating :-)
I praktiken får du (möjligen) något lite högre nåltryck mot den högre kanalen, that´s it!

Om du vill använda dig av en blank skiva för att ställa in antiskatingen kan du använda dig av vilken blank plastskiva som helst i något liknande material som en vinylskiva. Men jag är inte säker på att detta ger rätt resultat. Jag har lekt med många tonarmar under åren och ingen av dem har hållt armen kvar på samma ställe när inställningarna varit enligt rekommendation. Det kan vara någon form av tankevurpa när man ser det så. Dessutom verkar "skatingen" variera beroende på var på skivan man mäter...

Någon som vet mer i frågan?

/ B

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-10-17 08:16

Har sett ngn stans att det skulle mätas i mitten av skivan...
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-17 08:45

Köp en spårningtest skiva typ Ortofon.
Antiskatingen beror på friktionen på nålen sidor. Inte spetsen som man i så fall skulle testa med en blank skiva.

Användarvisningsbild
bostrowskij

Inläggav bostrowskij » 2004-10-17 11:01

Harryup har rätt, det är svårt att få till rätt resultat med en blank skiva. En testskiva är bättre. Jag har en gammal testskiva från "Svenska HiFi-institutet" med Ernst-Hugo Järegård (!) som berättarröst. Där finns ett spår med en ton som blir starkare och starkare, och man hör lätt vilken kanal som börjar "spåra ur" först så man kan justera in AS med ledning av detta

Användarvisningsbild
Pipes_vinylgud

Inläggav Pipes_vinylgud » 2004-10-17 13:36

Jag håller med ovanstående talare om att en testskiva är att rekommendera. Du kan prova The HI-FI News Test Record. The Producer's Cut som fungerar alldeles utmärkt.

http://www.vinylbutiken.se/article.asp?artID=1687&view=yes

Du kan också hitta ett exemplar av Johnny Winters skiva Second Winter, en dubbel där bara tre sidor används.
Piotr på The Vinylengine

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-10-17 22:27

jag hittade förresten en 10" med en helt blank yta på ena sidan. men ni har rätt. blank skiva är troligtvis inte det bästa: eftersom det inte blir samma friktion.

det finns ju hjälpmedel på Regan. har man nåltrycket på 2 g ska anti-skating stå på 2.

.... och när jag använder en blank yta och testa på så hamnar anti-skating värdet på ungefär 0.5 g.

OT: jag har idag använt ett vattenpass för att justera skivspelaren så den står helt vågrätt. Fler som gjort detta???

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-17 22:41

Ofta brukar antiskatingen bli lägre än nåltrycket för bästa resultat.

Har för mig att jag brukade köra 1-1.5 på antiskatingen för 2g nåltryck på en Rega.
Inaktiverad användare!

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-10-17 23:42

Man kan börja med att ställa in antiskating på det blanka partiet på testskivan, sedan kör dom här spåren där utstyrningen ökar och då kan man justera antiskatingen så att ev. skorr försvinner..bra va.
Ja det är ju klart att man först måste ställa in nåltrycket. :)

Användarvisningsbild
bostrowskij

Inläggav bostrowskij » 2004-10-17 23:52

Nils:
Att se till att skivspelaren står " i våg" är nog den mest förbisedda inställningen, och kanske den allra viktigaste eftersom det är en förutsättning för att allt annat ska bli rätt.
Biltema har en billig och bra rund libell som fungerar utmäkt för ändamålet. Det brukar också finnas runda libeller hos välsorterade kamerahandlare.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-10-18 10:00

Som sagt, det är inte samma friktion på ett blankt spår eller plastyta som i ett verkligt spår. Dvs skatingkraften bör mätas i ett modulerat spår.

Jag mäter med HiFi News test-skiva, skatingkraften på tre ställen (i början, mitten och i slutet). Jag ställer sedan antiskatingen så att den blir ett medelvärde av dessa tre mätningar. Mätningarna gör jag med en live-oscilloskop via ljudkort och dator. Jag vrider antiskatingen tills jag finner mittenläget mellan det att dist bildas i ena eller andra kanalen. Syns tydligt på ett oscilloskop.

Thomas

Återgå till Generellt om hifi