Bra FM-radio?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Bebop

Bra FM-radio?

Inläggav Bebop » 2004-10-17 23:50

Väldigt lite FM-radio numer. Har en fråga till er som kan lite mer än jag.

Hur står sig dagens radiodelar mot 70-80-talsmodeller? Är själv hängiven P2-lyssnare. Efter att bytt takantenn till "det bästa som finns", enligt montören, så upptäckte jag att mina radiodel (MF XPlora) inte alls lät så bra. Framför allt upptäckte jag ett svagt brum (som i och för sig kan bero på något fel). När jag istället satt in min gamla Kenwood L-07T från 80-talet, så lyfte sig allt flera snäpp (så länge det varade, eftersom den lägger av efter ca en timme).

Har nu köpt en Revox B760 på Ebay, som jag får imorgon. Skall bli spännande att koppla in. Enligt http://www.fmtunerinfo.com/ skall den vara den 6:e bästa radiodelen som gjorts. Dom avhandlar dock bara apparater från 80-talet och bakåt.

Vad är er erfarenheter? Finns det några seriösa radiolyssnare (alltså som sitter ner och lyssnar aktivt på välinspelad livemusik på P2) på forumet?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-18 00:04

Ska jag vara ärlig så vet jag inte hur det är med ljudet. Men jag vet en sak: Desiginen på radiodelar har blivit mycket sämre sedan 70-80-talet! En riktig radio ska ha sökskala och en stor sökratt! Det är fina grejjor det.

Edit: En sån här?

Bild

Ser fin ut! Säkert mycket bättre (i alla fall roligare) än dagens plastlådor.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2004-10-18 15:44

Oj oj oj, det där var en riktigt fin pjäs! Till och med snyggare än en Quad FM4! ;-)
Avaktivera gif-smilare i alla poster. Alltid.

Bebop

Inläggav Bebop » 2004-10-18 19:43

Precis en sån är det jag köpt. Den är nu installerad och det låter mycket bra. Dessvärre slår den inte till Stereo, så något vaising är det med den. Känner ni till någon bra verkstad som kan fixa Revox tuner?

mvh

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-10-21 22:15

Kan bara hålla med, har en gammal NAD reciver med dom mycket användbara visarna "signal" och "tuning" :)
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-10-22 21:03

Jag är en sån där som lyssnar mycket på radio. Jag lyssnar helst på P2 & P1 och jag brukar spela in en del livekonserter från P2 och då vill jag inte ha någon pilotton(19KHz). Den enda radion som jag stött på där man lyckats undertrycka pilottonen så att den ligger mer än -70db råkar vara en H-K AV receiver som jag köpte utan avseende på ett bra radioljud. Men glädjande nog så blev jag överraskad när jag hörde det fina ljudet som jag aldrig tidigare trodde var möjligt. Nu är det också så att jag har kabel i mitt hus så därför vet jag inte hur det skulle fungera med en antenn. Det är säkert så att det finns en och annan Tuner som är lika bra som min men tyvärr så brukar inte tillverkaren skriva så mycket om det.

Bebop

Inläggav Bebop » 2004-10-24 12:13

Jag är något förvånad att intresset för FM-radio som aktiv lyssningskälla är så litet. Är det därför hifi-magasinen skriver så lite om just FM-radio? Eller är det relativa ointresset ett resultat av detta? Man kan undra.

När det gäller Rix, P3, P4 och P1 så ser jag dessa kanaler som strölyssningskanaler där återgivningen inte är det primära. Annorlunda är det med P2.

Jag pratade med ett par tekniker på senaste mässan i Sthlm, och dom berättade att dom kör ut P2 med i stort sett full dynamik. Framför allt liveupptagningar som radion själv står för.

Jag rekommenderar er att lägga lite tid på P2 - framför allt om man gillar klassisk musik, men där finns också annat.

Exempel: Varje lördag 18.00 - 19.20 - livejazz eller world music (igår var det en liveupptagning från Umeå med Zawinul Zyndicate (han som drog igång Weather Report).

Söndagar 22.00 - 24.00 har stark musik (Delta), tisdagar 21.00-22.00 (live-jazz - inte alltid så intressant, men ofta). Söndagar 11.00 - 12.00 (ny spännande musik)

Om ni fastnar för något av dessa så öppnar sig en ny värld - intresser för bra radiodelar. Rekommenderar www.fmtunerinfo.com som är en site för fantaster.

Lycka till!

Återgå till Generellt om hifi