Bluray spelare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-12-10 17:45

[s] Vaddå rstream? 8)
hype are stream?
hype - our stream?

Nejmen det blir nog bra. 8) [/s]

God, Jimi & Hyperstream.
Senast redigerad av Pinnick 2008-12-10 17:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-12-10 17:51

Nu tog du ju bort hela magin i ordet jue Bild

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-12-10 19:04

KarlXII skrev
Hyperstream. Smaka på det ordet.
Jag är redan såld. :oops: :D

Ja, med en sån superlativ benämning så måste det vara bra!

Fattas bara att man måste byta högtalare, till ett par som är Blu-ray ready. :oops: :D

Hälsningar
JR

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-12-12 11:46

Hej, nån som vet...?
Blu-ray spelare som inte har analoga surroundutgångar, klarar dom att skicka surroundljudet via digitalutångarna (s/pdif etc). Om det går, vad blir det för format?

Att det blir något degraderat ljud begriper jag, men går det?

Tänkte ev. köpa en billig maskin som är rimligt snabb, men numera så saknas ju ofta de analoga surroundutgångarna på sådana.
Känns inte som det är läge att satsa stort förrän om något år. Byte till något långvarigt får ske senare.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2008-12-12 11:49

RogerJoensson skrev:Hej, nån som vet...?
Blu-ray spelare som inte har analoga surroundutgångar, klarar dom att skicka surroundljudet via digitalutångarna (s/pdif etc). Om det går, vad blir det för format?
Så klart det går. Vad menar du med format? Jag har iaf den här som jag tycker är bra. http://prisjakt.nu/produkt.php?e=336842
Hifi Is Great Everyday

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-12-12 12:13

Jag känner inte till blu-ray-standarden. Det finns alltså vanliga DD och DTS spår på blurayskivorna alt så packar spelaren ner surroundljud som går att skicka till förstärkaren?

Eftersom detta är helt okänd mark, så blev jag osäker, för det går ju inte att skicka 5-6 kanaler okomprimerat via s/pdif-standarden. Det viktiga är att det åtminstone går att få ut surroundljudet i DVD-klass, det duger för filmgluttande. Och det går alltså? (ursäkta tjatigheten)

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2008-12-12 12:18

RogerJoensson skrev:Jag känner inte till blu-ray-standarden. Det finns alltså vanliga DD och DTS spår på blurayskivorna alt så packar spelaren ner surroundljud som går att skicka till förstärkaren?

Eftersom detta är helt okänd mark, så blev jag osäker, för det går ju inte att skicka 5-6 kanaler okomprimerat via s/pdif-standarden. Det viktiga är att det åtminstone går att få ut surroundljudet i DVD-klass, det duger för filmgluttande. Och det går alltså? (ursäkta tjatigheten)
Det är precis som på DVD, oftast med ett DTS spår också.
Hifi Is Great Everyday

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-12-12 12:37

:P -Tack för den snabba infon!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2008-12-12 16:41

Kan inte ljudsignalen (digitalt) skickas även i HDMI-snöret?

/Ännu en oinitierad
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-12-12 16:51

Jo, men det är just det som är problemet i mitt fall. Min förstärkare stödjer inte ljud över hdmi. Annars är det en bättre lösning eftersom det går att får helt okomprimerat flerkanaligt PCM-ljud den vägen.

Jag bryr mig dock inte om detta tillräckligt mycket för att köpa ny förstärkare just nu. Gamla hederliga DTS via s/pdif får duga ett tag till.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-12-12 16:52

Jopp. Det är väl poängen med HDMI att kunna skicka väldigt mycket okomprimerad bild och ljuddata i samma snabel.
Är det inte så att de nya formaten har "kärndata" och tilläggsdata så att det är lätt att strippa ner ljuddatat vid behov. Fast det kanske bara gäller de nya komprimerade formaten såsom DTS HD (lossy) och DD+. Tycker mig ha läst det i specar för länge sen. Men det är nog två år sen så minnet har fyllts med andra roliga saker.

DD+ och DTS HD (lossy) verkar ju vara ganska bra format om man ska tro olika källor. Har de inte en max bitrate som gör det möjligt att skicka genom spdif. Fast det krävs väl en avkodare i ena änden så att man iaf måste köpa en ny reciver. (tänkte högt 8) )

mvh

MorganM

Inläggav MorganM » 2008-12-14 15:00

Kommer det något test på blu-ray spelare i molt inom snar framtid?.

Dom flesta spelare verkar ju leverera bra bild,men hur är ljudet.

Skulle behöva en bra spelare med analoga utgångar,som jag kan ha ihop med min Denon2105.

Någon som testet Sony bdp550 el Panasonic bd55?.

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2008-12-14 15:25

RogerJoensson skrev:Jag känner inte till blu-ray-standarden. Det finns alltså vanliga DD och DTS spår på blurayskivorna alt så packar spelaren ner surroundljud som går att skicka till förstärkaren?

På Blu-ray kommer du att få bättre ljudkvalitet än från DVD även om du bara kan använda den optiska eller coaxingången. Det finns oftast med ett Dolby Digital spår på 640kbit/s (448kbit/s max på DVD) och har Blu-ray skivan DTS så får du ut full DTS Bitrate på 1536kbit/s istället för 754kbit/s som är vanligast när det är DTS på DVD.

Thomas

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-12-14 15:47

Jo just ja. Är det inte så att om en film har DTS HD Master Audio spår så kan väl spelaren så att säga extrahera ett "vanligt" DTS-spår ur DTS HD MA spår. .. Väl .. :oops: Det är väl inte två spår på skivan.
1536 Kbit/s DTS borde ju inte låta så mycket sämre i min anläggning än losslesspåret om mina DVD-A är något att gå efter som oftast har DTS (bitrate förmodligen 754Kbit/s då) + lossless 24/48 spår.

mvh

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-12-14 17:10

Läste en test där Panasonics apparater inte kunde justera kanalinställningarna på analog ut. Så kör man då analogt genom receivern också så missar man alla inställningar.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2008-12-14 18:13

Harryup skrev:Läste en test där Panasonics apparater inte kunde justera kanalinställningarna på analog ut. Så kör man då analogt genom receivern också så missar man alla inställningar.

mvh/Harry

Vilken Panasonic var det?. Vad var det som inte gick att justera?. Jag håller precis på att koppla upp min nya Panasonic DMP-BD55 och skall köra den via analoga utgångarna. Först hittade jag inte menyn med inställningarna för stora små högtalare m.m men det visade sig att det var en liten fördröjning innan den menyn dök upp.

Thomas

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-12-14 23:02

Har för mig att det var den och 35'an (?) som testades i Bild&Ljud senaste numret. Där kom dom fram till det om jag minns rätt vilket jag kommer kolla imorgon.
Så dom kan ha fel, om nu inställningarna inte bara gäller för PCM ut?
mvh/Harry

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2008-12-16 22:37

Pinnick skrev:Jo just ja. Är det inte så att om en film har DTS HD Master Audio spår så kan väl spelaren så att säga extrahera ett "vanligt" DTS-spår ur DTS HD MA spår. .. Väl .. :oops: Det är väl inte två spår på skivan.
1536 Kbit/s DTS borde ju inte låta så mycket sämre i min anläggning än losslesspåret om mina DVD-A är något att gå efter som oftast har DTS (bitrate förmodligen 754Kbit/s då) + lossless 24/48 spår.

mvh

DTS och Dolby har olika metoder för att göra sina förslustfria spår kompatibla med "äldre" överföringsstandarder som man nog får kalla S/PDIF för.

Master Audio har som du antyder en sk "core" del och en tilläggsdel. Core-delen är den del som kan skickas enbart via S/PDIF, och blir då som bäst 1500 kbps som du skriver.

Eftersom Master Audio är uppbyggd på det sättet behövs således anbart ett spår för att klara minimikraven, och alla kan lyssna på ljudet.

Dolbys motsvarighet TrueHD består också av en "core"-del och en tilläggsdel. Men i det här fallet består inte core-delen av en fullfjädrad multikanalsmix som i DTS-fallet, utan enbart ett 2-kanalsspår. Tilläggsdelen används för att bygga på stereospåret till multikanal.

Således MÅSTE det för varje TrueHD spår finnas ett SEPARAT Dolby Digital-spår för att möta kraven för Blu-ray. Så var inte fallet med det numera utdöda HD-DVD, där TrueHD i 2 kanaler var standard och därmed obligatoriskt för alla spelare att avkoda.

Så, Master Audio kan vara det enda ljudspåret på skivan och klara standarden. TrueHD kan INTE vara det enda ljudspåret på skivan, det måste ha ett extra Dolby Digitalspår för att klara standarden på Blu-ray.

MVH
/g

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-12-16 22:55

bra att veta! trevlig sammanfattning. 8)

Då kan man anta att det är ganska lätt att jämföra hur DTS HD MA står sig jämfört med DTS 1500Kb/s spår vilket ju i grund och botten borde vara samma spår alltså. Core-datat borde alltså vara mastertape som är psykoakustiskt reducerat och tilläggsdata det man reducerade bort. Eller också är det mer invecklat än så.

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2008-12-16 23:04

Pinnick skrev:bra att veta! trevlig sammanfattning. 8)

Då kan man anta att det är ganska lätt att jämföra hur DTS HD MA står sig jämfört med DTS 1500Kb/s spår vilket ju i grund och botten borde vara samma spår alltså. Core-datat borde alltså vara mastertape som är psykoakustiskt reducerat och tilläggsdata det man reducerade bort. Eller också är det mer invecklat än så.

Så kanske man kan säga. :)

Värt att notera är att DTS gjorde väldiga ansatser för ett antal år sedan för att visa att deras 1500 kbps är helt TRANSPAReNT mot mastern, det gjordes en rad blindtester som visade det. Men nu är Master Audio mer transparent....

En annan sak att notera är att DTS metod för att avkoda Master Audio är oerhört DSP-krävande, långt mer än TrueHD. Det är därför det än idag släpps spelare som inte har kraften att göra avkodningen.

MVH
/g

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-12-16 23:58

Jo det verkar vara två strömmar som bakas ihop. En DTS->PCM antar jag och en ström med skillnaden mellan DTS och Mastertapen som packas upp och läggs till PCM-datat. Så det kräver nog lite mer DSP/CPU-kraft.

Nej detta håller inte. Dags att köpa en ny reciever som kan packa upp DTS HD MA så att man kan HÖRA efter hur transparenta grejorna är i praktiken. 8)

å en tw3800

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2008-12-17 01:28

Har precis skaffat mig en Sony BDP-S550 för att den kan koda av DD Plus och Dolby/DTS HD-formaten (även master audio) till analog 7.1 utgång (eller ProLogic alt. stereo via Line out). Den låter en ställa in stor/liten front, stor/liten/ingen sidohögtalare, stor/liten/ingen bakhögtalare samt om man har sub. Dessutom kan man ställa in avstånd till front och surroundhögtalare och nivåer i steg om 0,2m resp. 0,5dB. Vet inte vad de två filtren "skarp" resp. "långsam" innebär dock.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-12-17 01:44

Tumme skrev:
Harryup skrev:Läste en test där Panasonics apparater inte kunde justera kanalinställningarna på analog ut. Så kör man då analogt genom receivern också så missar man alla inställningar.

mvh/Harry

Vilken Panasonic var det?. Vad var det som inte gick att justera?. Jag håller precis på att koppla upp min nya Panasonic DMP-BD55 och skall köra den via analoga utgångarna. Först hittade jag inte menyn med inställningarna för stora små högtalare m.m men det visade sig att det var en liten fördröjning innan den menyn dök upp.

Thomas

Vad kom du fram till? Mitt intryck efter ha läst ett antal tester av BD-55 är att det ska gå alldeles utmärkt att ställa nivån på alla de analoga utgångarna utom subwoofern som bara kan ställas av eller på.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-12-17 04:24

n-puh skrev:Har precis skaffat mig en Sony BDP-S550 för att den kan koda av DD Plus och Dolby/DTS HD-formaten (även master audio) till analog 7.1 utgång (eller ProLogic alt. stereo via Line out). Den låter en ställa in stor/liten front, stor/liten/ingen sidohögtalare, stor/liten/ingen bakhögtalare samt om man har sub. Dessutom kan man ställa in avstånd till front och surroundhögtalare och nivåer i steg om 0,2m resp. 0,5dB. Vet inte vad de två filtren "skarp" resp. "långsam" innebär dock.

Du får gärna göra en liten recension av den, jag har själv vissa funderingar att skaffa Sonyn.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-12-17 09:27

Den där HD Master Audio -> bitstream konverteringen som börjar finnas i spelare lite varstans... vad är det för format? Är det något som är standardiserat sedan länge, så min Pioneer 2014i skulle ha en chans att ta emot denna?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-12-17 17:41

First Listen: Panasonic DMP-BD55 Blu-ray player http://www.avguide.com/blog/first-liste ... ray-player

Hälsningar
JR

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-12-17 20:14

SONY BDP-S550 BLU-RAY http://playback.avguide.com/issue/15

Hälsningar
JR

MorganM

Inläggav MorganM » 2008-12-17 23:39

n-puh skrev:Har precis skaffat mig en Sony BDP-S550 för att den kan koda av DD Plus och Dolby/DTS HD-formaten (även master audio) till analog 7.1 utgång (eller ProLogic alt. stereo via Line out). Den låter en ställa in stor/liten front, stor/liten/ingen sidohögtalare, stor/liten/ingen bakhögtalare samt om man har sub. Dessutom kan man ställa in avstånd till front och surroundhögtalare och nivåer i steg om 0,2m resp. 0,5dB. Vet inte vad de två filtren "skarp" resp. "långsam" innebär dock.

Intressant!,är i valet och kvalet,mellan sony 550 och Panasonic 55.
Gärna en detaljerad recention om ljud och bild upplevelser.

Går sub delning att vällja?.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2008-12-18 02:38

Jag har väl inte hunnit testa Sony BDP-S550 så mycket än.

Skalet är en sån där blank svart historia som är på modet just nu där fingeravtryck framträder tydligare än de få knapparna på fronten. Fronten har dessutom en blåtonad genomskinlig plastfront på det svarta som kan se mer eller mindre blå ut beroende på hur ljuset faller på den. I hembiomörkret ser fronten helt svart ut.

Spelaren är praktiskt taget knäpptyst. Släden löper ut tyst och spelaren känns faktiskt gediget byggd trots det lite plastigt glansiga yttre.

Start av uppspelning av CD och DVD går på några sekunder men BD-skivor kan ta tid på sig. Medan tex Blade Runner på BD tog ca 5 sek kan andra skivor ta upp till en minut att ladda.

Enkla och lättnavigerade menyer.

Man kan tyvärr inte inte bara stänga av spelaren mitt under en film och slå på spelaren igen för att titta vidare vid senare tillfälle ifall inte skivan tillåter detta. Det har inte någon testad BD-skiva jag har haft tillgång till gjort. Så för att återgå måste man då först in i kapitelmenyer för att hitta tillbaka. Men det är ju lyxigt att komma åt huvudmeny på BD under uppspelning av film.

Har inget att klaga på om bilden fast jag har inte haft möjlighet att testa 24 bilder/sek 1080p. Men Blu-ray 'is da shit! Uppskalning av DVD förefaller att fungera utmärkt.

Filmljud på BD-skiva i Dolby TrueHD och DTS-HD via de analoga multikanalutgångarna presenterar en klar, dynamisk och stabil ljudbild som jag upplever som helt överlägsa de gamla DD- och DTS-formaten på DVD.

Jämfört med Pioneer DV-668 upplever jag det analoga ljudet ut vid avspelning av Audio-CD och DVD som aning mörkare klingande och luddigare. Den här burken kommer inte att ersätta min DV-668, men så har jag ju en del DVD-audio och SACD som inte kan hanteras av BDP-S550 också.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-12-18 10:09

Finns det både DTS-HD och DTS-HD Master Audio?

För den senare står det bara "DTS-HD Master Audio-avkodningskapacitet via HDMI™" på S550....
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd