Bygga LTS 3v-f2 högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

ronnyx

Bygga LTS 3v-f2 högtalare

Inläggav ronnyx » 2008-12-10 22:28

Jag funderar på att försöka mig på att sätta samman ett par av LTS 3v-f2 golvhögtalare. I så fall blir det att köpa lådorna separat och börja bygga i hop dessa för att senare komplettera med element och delningsfilter mm.

Är det ett svårt projekt för en som inte byggt själv förut ? Vad för verktyg kan vara bra att ha till hands? Vad ska man tänka på ?

Sedan undrar jag lite när det gäller kraft som ska driva dessa, klarar man sig med integrerad förstärkare som ger ca 100w i 8 ohm se :

http://www.creekaudio.co.uk/main_produc ... IA#Scene_2

:D :D :?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-12-11 00:03

När man bygger högtalare är det bra att ha en handöverfräs för försänkningarna, och en massa långa limknektar. Sedan är det bra med en lödkolv för att löda ihop filter och kablar. Sågningen kan man ju få gjord på byggvaruhuset. Det kan då vara bra att avtala pris per timme i stället för per skär, när det är många bitar. I övrigt behövs inget annat än vanliga verktyg som finns i de flesta hem.
Det svåraste med högtalarbygge är nog att få till ett professionellt resultat med ytbehandlingen. Den enda framkomliga vägen, i alla fall för mig, är att fanera och olja. Då kan man få till en yta som man kan vara nöjd med. Vill man måla så anser jag att enda chansen är att låta en proffslackerare sprutlacka lådorna. Kasnke finns det någon van amatörsprutmålare som tycker annorlunda, men har man aldrig provat så är man i alla fall chanslös mot gardinrinningar och apelsinknotter och allt som kan gå fel!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-12-11 08:24

Fast överhandsfräsa och såga behöver man väl inte om den färdiga lådsatsen från HiFi-Kit väljs?

ronnyx

Inläggav ronnyx » 2008-12-11 10:11

Nej, lådsatsen ska vara färdigsågad. Jag tror till och med att lådan är pluggad så att det inte ska gå att göra fel. Jag vet i och för sig inte om de inre mdf planen som jag tror är till för att staga lådan är för pluggade.

Antingen Fanering av lådor eller sprutlackering ? Det är nog smidigast med sprutlackering men vet inte vad det kan kosta för två lådor.

Vad kan fanering gå på tro ? :roll:

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2008-12-11 11:48

Kolla med någon firma som lackerar köksluckor. Dom har dessutom många kulörer att välja på. Eftersom färgen som används är anpassad för slitage och annan påverkan, så får du ett ytskikt som är tålig mot både katter och barn :wink: .

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-12-11 12:29

ronnyx skrev:Nej, lådsatsen ska vara färdigsågad. Jag tror till och med att lådan är pluggad så att det inte ska gå att göra fel. Jag vet i och för sig inte om de inre mdf planen som jag tror är till för att staga lådan är för pluggade.

Antingen Fanering av lådor eller sprutlackering ? Det är nog smidigast med sprutlackering men vet inte vad det kan kosta för två lådor.

Vad kan fanering gå på tro ? :roll:

Ska man fanera så bör man fanera påda sidorna av alla bitar (eller ingen t ex stag och botten) annars vill bitarna slåsig, vilket gäller även MDF.
Fint faner kanske kostar 300 kr/m2 (med spill inräknat), halvfint blir billigare och exotiskt hur dyrt som hellst.
Ljusa fanér avslöjar alla tabbar man gör (lättare att färga en ljus fläck än att bleka en mörk)

/Marc

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-12-11 19:51

Ja, många tvingar bör man ha. De skall klara bredden på lådan. Lådsatsen är pluggad. Jag limmade allt på en gång. Då gäller det att vara snabb och ha många tvingar, >10st. Jag köpte ett gäng extra efter första lådan :)

PS. Ett ca 30 gradigt varmt garage på sommaren, bör också undvikas :)

//Michael

ronnyx

Inläggav ronnyx » 2008-12-11 20:34

Mich, Jag är väldigt nyfiken på hur du tycker att dina högtalare blev, ljudmässigt - blev du nöjd med dom osv. Kräver de mycket kraft ? Vad driver du dem med ? Du har väl händelsevis ingen bild på dom ? :D :D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-12-11 20:42

De är lättdrivna :)

ronnyx

Inläggav ronnyx » 2008-12-11 20:45

Tack för det Kaffekoppen, då gäller det väl att handla Gummiklubba, lim och tvingar. :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-12-11 20:51

Ha en fuktad disktrasa redo, och torka bort limmet som tränger ut, så blir det desto enklare att putsa till dom sen.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-12-12 13:10

När jag limmar brukar jag lägga på en sträng lim på den ände som ska limmas. Känns det trögt att dra bitarna mot varandra så är det bra, hugger det är det för lite lim och glider/halkar det så är det för mycket.
Sen kan man titta på limytan så att man ser att det spridits ut bra (dvs att ytorna är raka/plana).
När du sätter allt i press så kommer limmet pressas ut en sträng eller som små pärlor. Gör det inte det på något ställe så är det för lite tryck (eller för lite lim). Blir det för mycket lim så bör man efterdra tvingarna lite efter några minuter.
Om limmet inte rinner ut så kan man vänta ~20 min så att överskottet är segt och dra bort det med fingrarna.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-12-12 21:41

På begäran kommer här lite bilder...
Bild
Bild
Bild

Sprayade med special färg som efterliknar sten, blir en knottrig yta som klarlackas. Gjorde lite förarbete, borde gjort mer. Grund, spackel, slipning, grund och lite slipning, rekommenderas. Grundfärgen bör ha god täckning, för denna special spray blir tunn. La inte så jätte mycket på ytbehandling, var lite trött på högtalare som man lägger massa jobb på och ändå så kommer skarvar fram.

Ljudet... duger gott och väl. Jag kör inte någon finlysning på musik i dessa, utan de används vid TVn. Inga problem där inte. Drivs av en Yamaha receiver. Ibland blir det lite för mycket av det goda, massage i kroppen alltså. Det beror i och för sig på en kraftig topp som finns i basen (i mitt rum), +17 dB vid ca 50 Hz (har jag för mig). Placeringen är inte den bästa, men så är det. Föresten, det är den 'gamla' modellen med en styck bas.

Om du kollar in övre delen av högtalaren (elementen) och sedan spanar in den blåa på bild till vänster, så hittar du lite likheter :) Dessa är jag väldigt nöjd med och kunnat njuta av musik så som aldrig förr.

//Michael

ronnyx

Inläggav ronnyx » 2008-12-13 15:23

Snygga högtalare Mich ! Jag blir alltid lika förvånad hur diy byggen kan bli så otroligt fina. Man ser många gånger inte att det är hemmabyggen. :roll: :)

Du skrev i din tråd att dina högtalare för finlyssning var de blåa i avataren. Kan du beskriva och berätta lite om dessa. Jag är väldigt nyfiken.

Dina LTS högtalare är det föregående modell eller är det 3V-f2 modellen ?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-12-13 20:41

Mina LTS på bilderna ovan är LTS-3v-f1, flera år gamla.

De blå är cirka LTS-2v-f1, men sluten låda i andra dimensioner. Alltså 6½an och diskanten är samma som trevägarn. Kräver separata basmoduler. Som jag skrev nyligen i en annan tråd borde jag skapa en tråd om dem. Nu blev det ytterliggare en anledning att göra det (jag känner blåslampan).

//Michael

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2008-12-17 11:53

Mich skrev:Mina LTS på bilderna ovan är LTS-3v-f1, flera år gamla.

De blå är cirka LTS-2v-f1, men sluten låda i andra dimensioner. Alltså 6½an och diskanten är samma som trevägarn. Kräver separata basmoduler. Som jag skrev nyligen i en annan tråd borde jag skapa en tråd om dem. Nu blev det ytterliggare en anledning att göra det (jag känner blåslampan).

//Michael

Nu får du lite blåslampa till, för det hade varit kul att läsa. :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-12-17 22:53

Mich

Vad är det för fabrikat på din färg?

på den lilla bilden ovan ser det ut som att det är lite röd nyans , men det kanske är bilden som luras.

De ser ju vita ut på den stora bilden :)

Snyggt och annorlunda.

Falken
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-12-18 00:34

Nja, något rött finns nog inte. Eventuellt lyser lite MDF färg igenom. Jag grundade lite för lite (en gång). Spray färgen var inte så täckande som jag trodde. Innan sprayning bör de vara heltäckande vita. Nåja, man lär sig.

Undra om inte makrobilden blev utan blixt. Inte de bästa fotona.

Färgen köptes på Ljudia, men jag hittade den inte på deras web. Vet inte vad den heter. Nu är det lite rörigt i mitt hus, så någon gammal Ljudia katalog hittar jag inte snabbt.

Undra om det inte syns på bilden hur jag sprayade (flyttade burken under målning), eller det kanske är jag som inbillar mig. De står i ett mörkt rum, kanske tur det :)

//Michael

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2008-12-23 23:15

Jag är väldigt nyfiken på LTS 3v-f2 men tycker det är väldigt svårt att hitta bilder på dom i färdigt utförande.

Har sökt här på forumet och googlat men det verkar inte finnas mycket alls.
Har jag missat någon tråd där folk postar sina färdiga byggen?

Undrar även om det råkar finnas någon i Malmö regionen som har ett par man skulle kunna provlyssna?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-12-23 23:22

den här från HiFiKits hemsida har du kanske redan sett?

Bild
Numera pensionär.

Maarten

Inläggav Maarten » 2008-12-24 00:03

Finns några bilder här också: http://www.lts.a.se/Teknik/LTShögtalarna/tabid/70/Default.aspx
Samt material: http://www.lts.a.se/Portals/0/artiklar/ ... um_100.pdf

Mich! Nu får du ta och beskriva dina blåa skapelser!!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2008-12-24 01:21

Jo bilden på hifikits hemsida har jag sett.
Kompendiumet har inga bilder på färdigt resultat men man ser ju hur lådan är uppbyggd.

http://www.lts.a.se/Teknik/LTShögtalarna/tabid/70/Default.aspx
hade jag inte sett men det är ju gamla modellen på dom bilderna. Man får väl helt enkelt föreställa sig dom med 2 bas element istället för 1.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-12-24 03:41

Skillnaden är att gamla modellen bestyckades med ett (1) alternativt fyra (4) baselement medans den nya endast finns i konfiguration om två (2) basar av annan sort. Exteriört är ingen annan skillnad.

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2008-12-28 18:38

Jag har ett par LTS-3v-f2 och bor i närheten av Löddeköpinge ca 3 mil norr om Malmö. Du är välkommen att lyssna på dem om du vill. Mina högtalare är precis så där tråkigt vita som på alla andra bilder (du kan se dem i min medlemspresentation). Rummet har blivit något mer möblerat (det går inte så fort här ute i tassemarkerna) så ljudet har blivit något bättre än tidigare (var hemskt kalt). Högtalarna har tre lager grundfärg och det har dom haft sedan det gick att köpa högtalaren som LTS-3v-f1 version på HiFi-Kit. Har fortfarande inte bestämt mig för vilken finish de skall få.

/theSaint

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2008-12-28 21:27

Tackar ödmjukast för inbjudan.

Jag försöker få till någon jämförelse mellan mina egna B&W683 och LTS-3v-f2 eller pi60 för att få klart för mig om det är värt att uppgradera till någon av dessa högtalare.

Det ultimata hade ju varit om någon med pi60 skulle vilja vara med och jämföra dessa 3 olika högtalare då har vi en bra utgångspunkt : )

Att bara lyssna på dina LTS-3v-f2 är ju dock en bra början för att se hur bra dom är. Men jag kommer inte vara helt 100 på uppgraderingen innan jag kunnat jämföra dom sida vid sida.

Vi avvaktar lite och ser om någon pi60 ägare i södra delen av landet visar intresse.

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2008-12-29 01:37

Låter som en bra idé. Hade varit intressant för min del med.

Återgå till DIY-forum