Fördomsfulla individer

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-17 18:06

Jag självsannerar mig och tar bort dumheterna jag skrev. Folk får tro vad dom vill. Stefans inlägg var en tankeställare som heter duga och hur korkat är det inte att efter man precis läst inlägget ge sig in i pajkastningen själv?

Vill du Bamsefar tro och säga att han VET varför han blivit avstängd från HF så får du göra det. Jag trodde man uppfattade omvärlden subjektivt. Men det är lugnt. Dom flesta är nog smarta nog att förstå att det finns två versioner på dessa historier.

Att folk tror saker innan dom testat ger säkert en trygghet. Man vill ju inte bli lurad och säkrast är att säga nej till allt. Stanna kvar på en plats och sen inte ta några steg åt något håll alls. Då står man ju säkert! 8)

Så fort det kommer BT in i bilden som visar på NÅGOT annat än att det aldrig finns några skillnader eller att nån apparat som faktiskt tillverkas idag ger ett bra resultat, eller för den delen, nån som subjektivt uppskattar en produkt framför en annan - ja då är det felaktigt genomfört och resultatet är helt värdelöst iaf. LTS får mkt skit i onödan för gott bidrager dom med (även om jag inte sympatiserar med allt). Däremot verkar det finnas medlemmar som borde starta Livets Ljud (LL). :lol: En gruppering där dom heliga skrifterna aldrig få ifrågasättas, interna tester aldrig verifierade utanför gruppen, ens egna åsikt om hur det låter är förbjudet och där man dricker vin ur en kabltrumma EKK.
Senast redigerad av EngelholmAudio_inaktiv 2004-10-17 18:25, redigerad totalt 1 gång.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-17 18:19

Hej!

Det essentiella är ju att hifianläggningen gör musiken njutbar, tycker att man ska gilla sitt ljud!
Sedan huruvida det är frekvensrakt hit eller ofärgat dit det kan ju mätnissarna hålla på med :mrgreen:
A*nser att musiken är det viktigaste!

... samt att man gärna ej enbart argumenterar med klichéer som exempelvis:
Tycker musiken är det viktigaste! Det ska vara roligt att lyssna på musik, etc

Förresten, finns det någon som anser att en bra hifianläggning är en som skapar
obehagskänslor samt tycker att det ska vara tråkigt att lyssna till musik, räck upp...
... hA*nden 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-17 18:21

EngelholmAudio skrev:
Bamsefar skrev:Har inget med tonläget i sig att göra, utan det faktum att man (som jag) blir utslängd från hififorum.nu för att man har en avvikande åsikt som t.ex. råkar överstämma med LTS eller någon annan "gruppering".

Jag VET eftersom jag ÄR avstängd.
Fel. Du fattar inte. Därför är du avstängd.

- Fel. Du fattade inte. Därför A*vstängde du! (... på livstid 8)!)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-17 18:33

EngelholmAudio skrev: Däremot verkar det finnas medlemmar som borde starta Livets Ljud (LL).

Bra idé, jag kör igång nu dirket. Och eftersom det är söndag så är det tid att ta upp kollekt. Skicka alla era pengar till mig, så ska ni uppfyllas av en 7-jäkla salighet!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-17 18:37

Max_Headroom skrev:
EngelholmAudio skrev: Däremot verkar det finnas medlemmar som borde starta Livets Ljud (LL).

Bra idé, jag kör igång nu dirket. Och eftersom det är söndag så är det tid att ta upp kollekt. Skicka alla era pengar till mig, så ska ni uppfyllas av en 7-jäkla salighet!
ASG. Klockrent! Bra humor!

Men pengar (/kollekt) går väl knappast till stereon - EKK och inget ECO3-konto låter ju som värsta pengastinna livet!?? 8) 8O :lol: :lol:
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-17 18:38

Hej!

- Det där är för lääänge sedan heeelt uttjatat, lägg ner! På HF.nu hade du blivit
avstängd 5 ggr om för den kommentaren! (... på livstid 8)!)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-17 18:38

EngelholmAudio skrev: Stefans inlägg var en tankeställare som heter duga /.../

Däremot verkar det finnas medlemmar som borde starta Livets Ljud (LL). :lol: .

På vilket sätt var det en tankeställáre? Jag tyckte att det var det vanliga försvaret för kvacksalveri och allmän kvasivetenskap.

LL är väl precis vad HF.NU står för. Köp en esoterisk pryl för en årslön och bli dunkad i ryggen hela kvällen.
Dogmatisk Mac-Taliban

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-17 18:45

Audiomanikern skrev:Hej!

- Det där är för lääänge sedan heeelt uttjatat, lägg ner! På HF.nu hade du blivit
Mvh A*
Tja...men inte här! Man får väl leva efter de regler som gäller på det stället man befinner sig på för stunden?

Style skrev:På vilket sätt var det en tankeställáre? Jag tyckte att det var det vanliga försvaret för kvacksalveri och allmän kvasivetenskap.
LL är väl precis vad HF.NU står för. Köp en esoterisk pryl för en årslön och bli dunkad i ryggen hela kvällen.
Tankeställare för att så mkt tid läggs i en tråd helt utan att nå ett konsecus, så mkt tjöt. När någon "utifrån" kommer in med en åsikt så är den alltid intressant för mig då den är lite mer ofärgad än åsikterna från oss som är inne i maskineriet, sas.

Jag tycker det är bra att det finns olika åsikter om vad HifiForum.nu är. Däremot tycker vi inte samma sak Style, men det kanske inte gör nått?
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-17 18:50

EngelholmAudio skrev:

Mvh A*
Tja...men inte här! Man får väl leva efter de regler som gäller på det stället man befinner sig på för stunden?

:?? Vadå så bara för man får bete sig så ska man bete sig? Tycker det rimma illa med
allt du tidigare hyllat HF.nu för, dubbla moraler? - en för dig, en annan för alla A*ndra?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-17 19:02

Hej igen!

Undrar om det inte är så här,
Kabelskeptiker lyssnar på musik? Kabelförespråkare lyssnar på esoteriska hifikablar?

Bägge gillar uppenbarligen att debattera över huruvida det är bast eller mest sannolikt att...

Mvh A*

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-17 19:08

Audiomanikern skrev:
EngelholmAudio skrev:

Mvh A*

:?? Vadå så bara för man får bete sig så ska man bete sig? Tycker det rimma illa med
allt du tidigare hyllat HF.nu för, dubbla moraler? - en för dig, en annan för alla A*ndra?
Mvh A*
Vilken dubbelmoral? Jag ser den inte ens... :oops: 8O

Du är väl aldrig inne och läser på HF nuförtiden?!? :lol:

Inlägget överst ändrade jag när jag kom på bättre tankar.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-17 19:09

EngelholmAudio skrev:Tankeställare för att så mkt tid läggs i en tråd helt utan att nå ett konsecus, så mkt tjöt. När någon "utifrån" kommer in med en åsikt så är den alltid intressant för mig då den är lite mer ofärgad än åsikterna från oss som är inne i maskineriet, sas.

Jag tycker det är bra att det finns olika åsikter om vad HifiForum.nu är. Däremot tycker vi inte samma sak Style, men det kanske inte gör nått?

Konsensus är inte mitt mål när jag diskuterar. Ett trångsynt svar skulle vara sanningen, men det är inte heller det målet. Mitt mål är förståelse. :o

Du får tycka precis vad du vill, det är tjusningen med det här forumet. Jag förespråkar inte likriktning. Tvärtom uppskattar jag dina inlägg.

OT: Jag är också subjektivist, men jag pillar hellre på tonkontrollerna eller flyttar högtalarna på ett kontrollerat sätt än köper esoteriska ljudförbättrare. Dessutom tror jag att det inte finns nån egentlig konflikt mellan subjektivism och objektivism.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-17 19:14

Hej!
EngelholmAudio skrev:Vilken dubbelmoral? Jag ser den inte ens...

. Jo, det är det vanligaste 8)!

Mvh A* (som inte är Schizofren!

... inte Tord heller

... Ej heller Lawrence vill Lawrence gärna påpeka!)

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-17 19:17

EngelholmAudio skrev:Vilken dubbelmoral? Jag ser den inte ens...

. Jo, det är det vanligaste 8)!
Mvh A* (som inte är Schizofren!
... inte Tord heller
... Ej heller Lawrence vill Lawrence gärna påpeka!)
Hade varit jobbigt om jag vetat om dubbelmoralen...Nåja! Hälsa Tord och Lawrance. :lol:
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-17 23:12

Hej, jag heter Paul och Paul undrar om ni efter all den tid som ni investerat uti denna tråd
har upnått ett giltigt resultat, att ni således inte bara pratat pratat och pratat!! Paul är inte
intresserad av att vara med i något blindtest. Paul vet vad Paul tycker och har inget behov
av att övertyga någon annan.

(Paul har just skrivits sitt 365:e, i stort sett identiska, inlägg i trådar som denna... tråd 8)!)

Mvh A* mena Paul

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-10-17 23:20

St Paul och den helige A*?
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-17 23:23

8)
Inaktiverad användare!

Bebop

Inläggav Bebop » 2004-10-17 23:39

Att ni bara orkar... Det är sällan muslimer lyckas omvända kristna och omvänt. (Cat Stevens får väl anses som ett undantag). Sätt på lite musik istället och njut av vad ni har och dröm om det ni vill ha.

Det finns så många profeter som bara pratar och pratar och har väldigt många åsikter om vad andra skall göra. Följ din övertygelse.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-17 23:58

Tja bah!

Mitt namn är Attlas! Att ni bara orkar! Ni pratat pratat och pratat!!
Då Attlas är bättre ges råd som om ni vore begåvningshandikappade:
Lyssna på musik istället för o prata o njut av vad ni har, ät mat o dröm!
Dessutom kom ihåg att enbart argumentera med klichéer som exempelvis:
Tycker musiken är det viktigaste! Det ska vara roligt att lyssna på musik, etc
- allt annat är tecken på grovt eftersatt & förslappad A*rgumentationsförmåga 8)!

vh A*

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-18 00:00

Attack
se det från den ljusa sidan istället. The bright side of life.
Det som driver kombatanter att fortsätta är kunskapshunger!
Dimitri

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2004-10-18 00:19

Om man dömer ut något utan att ha någon erfarenhet av det så är det enligt mig ett tecken på fördomsfull dumhet.

Givet att man pysslar med hifi så är ju det där inget annat än kvalificerat skitsnack. Eftersom det nu (uppenbarligen...) finns mätbara fysikaliska egenskaper som säger en hel del om en apparats förmåga att återge ljud och musik kan man ju enkelt avfärda en drös produkter UTAN att lyssna. På så sätt sparar man tid och pengar, men förvisso också en del trevliga snedsteg :).

Vad beträffar subjektivist-/objektivistdebatten kan man ju konstatera att det inte finns någon som helst skillnad mellan det objektivt korrekt återgivna ljudet och den subjektiva totalupplevelsen. Eller vad säger ni andra 208-ägare? 8) Föredra en lögn framför sanningen??? Herre min skapare...

//Ekan [/b]

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-18 00:30

Mr Ekan:
Man kan vara ifrågasättande, men jag håller med om att det rätt ofta döms ut grejor här som möjligen skulle kunna fungera eller att andra faktiskt har upplevt något.
Om det inte är rätt falang som hört att något påverkar ljudet döms det ut. Rydberg har faktiskt en erfarenhet av ECO-3 och jag tycker han är trovärdig i det han skriver i övrigt. Det borde räcka för att man inte omedelbart dömmer ut en grej för kvacksalveri. Då kan man tycka det är tveksamt att han kan ha hört något. Om man dömmer ut direkt är det på gränsen till att anklaga Rydberg för att ljuga enligt min mening.
Undrar om det finns fotoklubbar där man måste redovisa med vetenskapliga tester att ens bilder inte innehåller någon färgning utan är exakt likadana som verkligheten var vid fototillfället?

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-10-18 00:44

högupplösande Nordost Valhalla signalkabel rakt igenom? (som enligt mig är vida överlägsen rg62 i upplösning)).

Rydberg:

Du menar alltså (delvis) att en signal kabels påverkan (eller frånvaro av påverkan) gör att LTS F/E tester inte blir helt trovärdiga? Det känns väl långsökt. Jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig att Nordost kabeln skulle kunna trolla fram så mycket mer högupplöst information att det påverkar resultatet nämnvärt. Jag upplever det personligen som extremt svårt att överhuvudtaget höra skillnad mellan signalkablage.
De gånger du hört skillnad mellan nordost och annat kablage, har det skett blint? Har kännedom om apparaternas eventuella inverkan på drivningen av kablar varit känd? Sådant vet man ju förstsås sällan men det är också saker som kan vara felkällor.
tycker du att det är väldigt lätt att höra skillnad mellan rg62 och nordost t.ex.? Svårt att definiera kanske, men är skillnaderna verkligen särskilt påtagliga? Nu har jag dock ingen erfarenhet av rg62 så det är kanske möjligt att den inte är helt optimal men det finns ju andra relativt billiga signalkablar för under 1000:- som jag tycker fungerar alldeles utmärkt.

Men du är såklart välkommen till mig med nordost kablage för blindtest mot supra eff eller eichmann express 6 (som jag själv har stora problem med att höra några skillnader emellan) om du vill.
Jag spelar ju på högupplösande piP så de borde ju inte vara något hinder för skillnader direkt, de släpper igenom signalen på ett väldigt avslöjande vis 8) .

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-18 00:50

Hej igen!
Harryup skrev:Undrar om det finns fotoklubbar där man måste redovisa med vetenskapliga tester att en
bilder inte innehåller någon färgning utan är exakt likadana som verkligheten var vid fototillfället?

- Nej, frågan Hu ska ställa är:
Undrar om det finns fotoklubbar vars medlemar måste veta vilken (prislapp den)
kamera som tagit fotografiet har för att kunna avgöra fotografiets bildkvalitet 8)?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-10-18 08:35

När det gäller idiotdyra kablar, hokuspokusspray, svarva/måla cdskivor mm så tycker jag att det är båg. Vissa grejer av det där har jag testat annat inte. Jag kallar mig skeptiskt till sånt där men vill StefanB skriva fördomsfull så får han väl göra det. Jag tycker att han visar upp en fördomsfull sida mot LTS-gänget precis som Engelholmarn gör. Själv håller jag sällan med dom om att mäta högt och lågt men att vara skeptisk där håller jag med dom.

Framför allt när vissa individer som härjar på vissa forum kränger skiten. Då blir jag riktigt lack. StefanB har i alla fall en bra cdspelare 8)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-18 09:55

hifirocker> Det var ett exempel, det finns säkert fler. Det kanske inte skulle påverkat utgången av ett test men det finns säkert ett otal liknande "?". noll*Domus (oändligheten) är som bekant odefinerat!

Ja visst har jag lyssnat på kablar blint men mest öppet (då jag oftar sitter själv i min lilla vrå och pular). Det finns många kablar som vem som helst skulle höra skillnad på, har t.ex. gjort lite tester hemma med familjen som försökskaniner och det var väl bara fassan (som hade läst artickel i Elektronikvärlden som om de lömska kablarnas dans (IÖ medförfattare tror jag)) som inte hörde skillnad. Både syrran o mossan som inte var bländade av något de hade läst hörde stora skillnader blint (fick provlyssna och sedan benämna kablar i en slumpvis ordning). Sen var det ju en av AQ:s bästa mot en av de sämsta så resultatet är ju inte speciellt anmärkningsvärt.

Nåväl, de flesta är ju medvetna om att det faktiskt är skillnad mellan olika kablar men inte alltid om storleken på skillnaden.

Däremot finns det grejor jag inte hör skillnad på, t.ex. apparatfötter. Har testat lite där också... 8)

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-18 10:05

Birger du som tycker det mesta är båg, tycker du även att Jormas kablar är båg?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2004-10-18 10:05

OT
Rydberg: noll*oändligheten är ju visst lika med noll (bör åtminstone definieras som noll)! Annars får man screw-ups om man vill arbeta med icke-naiva integralbegrepp (Lebesgue-Stieltjes, Itô mm). Och det vill man ju... :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-18 10:11

Rickard skrev:OT
Rydberg: noll*oändligheten är ju visst lika med noll (bör åtminstone definieras som noll)! Annars får man screw-ups om man vill arbeta med icke-naiva integralbegrepp (Lebesgue-Stieltjes, Itô mm). Och det vill man ju... :)

Nämen, inte ska man väl definiera det? Vad är isf x^2 * 1/x när x->0? Oändligt, tycker jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-18 10:13

Precis Svante, det är odefinerat och kan blir 0, oändligheten eller ett gränsvärde :) (i min värld iallafall)
Class only looks like arrogance from below.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi