Fördomsfulla individer

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-10-18 10:16

Rydberg:

Jag kanske har haft tur och testat kablar där skillnaderna inte är hörbara, vem vet hur det hade kunnat bli om det hade varit AQ eller Nordost bakom racket? :roll:
Knåpade inte Nagref ihop en signalkabel till dig som du utvärderade mot din egen nordost.
Vill minnas att nagrefs kabel var väldigt bra enligt er, trots att den bara kostade några hundralappar att göra (?), eller hur var det nu?

Det jag främst motsätter mig är att man "måste" betala hutlösa summar för att få ut maximalt av sin anläggning, det är väl den tekniska prestandan som bör vara optimal, och så som jag förstått behöver inte det göra kablaget extremt dyrt, brukar räcka med runt en 1kkr för signal och högtalarkablage för att få väldigt bra kablar (typ supra ply 3.4 och supra eff-i).
Har du testat dessa i din anläggning föresten?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-18 10:17

Herr A*, jag har läst en del inlägg på hififorum och det är sällan folk har skrutit över hur mycket anläggning har kostat. I alla fall har inte jag upplevt det så.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-18 10:21

Ja den var väldigt bra i den uppsättningen vi testade och jag har aldrig sagt att en signalkabel måste kosta jädrigt mycket för att vara bra. Men om vi glömmer vad saker o ting kostar ett tag så skulle jag vilja säga att Valhalla i mina öron är en utmärkt signalkabel.

EFF-I och Ply 3.4 har jag lyssnat på men inte i min anläggning, Gromit har ply 3.4s, kanske skulle låna den.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2004-10-18 10:21

Svante, Rydberg: men det är gränsvärden med singuläriteter. De är ju liksom i sig själva inte definierade i nollan. Definitionen jag statade gäller för 0*infinity, däremot inte för lim x->0 f(x)*infinity där lim x->0 f(x) = 0 (i praktiken tittar vi ju då på f(0+eps)*infinity i vilken argumentet är skilt från noll för alla eps).

edit: skrivfel
Senast redigerad av Rickard 2004-10-18 10:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-18 10:28

Minns väl fel men jag har för mig att vår matteproffesor sa att "noll ggr oändlighten är odefinerat". Men han kan ju ha menat nått annat :) (du verkar ju kunna din matte :lol: )
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2004-10-18 10:31

Rydberg: Det kan vara så att det är en konvention bara inom integrationsteori att definiera 0*infinity på det viset. Vet inte hur det är allmänt.
Men nu är vi långt off topic.... :oops:

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-18 10:34

mats skrev:Herr A*, jag har läst en del inlägg på hififorum och det är sällan folk har skrutit över hur mycket anläggning har kostat. I alla fall har inte jag upplevt det så.
Sök och du skola finna. Vill du hitta nått att irritera dig på så går det... 8) :D

Birger skrev:Jag tycker att han visar upp en fördomsfull sida mot LTS-gänget precis som Engelholmarn gör.
Njäe. Jag skrev ovan och menar det fortfarande:
jag själv skrev:LTS får mkt skit i onödan för gott bidrager dom med (även om jag inte sympatiserar med allt).
Men visst, inte är jag halleluja till LTS men en sund skepsis skall man väl ha till allt? Även sånt man inte testat själv eller ens är med i?!? 8) :oops: 8O
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-10-18 10:35

Jormas kablar fungerar säkert jäkligt bra. Minst lika bra som EKK :wink:. Till skillnad från spray eller klädnypor så behövs kablar för att det skall låta överhuvudtaget.
Frågan kanske mer är om dom är prisvärda mot att du lägger pengar på att fixa till rummet eller kollar in nya högtalare :?:
Nu äter jag ju inte på Operakällarn varje dag så jag skulle inte ens komma på tanken att handla exempelvis signalkablar för 20 lappar paret. Jag hade hemma Nordost red dawn (tror jag dom hette) högtalarkablar och dom var sämre än mina nya Xindakkablar. Det blev lite hårdare, tunnare ljud liksom. Skillnaden var inte jättestor men subjektivt tyckte vi två som lyssnade samma sak.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-18 10:44

Konstigt då att han´som köper det mesta av Jormas dyrkablar valde att handla av Jorma eftersom du Birger säger att de inte ger så mycket mer än ekk kablar.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-18 10:48

Pärat, jag skrev sällan och de måste ju säga priset om de andra frågar.

Ja ja, jag anser det viktigaste är att man blir nöjd vare sig det gäller ekk kablar eller andra kablar.

Användarvisningsbild
b_lindroos

Inläggav b_lindroos » 2004-10-18 11:06

Angående höra skillnad på kablar gissar jag att det under vissa förutsättningar går. Men om man hör väldiga påtagliga skillnader mellan olika kablar skulle det kanske kunna vara en indikator på att anläggningen är extraordinärt känslig för kapacitiva och induktiva laster och/eller att man ev. har ovanligt mycket störningar i omgivningen :?: Sen är det väl så att människans goda imaginära egenskaper även kan spela in en del (vid öppna test) :roll: . Själv är jag glad över att inte höra skillnad mellan de kablar jag provat i min anläggning så slipper jag bry mig om sådana felkällor och istället bara lyssna på musik (synd bara att ljudteknikerna i många fall utgör allvarliga felkällor).

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-18 11:56

Hej m!
mats skrev:Herr A*, jag har läst en del inlägg på hififorum och det är sällan folk har skrutit
över hur mycket anläggning har kostat. I alla fall har inte jag upplevt det så.

- Jo korrekt, mkt sällan över anläggning (ses som smaklöst) mkt ofta över hifikablar (främsta funktionen?)!

Visserligen man oftast sätta en/flera sådana här efter hifikabeln´s pris :mrgreen: :mrgreen: ty på HF.nu
så tillåts (vissa) skriva vadsomhelst bara man alltid sätta en/flera sådana här efter :mrgreen: :mrgreen:!!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-10-18 12:11, redigerad totalt 1 gång.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-18 12:08

mats skrev:Pärat, jag skrev sällan och de måste ju säga priset om de andra frågar.
Tvivlade inte på dig, Mats.

Audiomaniker: du som är mästare på att länka och komma fram med citat från just HifiForum.nu - kan inte du plocka fram lite citat och länkar (per PM om det inte passar sig i tråden) där folk skryter med vad dom har, vad dom testat osv.
Min uppfattning är att många delar med sig av vad dom testat och därför påpekar vad dom har och vad dom testat...
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2004-10-18 12:11

Att vara skeptisk mot dyrkablar är ju tydligen fördomsfullt om man inte prövar själv.
Dock verkar hånfulla kommentarer mot "lampsladd, EKK och RG62 vara helt ok även om personen ej prövat kabeln i fråga. Men det är kanske inte samma sak...? :roll:

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-10-18 12:16

Kom in i matchen Mats :evil:

Mitt inlägg om Jormas kablar och jämförelsen med Ekg ( :wink: ) var ironiskt menad. JPC kablarna verkar välbyggda och så men frågar du mej så tycker jag att signal och högtalarkablar för 20000kr/metern är att prioritera liiite fel. Sen har jag inte en susning om "han som köpte det mesta av Jormakablar" är. Kablar är inte båg då dom ju gör det dom ska, dvs transporterar musiksignalen. Däremot verkar ju Transpirations kablarna med sin mer eller mindre tomma låda vara på gränsen 8)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-18 12:17

Hej!

NjA*, dem som skryter är mest dom som oxå är försäljare av hifikablarna dom skryter om hur
dyyyra dem är men då A* redan är s.a.s. hmmmindre populär ibland dessa (A*vstängdes ju
just p.g.a. av att dem ej ville ha ngn som kunde säga emot på deras reklamForum.nu) men
faktiskt.se framförallt av respekt inför detta For@ så... A*vböja 8)!

Mvh A*

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-18 12:17

Rickard skrev:Att vara skeptisk mot dyrkablar är ju tydligen fördomsfullt om man inte prövar själv.
Dock verkar hånfulla kommentarer mot "lampsladd, EKK och RG62 vara helt ok även om personen ej prövat kabeln i fråga. Men det är kanske inte samma sak...? :roll:
Lite dubbelmoral kan jag hålla med om. :? Däremot är fördommar mer trovärdiga om personen i fråga har erfarenheter från området i fråga - dvs en som testat runt bland en mängd kablar istället för bara testat EKK. Men det är ju spekulationer och scenarios...

Men självklart skall man testa även RG62 och EKK innan man uttalar sig strikt och fast.

På HF är nu ex VR-8'a sugen på att göra ett test men inger verkar komma med ett bra recept på en bra konstruerad högtalarkabel eller vad som är vettiga parametrar.
vänligen
// Pär Engelholm

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-18 12:19

Finns inget bättre än att få sina fördomar infriade... :twisted:

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-18 12:19

Audiomanikern skrev:Hej!
NjA*, dem som skryter är mest dom som oxå är försäljare av hifikablarna dom skryter om hur
dyyyra dem är men då A* redan är s.a.s. hmmmindre populär ibland dessa (A*vstängdes ju
just p.g.a. av att dem ej ville ha ngn som kunde säga emot på deras reklamForum.nu) men
faktiskt.se framförallt av respekt inför detta For@ så... A*vböja 8)!
Mvh A*
Respekt kan man ju ha men isf kan du ju ta PM till hjälp! Blir lite tunnt i mina ögon att säga en massa starka påståenden och sen inte kunna backa upp dom ens med ett par exempel. No offence. :wink:
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-18 12:26

Hej!
EngelholmAudio skrev:Däremot är fördommar mer trovärdiga om personen i fråga har erfarenheter från området i fråga -

He he, var du riktigt ärlig nu? ty vad egentligen ville skrivas måhända förhoppning att:
fördomar är mer trovärdiga om personen i fråga är försäljare av esoteriska hifikablar -
- som ex... sladd, Jorma eller... du själv är EA, eller hur 8)!

Mvh A*

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-18 12:34

Audiomanikern skrev:Hej!
EngelholmAudio skrev:Däremot är fördommar mer trovärdiga om personen i fråga har erfarenheter från området i fråga -

He he, var du riktigt ärlig nu? ty vad egentligen ville skrivas måhända förhoppning att:
fördomar är mer trovärdiga om personen i fråga är försäljare av esoteriska hifikablar -
- som ex... sladd, Jorma eller... du själv är EA, eller hur 8)!
Mvh A*
Du springer från min fråga. Men visst.

Säljare skall man alltid ta med en nypa salt. :roll: Det enda "försvaret" jag har själv är att du som kund får låna hem och testa på sitt egna lilla sätt.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2004-10-18 12:45

EA: håller med till viss del.

En annan sak är retoriken i diskussionerna. Skeptikerna brukar köra med placebo och inbillning, men brukar samtidigt vara noga med att själva erkänna att de kan inbilla sig.
Det är dock inte sällan man ser "lustiga" kommentarer från dyrkabelförespråkare om att exempelvis personer som är nöjda med EKK måste vara döva / ha hörselskador eftersom de inte hör skillnad. Det raljeras dessutom friskt över att vi skeptisker har så "värdelösa" anläggningar att det är därför som skillnader mellan kablar inte kan detekteras.

Det är tråkigt att läsa sådant.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Fördomsfulla individer

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-18 12:47

Max_Headroom skrev:
StefanB skrev:Denna fördomsfulla häxjakt gäller alla annorlunda produkter som Shakti, Bybees, mm och det gäller även mer vanliga produkter som kablar, nätkablar, mm.

Jag tycker dom "annorlunda" produkterna har ett allvarligt problem: Ingen kan förklara hur dom fungerar fysiskt. Däremot har redovisats andra, fullt rimliga förklaringar.
Så länge som inte tillverkaren kan tala om hur dom fungerar utgår i alla fall jag ifrån att dom inte gör det (fungerar, alltså). Tillverkaren ska visa att och hur det funkar. Klarar dom inte det betraktar jag det som en bluff-produkt. Sådana talar jag gärna illa om.

När det gäller elektriskt laddade CD-skivor tycker jag diskutionen här har kommit längre än på andra håll.

Lyssningstesten i HiFi+ har jag avfärdat som ointressant för egen del då testen ändå bara gick ut på att hitta den kabel man rent subjektivt tyckte lät "bäst". I övrigt har jag inget att anmärka på testen.

Håller med.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-18 12:50

EngelholmAudio skrev:Du springer från min fråga. Men visst..

JA*, ja tjatA* besvara din fråga då!

Signaltransporten mellan dessa sköts av dito XL-kablage för 97000:-
Att titta på en snodd som kostar 100 000:- för 1 meter Reference
har med mig Transparent Reference XL-kombin för ca 200 lapp.

-En enda person uti bråkdelar av 2st trådar men inte ens A* klarar av
o söka igenom heeela HF.nu med dess MegaKassa sökmotor, tyvärr 8) !

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-18 12:56

Rickard skrev:En annan sak är retoriken i diskussionerna. Skeptikerna brukar köra med placebo och
inbillning, men brukar samtidigt vara noga med att själva erkänna att de kan inbilla sig.
Det är dock inte sällan man ser "lustiga" kommentarer från dyrkabelförespråkare om att
exempelvis personer som är nöjda med EKK måste vara döva / ha hörselskador eftersom
de inte hör skillnad. Det raljeras dessutom friskt över att vi skeptisker har så "värdelösa"
anläggningar att det är därför som skillnader mellan kablar inte kan detekteras. Det är
tråkigt att läsa sådant.

- Väl talat :) :D!!
Dessutom är dryga kommentarer som Livets Ljud & Co sååå utjatat!

Mvh A*

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-18 13:26

Audiomanikern skrev:
Rickard skrev:En annan sak är retoriken i diskussionerna. Skeptikerna brukar köra med placebo och
inbillning, men brukar samtidigt vara noga med att själva erkänna att de kan inbilla sig.
Det är dock inte sällan man ser "lustiga" kommentarer från dyrkabelförespråkare om att
exempelvis personer som är nöjda med EKK måste vara döva / ha hörselskador eftersom
de inte hör skillnad. Det raljeras dessutom friskt över att vi skeptisker har så "värdelösa"
anläggningar att det är därför som skillnader mellan kablar inte kan detekteras. Det är
tråkigt att läsa sådant.

- Väl talat :) :D!!
Dessutom är dryga kommentarer som Livets Ljud & Co sååå utjatat!

Mvh A*
Den har jag ju kommit på och inte använt så länge...

Nåväl. Förstår att du kan tycka att ditt ovan citerade stycke kan verka "spännigt". Jag tycker nog det är spännigt eller informativt. Beror på runtikring texten.

Hade det uppfattats bättre om man BARA säger modellnamn och inväntar ev prisförfrågningar? Nyfiken!
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-18 13:46

Hej igen!

Bättre o bättre! Hifikablars "prisuppgift" skrivs oftare ut, mer sällan resterande hifi-komponenters
så dyyr hifikablar kanske för vissa är som guldklockan/80-tals Porschen, osv? En del har behov av
påfågelfjädrar som ska signalera att har saknas det minsann inga resurser utifall att...! Tycker bara
det vara tämligen tacky!

Mvh A*

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-18 14:09

Audiomanikern skrev:Hej igen!

Bättre o bättre! Hifikablars "prisuppgift" skrivs oftare ut, mer sällan resterande hifi-komponenters så dyyr hifikablar kanske för vissa är som guldklockan/80-tals Porschen, osv? En del har behov av
påfågelfjädrar som ska signalera att har saknas det minsann inga resurser utifall att...! Tycker bara det vara tämligen tacky!
Mvh A*
Bättre = mindre skrytsamt, mindre "titta på min Porsche".

Jag brukar vara försiktig med att dömma folk hurvida dom skyltar med sina grejjer eller inte. Jag menar, det finns alltid människor som har det sämre, som inte har nån bil alls. Och att då komma pratandes om sin läckra Saab 96'a med frihjul är ju bara för mycket!!! :lol: 8)
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-18 14:30

Hej igen!
EngelholmAudio skrev:... komma pratandes om sin läckra Saab 96'a med frihjul är ju bara för mycket!!!

- A* kan ju inte så mkt om bilar (har ej ens körkort) men SAAB 96:a låta ju inte så där
värst värsting, ska det inte hellre vara 05:a Bentley, Jagga el Merca då? o så samt skryta
bilar är väl bara kul då dem åka fort o bra o ha därmed en massa bra egenskaper som ju
esoteriska Hifikablar saknar, bortsett ifrån priset då som är mycket bra menA* dyyrt!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-18 14:34

Vad handlar tråden om? Är det någon som vill sammanfatta? :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi