Klurigt skivspelarproblem?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stone

Klurigt skivspelarproblem?

Inläggav Stone » 2008-12-14 15:38

Svågern skall flytta och hans designintresserade fru har sagt att han inte längre får ha sin stora anläggning för just vinyl stående i deras nya vardagsrum.

Hon önskar följande:
En hylla på väggen med en snygg skivspelare på.

Ok detta låter snyggt i mina öron

Men sedan säger hon att hon har sett en vinylspelare med inbyggda högtalare hon kan tänka sig.
NEJ, så kan man bara inte göra.

Så min tanke är nu om man inte kan lösa det på följande sätt?
Hans gamla fina skivspelar på hyllan.
Ström måste han få dit på något sätt, kan man då inte dra en kabel tillbaka till hans stärkare som han använder till cd osv?

Nu har jag själv inte funderat alls på vinylspelare så jag kan inget om detta, men borde det inte finnas någon liten snygg RIAA eller liknande som gör att man kan dra en lång kabel?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-14 16:57

Jag har lite svårt att förstå, lite knepigt skrivet.

Min fråga är, finns det verkligen ett problem?

Smacka upp en hyllfan som damen gillar, placera skivspelaren där. Dra ström, dra signalkabel till förstärkaren. Vill man snygga till det så sätt en kabellist. Vill man göra det riktigt snygg och osynligt, samt vet att det är just DÄR den skall sitta så fräs upp spår i väggen, lägg vp-slang, dra kabel, spackla och måla.

Så, färdigt?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2008-12-14 18:35

Vinylspelare med inbyggda högtalare! NEJ!!!8O Låter som någon typisk skräpprodukt. Det kommer att bli rundgång vid högre volym när högtalarna är placerade nära nålen.

Så långa kablar till skivspelaren blir inte heller bra och springa mellan 2 rum pga en del är förvisat är inte heller någon bra lösning.

Kika runt på forumet över hur de olika medlemmarna har löst placeringen av sina anläggningar så får ni säkert andra ideer som frugan också skulle kunna acceptera. Tror mer på någon snygg, lång bänk skulle vara passande och kunna rymma anläggning. :wink:

Så här ser ivarjefall min egen lösning ut. En glasbänk från Jysk som gick på några hundralappar. Egentligen är det en Tv-bänk, men jag placerade stereon i den istället.

Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-12-14 18:53

En skivspelare med inbyggd RIAA? Det går inte att ha långa kablar mellan skivspelare och RIAA:t. Från RIAA:t till försteg kan kabelsträckan göras längre, åtminstone så länge som RIAA:t har en vettig utgångsimpedans så att anslutningskabeln kan drivas.

Användarvisningsbild
Stone

Inläggav Stone » 2008-12-14 19:31

Skivspelare med inbyggd RIAA låter som en vettig lösning tycker jag. Finns det någon sådan ni kan rekomendera tro?

Gissningvis vill de inte lägga mer än 2500 kr och de köper gärna begagnat.

Bänk på golvet är tyvärr inget alternativ då de planerar barn i närmsta framtiden.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-12-14 22:50

Enklast är väl att använda befintlig skivspelare, koppla den till en liten billig RIAA och börja med det. En RIAA hittar man nästan varsomhelst* för några hundringar.

När allt har lugnat sig lite, den egna spelaren står där och spelar, ja då kan man kanske börja fundera på en bättre RIAA om den billiga låter för risigt. Det påverkar ju inte själva spelare+plats att man byter en liten detalj där bakom den ......

... som en liten flerstegsraket ... :)

*Kent&Co, Clasisjön, Jula eller nåt.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Återgå till Köpråd