Dämppanel/diffusor (designfundering)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Dämppanel/diffusor (designfundering)

Inläggav Kraniet » 2008-12-15 15:02

Min flickvän är väldigt förstående ang mitt HiFi-intresse trots att hon inte förstår vad jag pratar om och att det skulle vara så väldigt noga med allt. Men ibland har man lite tur i förhandlandet här hemma.
Då jag fört detta med dämppanel på tal och fått det godkänt med en panel bakom vardera högtalare säger hon "men jag tycker det vore snyggare med en stor i så fall". Så nu blir det mer dämpning helt enkelt :)

Högtalarna kommer hamna cirka 2,5m isär och mellanregistret hamnar ungefär 80 cm över golv, vilket ger att panelen kommer bli 1,20x2,5m.
Men dämpning av hela området mellan högtalarna ska man ju inte göra. Så jag funderar på om man inte skulle kunna lägga in en diffusor i mitten. Eller är det bättre med en plan skiva bara? Tvn (tjocktv just nu) står ju också mellan högtalarna. Räcker det med bara den för att stereosystemfelet ska motverkas eller bör dämppanelen vara hård i mitten?

Hur stor yta i mitten är lämplig att diffusera isf? Räcker det att dela den (panelen) på tre eller?

Panelen kommer jag bygga i form av en träram med gullfiber (ca 45mm) och diffusorn blir isf hålkälslist elelr nåt liknande som jag limmar ihop på nåt klurigt sätt. Det hela kommer sedan kläs med ett trevligt (snyggt) tyg.

edit: slänger in en bild också på hur jag tänkte mig det hela.

Bild

Det blev inte i skala men frågan är om man kanske kan nöja sig med sådär "lite" diffusering? dvs kanske 60cm bred diffusor och resten (cirka 95cm) dämpning.
Om man diffuserar i mitten. Bör jag diffusera både horisontellt och vågrätt? I vilken utsträckning isf?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-12-15 22:34

varför vill du diffusera den väggreflexen?
Bikinitider

Återgå till DIY-forum