Kabellyftare, ett lyft för välljudet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
StefanB

Kabellyftare, ett lyft för välljudet?

Inläggav StefanB » 2004-10-18 20:14

The Absolute Sound utsåg Cable Elevators till "Accesory of the year" och det verkar finnas fler som anser att kabellyftare är ett mycket välfungerande tweak. Varför inte ihop med ECO-3 [;)] På nedanstående länk har de gjort en jämförelse mellan olika sorters kabellyftare.

http://www.audiotweaks.com/reviews/cble ... page01.htm

Först en hemmagjord mojäng, sedan nån mer industriell mojäng och slutligen Cable Elevator.

Bild

Bäst i test blev Absolute Sounds favorit, Cable Elevator. Jag citerar www.audiotweaks.com
"As noted earlier, I was already a believer in lifting cables off the floor. What I didn't know was whether the Cable Elevators would make any improvement over the Home Depot lifters I was already using. In fact, I was a bit skeptical believing that I've addressed the issue as best as possible. Wow, was I wrong! If I could describe it on a scale of 1 to 10, then the homemade cardboard lifters (or, for that matter, any homemade cable lifters as compared to no lifters at all) would score about a 4, the Home Depot cable isolators maybe a 5, but I would easily give the Cable Elevators a 10.
"

Bild

Vad säger ni om detta, någon som testat detta?

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-18 20:16

du skojar?
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-10-18 20:23

Iof bor man i hus med betonggolv så har man ju faktiskt jordade armeringsjärn i golvet... Kanske bildar en liiiiten kapacitans?

Att jordens magnetfält skulle göra inverkan på signalen har jag svårt att föreställa mig, men visst det är inte helt omöjligt.

Kanske de även dämpar vibrationer i kablarna så att de minskar mikrofoni?

StefanB har du provat detta tweak själv någon gång?
Skulle vara kul att höra om folk provat och upplevt någon skillnad.

Har själv aldrig testat, men det kanske det är värt?
:D
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-18 20:26

Skulle vara kul att höra om folk provat och upplevt någon skillnad.
Med betoning på kul då eller?

Förlåt, kunde inte låta bli. :)

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-10-18 20:35

Ja vad skall man säga......

Folks då... ehhh stolligheter har inga gränser.....

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-18 20:37

:(

Puh
Snälla vänner.
Lurendrejare finns det gott om.

mikrofoni i högtalarkabel ? det var det värsta.
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-18 20:40

Tror inte man kan tro att de fungerar förrän man testat.

Att det skulle bli skillnad på hemgjord och de andra har jag svårt att tro (om det är skillnad från början vill säga). Sen kan jag nog komma på ett par hundra saker jag hellre skulle köpa till stereoanläggningen :lol:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-18 20:42

StefanB.

Varför detta intresse för voodoo? Finns ju massor med intressanta spörsmål att ägna sig åt. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
StefanB

Inläggav StefanB » 2004-10-18 20:44

Såhär skriver www.musicdirect.com om dem:

"By elevating the cables off of your floor, you eliminate static build- up and lower cable capacitance. The net effect is a lower noise floor and increased dynamics as well as removing haze from the midrange opening up the top octaves for better extension and expanding the overall depth and width of the soundstage. The porcelain Cable Elevator Plus is coated with a non-conductive glaze to further reduce susceptability to EMI/RFI interference. Their non-slip Neoprene feet allow them to work well on carpet, wood or any surface. The Elevators make an audible improvement and we have hundreds of customer testimonials to prove it!"

Och såhär skrivet The ABsolute Sound:
"The difference isn’t subtle. These things do all that Precision Audio claims they do, and once you listen to their effects, even a skeptic like me has to admit that it is hard to take them back out of the system. Overall, and in spite of any reservations, they work a significant improvement. What they do not do is kill dynamics and, because of the way they open up the top octaves, they actually seem to improve harmonic
bloom. All told, music sounds more like music with the Cable Elevators in. I therefore recommend them strongly, especially given their price: $159.99 for a set of eight.

The Absolute Sound - August/September 03 "TweAks" by Jonathan Valin "

Användarvisningsbild
StefanB

Inläggav StefanB » 2004-10-18 20:49

Tycker det är lite spännade med diverse vodoo, eller kanske optimering av de grejer man redan har. Det kan vara allt ifrån att mäta in högtalarna exakt med laservattenpass, kolla så att fasen är rätt i alla apparater, att inte lägga ihop signal och nätkablar, osv, osv.

Ibland stöter man på mäniskor med helt makalösa anläggningar som inte presterar i närheten av vad de egentligen skulle göra om de lade ner lite tid på att optimera ovan nämnda saker. Ibland är det tvärtom, en inte alltför märkvärdig anläggning som är väl uppställd, injusterad, matchad och låter långt mycket bättre än vad man skulle kunna tro.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-10-18 20:49

Kan nog förstå intresset för "voodoo", det mänskliga sinnet är ju ganska bra på att uppleva saker som inte finns* och därför kan man ju få stora förändringar bara man tror på en sak.

*eller finns de? vad är verklighet egentligen? vi måste ju på nåt sätt uppleva den genom vårat sinne och därför kanske man kan säga att dessa omöjliga tweaks faktiskt ... nej nu slutar jag nog innan jag blir för flummig.. :-)

(min anläggning låter bättre om jag är på bra humör, är det då alltså min själ som påverkar apparaterna så de låter bättre?)

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-18 20:57

the difference isn't subtle /.../ a significant improvement

hemmagjorda med samma konstruktion låter inte i närheten

ovanstående citat sänker all trovärdighet alldeles oavsett om det hade funnits nån vettig förklaring till hur de skulle kunna ge en förbättring
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-10-18 21:07

det är roligt med prylar, och ju dyrare dessto bättre 8)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-18 21:09

Dom där produkterna är helt fel. Man ska inte lyfta upp kablarna från golvet med saker som har stöd mot golvet eftersom dessa leder såväl mikrovibrationer och energifält upp till kabeln. Nej, det rätta är förståss att hänga upp dom i pappersslingor, från taken! Papper är ett naturligt och mjukt material som ger ljudet ett mjukare mellanregister och en lite mer skir diskant samtdigt som basen stramas upp. Upphängningen måste förståss spelas in, det kan ta några veckor innan man hör hur det verkligen låter.

Ni kan få köpa papper av mig, till specialpris, endast 8995:- + moms för en rulle på 56 meter. Bredden är harmoniska 105mm.

Endast några rullar kvar, först till kvarn gäller!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-18 21:14

8O 8O 8O :lol: :lol: :lol:

Ska man skratta eller gråta? :roll:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-10-18 21:14

Nej Max nu är du ute och cyklar, endast Aerogel på kolfiberspikes kan komma på fråga. Allt annat förstör mikrodynamiken!

http://eande.lbl.gov/ECS/aerogels/images/FLOWER.JPG

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-18 21:21

Svante skrev:
Ska man skratta eller gråta? :roll:

Skratta så klart. Det är mycket roligare :)
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-18 21:31

För att anknyta till argumentationsteknik:
Föreställ dig, eller anta för ett ögonblick, att det ligger ngt i den presenterade teorin. Försök då att finna argument som skulle kunna tala för dess riktighet, alltså argument för motståndarna!
Dimitri

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-18 21:40

Köpte en ficklampa från Bealthemah att lysa på högtalare i mörkret med..
Fullkomligt raderar konkurrenterna i prisklassen.

Det ljudmässigt största lyftet sedan SydVäst och Präkti tillsammans.

Snacka inte om du inte har provat !

(Säljer de sista exemplaren för endast: 28.995:- innan prishöjningen)
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-10-18 21:41

Vilka priser pratar vi om :?: :roll:

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-18 21:45

Morello
Varför detta intresse för voodoo? Finns ju massor med intressanta spörsmål att ägna sig åt.

Betvivlar inte. Men skulle du vilja nämna några?
Dimitri

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-18 21:49

dimitri skrev:Morello
Varför detta intresse för voodoo? Finns ju massor med intressanta spörsmål att ägna sig åt.

Betvivlar inte. Men skulle du vilja nämna några?
Dimitri

Hifi-relaterade spörsmål tex. 8) Jag hoppas verkligen att inte någon på fullaste allvar tror på den rappakalja som citerats av StefanB.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-18 21:53

Hej!

Har ngn av er som uttalat er i denna tråd... testat :mrgreen:?

Mvh A

FörekommA* bättre ähh det där andrA*!

Användarvisningsbild
StefanB

Inläggav StefanB » 2004-10-18 21:54

Faktum är att jag hört talas om att man bör lyfta upp kablarna från golvet långt innan jag fick se att det fanns komersiella produkter som tar hand om "problemet". Och här finns ju mängder av tekniker som vet det mesta om induktion, EMI, RFI, statisk elektrisitet, vibrationer, mikrofoni, osv, osv. Kan det finnas någon teknisk förklaring till att detta kan påstås fungera?

Om man gör jämförelsen med högtalarkablar, tex den dyra Kimber Black Pearl eller kanske PADs kablar. Är inte en del av tankarna med så tjock isolering att det skall ta hand om ovannämnda störningar???

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-18 21:55

Morello skrev:
Hifi-relaterade spörsmål tex.

(Min stilfettning)
tex?
Dimitri

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-18 21:57

dimitri skrev:Morello skrev:
Hifi-relaterade spörsmål tex.

(Min stilfettning)
tex?
Dimitri

Var vill du komma?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-18 22:01

StefanB skrev:Faktum är att jag hört talas om att man bör lyfta upp kablarna från golvet långt innan jag fick se att det fanns komersiella produkter som tar hand om "problemet". Och här finns ju mängder av tekniker som vet det mesta om induktion, EMI, RFI, statisk elektrisitet, vibrationer, mikrofoni, osv, osv. Kan det finnas någon teknisk förklaring till att detta kan påstås fungera?

Om man gör jämförelsen med högtalarkablar, tex den dyra Kimber Black Pearl eller kanske PADs kablar. Är inte en del av tankarna med så tjock isolering att det skall ta hand om ovannämnda störningar???

Tag ett batteri, ett motstånd på 0.1 ohm, ett oscillskop, ett försteg och en hammare. När du kopplat allt som en kondensatormikrofon - tag hammaren och slå allt vad du orkar på kabeln samtidigt som du tittar på skåpet. Efter detta experiment är jag övertygad om att du är övertygad om att vibrationer inte är ett problem gällande kablar.

:lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-18 22:01

Nirvana :D
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2004-10-18 22:03

Dom där kabellyftarna var ju hur bryniga* som helst! Skulle lätt passa under Sworden! Jag tycker dom är häftiga. Mer pondus än till exempel "Cradle of Silence" från SolidTech.

*Brynig = "Fet", "tung", "mycket muskler", alltså ett positivt omdöme på skånska, men också lite väl kraftig kanske. Jfr "brynare", en stark, grov man.
Senast redigerad av -lindvall- 2004-10-18 22:05, redigerad totalt 1 gång.
Avaktivera gif-smilare i alla poster. Alltid.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-18 22:04

Morello skrev:
StefanB skrev:Faktum är att jag hört talas om att man bör lyfta upp kablarna från golvet långt innan jag fick se att det fanns komersiella produkter som tar hand om "problemet". Och här finns ju mängder av tekniker som vet det mesta om induktion, EMI, RFI, statisk elektrisitet, vibrationer, mikrofoni, osv, osv. Kan det finnas någon teknisk förklaring till att detta kan påstås fungera?

Tag ett batteri, ett motstånd på 0.1 ohm, ett oscillskop, ett försteg och en hammare. När du kopplat allt som en kondensatormikrofon - tag hammaren och slå allt vad du orkar på kabeln samtidigt som du tittar på skåpet. Efter detta experiment är jag övertygad om att du är övertygad om att vibrationer inte är ett problem gällande kablar.

:lol:
Enligt reklamen skulle det ju inte dämpa så mycket utan snarare minska statisk elektrisitet (eller har jag fattat fel nu :? )
Class only looks like arrogance from below.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi