Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Lånade hem en Braun CSV 250 av en bekant, svag för design som man är, så ville jag naturligtvis höra hur en sån vacker apparat kunde låta.
Nog blev jag häpen, ett storslaget musikaliskt ljud, hur färgande är svårt att säga, men jag blev sittandes hänförd i ett par timmar.
Någon som har erfarenhet av dessa transistorförstärkare från Brauns 1960-talstillverkning, då speciellt CSV 250 eller CSV 500 ?
PeterW skrev:Funderar på om jag ska sälja grejorna för pengarnas skull, men bara om dom betingar ett bra pris.
RogerGustavsson skrev:PeterW skrev:Funderar på om jag ska sälja grejorna för pengarnas skull, men bara om dom betingar ett bra pris.
Braun-prylar handlas för stora pengar. Det är ju kult och då får man betala om man vill vara med. Finns t.o.m. några företag som bygger in ny elektronik i gamla Braun-höljen.
RJohan skrev:Brauns cigarettändare av bordsmodell var ju också mycket snygga, minns jag. Jo, jag såg en i en HiFibutik på sjuttiotalet, så det är on topic!
Jag har fyra stycken i olika konfiguration, en funkar än så länge( har inte lagt ned tid att mecka med dom andra, eller rättare sagt jag meckade lite vilket resulterade i väldigt höga lågor och lågor på oönskade ställen).
rolfzetterberg skrev:Varje Braunägare(i mitt fall en CSV500) måste ju ha en sån här också!
http://cgi.ebay.nl/Braun-Design-Wanduhr ... otohosting
perstromgren skrev:Så dj-a snygg! Grattis!
Och tändarna kommer jag mycket väl ihåg. På den tiden hade jag inte råd, och nu när jag har, är de svåra att få tag på och dessutom behöver jag ingen...
Var det Dieter Rahm som formgav de omåttligt snygga Braun-apparaterna alltså? Varför kan ingen rita något som dessa nuförtiden? Funktion och form i perfekt harmoni.
Jämför med dagens eländiga moderna apparater som inte kan användas utan både glasögon och 100W-lampa riktad mot fronten, på grund av ljussvart text mot mörksvart botten... Att inte tala om apparater där man måste avläsa fronten hela tiden för att kunna reglerar mojen, pga ett oändligt antal inre tillstånd som förkunnas på en displej.
Heja Dieter!
Fjonkalicious skrev:Ps. Se filmen! Ds.
vin-Tage skrev:Lite offtopic här, men blev lite nyfiken då jag har en sådan där tändare i silver som är gjord i west germany tom. Morfars gamla tändare. Finns det något värde på dessa tro?
mvh
rolfzetterberg skrev:Men det hörs väl om det är mono eller stereo.......?:wink:
Knappen kan du väl låsa fast med en tandpetare eller nåt sånt om det behövs.
rolfzetterberg skrev:Skumt.Det är väl inte så att ditt "nadelfilter" är inkopplat?På min heter det "geräuschfilter" och tar bort över 8kHz.Hör du någon skillnad när du trycker på den?Har du testat ALLA knappar och rattar?Någon mer än mono/stereo som inte funkar?
Fjonkalicious skrev:
Men varför vill man ha ett filter som kapar vid 8kHz, det låter ju väldigt lågt skuret?
Användare som besöker denna kategori: peterh och 13 gäster