Hur koppla bandare till 2308?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
enJohn

Hur koppla bandare till 2308?

Inläggav enJohn » 2008-12-14 10:53

Har hamnat i trubbel och ber att få konsultera alla vänliga själar på Faktiskt :) (Är detta fel avdelning, månne?)

Jag har köpt en gammal hederlig bandspelare för att kunna spela in lite band att ha i bilen*. Nu vill det sig dock inte riktigt. Bandspelaren (en modernare Nad) är kopplad till förstärkaren (Denon AVR-2308) via DVR-in/utgångarna, enligt instruktion. Så långt allt väl. Att lyssna på band funkar. Att spela in från radion funkar. Men när jag vill spela in från klämboxen är det stopp! :( Alltså, lyssna på klämboxen funkar, men jag får ingen signal till bandaren.

Måste man konfiguerar källorna på nåt sätt för detta ändamål? Klämboxen kopplas optiskt, men jag hittar ingenstans i menyerna där man eventuellt skulle kunna begränsa/definiera vad som kommer ut (typ rec-out).

Nån som kan hjälpa?

/en john som gillar den gröna knappen på Naden!

* Band har en MASSA fördelar! För det första (och viktigaste) är att min gamla bil har bandspelare (cd-växlaren ligger i bagaget). För det andra har band den fantastiska egenskapen att de startar där de blivit stoppade! Mycker bra när man (/barnen) vill lyssna på sagor. Varför finns inte denna funktion på enkla cd-spelare, utan att krångla i menyer och dylikt? 90 minuters speltid är inte heller dumt, liksom möjligheterna att spela in/över utan att riskera icke-cdrw-kompatibla spelare.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Hur koppla bandare till 2308?

Inläggav paa » 2008-12-14 11:11

enJohn skrev: Men när jag vill spela in från klämboxen är det stopp! :( Alltså, lyssna på klämboxen funkar, men jag får ingen signal till bandaren.

Måste man konfiguerar källorna på nåt sätt för detta ändamål? Klämboxen kopplas optiskt, men jag hittar ingenstans i menyerna där man eventuellt skulle kunna begränsa/definiera vad som kommer ut (typ rec-out).

Om ingen har en fullgod lösning skulle ju en work-around kunna vara att du även kopplar in din SB till analog ingång på receivern, som du använder bara vid bandkopieringen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2008-12-14 12:00

paa skrev:Om ingen har en fullgod lösning skulle ju en work-around kunna vara att du även kopplar in din SB till analog ingång på receivern, som du använder bara vid bandkopieringen?

Jo, men gör det någon skillnad att koppla den analogt? Är det bara analoga källor som går "out"?

Annars är ju en idé att koppla sb:n digitalt till receivern och samtidigt analogt till bandaren. Kruxet är att jag då måste köpa ännu en kabel (längre rca) och jag har så lite lust med det (kablarna kostar snart mer än vad jag gav för bandaren :roll: )

Tackar för tipset i alla fall!

/en john

*EDIT*
Det verkar som om det blir en sån lösning som paa föreslår ändå. Efter att ha läst instruktionsboken mer noga så hittar jag en anmärkning om att "digitala signaler ej skickas från analog rec out". Detta kan betyda två saker: 1) Att signalen från den analoga rec-out är just analog och inte digital, eller 2) Att det som kommer in digitalt (som i detta fall min SB) inte konverteras och sänds ut analogt i rec-out :( Kan det vara så illa?

I så fall återstår att koppla analogt från SB:n. Finns det några ljudmässiga nackdelar att ha SB:n både analogt och digitalt (optiskt) ansluten? (analogt kör jag då direkt till bandaren)

Användarvisningsbild
Retroperra

Inläggav Retroperra » 2008-12-18 01:19

hej!

enJohn skrev:Men när jag vill spela in från klämboxen är det stopp! :( Alltså, lyssna på klämboxen funkar, men jag får ingen signal till bandaren.

De digitala källorna speglas sällan till de analoga utgångarna på bioreceivrar. Trist men så är det. Och det är ju inte tekniska hinder det handlar om eftersom hörlursuttaget (hint-hint) spelar upp alla källor t.o.m hdmi.
enJohn skrev:För det andra har band den fantastiska egenskapen att de startar där de blivit stoppade!

Fast det har nog många mp3-radiospelare. Min Kenwood från 2001 har precis den funktionen. Den startar precis där den stoppade mp3-filer men även på audio CD.

//Per

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2008-12-18 18:13

Retroperra skrev:hej!

De digitala källorna speglas sällan till de analoga utgångarna på bioreceivrar. Trist men så är det. Och det är ju inte tekniska hinder det handlar om eftersom hörlursuttaget (hint-hint) spelar upp alla källor t.o.m hdmi.

Fast det har nog många mp3-radiospelare. Min Kenwood från 2001 har precis den funktionen. Den startar precis där den stoppade mp3-filer men även på audio CD.

//Per

Ja, du kanske har rätt i att det är standard att de digiala källorna inte speglas analogt. Skum toch dumt i mina ögon. Ska fnula lite på din hint...

Kul att det finns sånna "starta-där-du-stoppade"-finesser på cd-spelare också! Har bara sett detta på enstaka modeller, samt faktiskt i min bilstereo. Undrar varför det inte är mer vanligt? Varken den mini-stereo från Sony som jag har, eller "bergsprängaren" från JVC klarar detta.

/en john som tackar för input

Återgå till Teknikforum