Hörlurstips

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-12-12 04:17

celef skrev:nähä, det kan inte vara möjligt... eller vet du med 100% säkerhet att mätningen är defekt?

Varför skulle inte det kunna vara möjligt? Stämmer resultatet överens med andra mätningar, och om inte, kan det inte vara så att den enklaste förklaringen är att lurarna ibland hamnar lite illa på deras dockhuvud?

Just dessa mätningar har diskuterats tidigare på faktiskt.

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2008-12-12 10:09

Nej det kan man väl inte säga att det är.

Bra lurar:
Sennheiser600
AKG 271
AKG 701

Jag har alla tre. Driver dem med Benchmark DAC1. Låter friskt och naturligt.

Mvh

Själv har jag den nyare versionen av AKG s271 nämligen s271MKll dock så har jag inte haft chansen att jämföra med tidigare versionen alls. Gissar dock på att det inte är någon skillnad i ljudkaraktären dessa versioner i mellan.
Det enda som retar mig nu när jag har ett par riktiga lurar är hur mycket av min musik jag inte kan lyssna på just för att jag hör all "skit".. Det konstiga är dock att jag kan lyssna på tex In flames i mp3-format men absolut inte i flac då det distar som bara den. Kanske kan det bero på att jag inte har en hörlursförstärkare mellan macen och lurarna.
Är det så att flac-filerna är mycket mer "dynamsika " och därför kräver mer kraft från ljudkortet tro????
Mac Mini, PS3, Wii --> DENON 2808 --> Panasonic 42", Ino Audio Pi60.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-12-12 14:35

Hammarstrand skrev:Det enda som retar mig nu när jag har ett par riktiga lurar är hur mycket av min musik jag inte kan lyssna på just för att jag hör all "skit".

Välkommen till lur-lyssningens nya underbara värld. ;-)

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-12-12 16:23

Vissa bra lurar har lite hög impedans för att vara lätta att driva för vissa datorutgångar, dock är AKG 271 ganska snälla att driva.
Inbyggda ljudet i många datorer (både laptops och integrerade ljudkort på stationära) har mycket brus och liknande, speciellt på låg lyssningsnivå eftersom volymen regleras i den digitala domänen. Det betyder att brusnivån blir konstant hög, så på låg volym är den hög i förhållande till musiken.

Jämfört med högtalare så är höglurar ofta mycket avslöjande, så problem i inspelningen hörs ofta tydligt. Om du tycker att det är drägligt på mp3:or så kan du prova att ta in en equalizer i ditt musik-uppspelningsprogram och se om du kan få det mera lyssningsbart genom att sänka ner diskanten en aning.

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2008-12-12 16:45

silvervarg skrev:Vissa bra lurar har lite hög impedans för att vara lätta att driva för vissa datorutgångar, dock är AKG 271 ganska snälla att driva.
Inbyggda ljudet i många datorer (både laptops och integrerade ljudkort på stationära) har mycket brus och liknande, speciellt på låg lyssningsnivå eftersom volymen regleras i den digitala domänen. Det betyder att brusnivån blir konstant hög, så på låg volym är den hög i förhållande till musiken.

Jämfört med högtalare så är höglurar ofta mycket avslöjande, så problem i inspelningen hörs ofta tydligt. Om du tycker att det är drägligt på mp3:or så kan du prova att ta in en equalizer i ditt musik-uppspelningsprogram och se om du kan få det mera lyssningsbart genom att sänka ner diskanten en aning.

Jag har testat med iTunes olika eq lägen men jag tycker bara att det låter kass. Lurarna är ju på 55Ohm och jag trodde att ju högre Ohm-tal desto mer lättdrivna är lurarna men jag har kanske fel då man måste se till kännsligheten eventuellt.
Mac Mini, PS3, Wii --> DENON 2808 --> Panasonic 42", Ino Audio Pi60.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-12-12 18:47

nolimitsoya skrev:
celef skrev:nähä, det kan inte vara möjligt... eller vet du med 100% säkerhet att mätningen är defekt?

Varför skulle inte det kunna vara möjligt? Stämmer resultatet överens med andra mätningar, och om inte, kan det inte vara så att den enklaste förklaringen är att lurarna ibland hamnar lite illa på deras dockhuvud?

Just dessa mätningar har diskuterats tidigare på faktiskt.

att mätningarna tidigare har diskuterats har jag missat

men att det skulle råda mätfel på dessa tycker jag låter nästan osannoligt, headroom är ju trots allt inga amatörer

men jag ska leta i arkivet och se vad jag kan hitta
Bikinitider

PeterC

Inläggav PeterC » 2008-12-13 04:01

Angående Headrooms grafer så brukar de sällan anses som särskilt pålitliga när det gäller att bilda sig en uppfattning om du ett par lurar låter. Iallafall inte när de diskuteras på Head-Fi.org, där Headroom förövrigt är en av huvudsponsorerna. Head-Fi.org är för övrigt den största websidan tillägnad hörlurar på nätet. Finns mkt info att hämta där för den som är intresserad.

Jag har testat med iTunes olika eq lägen men jag tycker bara att det låter kass. Lurarna är ju på 55Ohm och jag trodde att ju högre Ohm-tal desto mer lättdrivna är lurarna men jag har kanske fel då man måste se till kännsligheten eventuellt.

Hej Hammarstrand! Om du funderar på att skaffa dig en separat lurförstärkare. Kan jag varmt rekommendera den här: http://www.audiophilechina.com/cp-show.asp?C_id=105&S_id2=74&s_id=75 som jag själv äger. Det är inte bara en förstärkare utan även en D/A omvandlare med USB och coax-input. Den har även RCA-output om man skulle vilja använda den som separat D/A omvandlare.
Skickade till Sverige landade min på 1100kr för en månad sedan ungefär(tänker på växlingskursen).

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-12-13 18:01

PeterC skrev:Angående Headrooms grafer så brukar de sällan anses som särskilt pålitliga när det gäller att bilda sig en uppfattning om du ett par lurar låter. Iallafall inte när de diskuteras på Head-Fi.org, där Headroom förövrigt är en av huvudsponsorerna. Head-Fi.org är för övrigt den största websidan tillägnad hörlurar på nätet. Finns mkt info att hämta där för den som är intresserad.

jag vet inte om man kan komma så mycket närmare "sanningen" för hörlursmätningar än med just ett konsthuvud som mik och ett kraftfullt mätprogram. men det är klart, det finns andra apparater som mäter närmast identiskt men som uppvisar stora ljudskillnader

men jag vill inte avfärda mätningarna, just på grund av mätapparaturen i detta fall och att det är proffs bakom spakarna, det tycks även finnas korrelation mellan ljudintryck och mätningar som jag i allafall inte kan bortse ifrån
Bikinitider

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-12-14 18:48

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-12-14 21:01

Jag tycker så här, om man inte har problem med höga omgivningsljud eller med att störa folk i omgivningen så finns det inga anledningar att köpa slutna hörlurar, så jag hade valt dom på översta länken

PeterC

Inläggav PeterC » 2008-12-15 05:19

Hej Britt-Gunnar! Dom har förmodligen båda hörlurarna inne i butiken i Lund skulle jag tippa på, så bäst är nog att gå och prova.

Jag tyckte inte att Denon luren var särskilt bra när jag provade den, så kan du använda en helt öppen lur tycker jag du ska köra på Goldring. Ska även tilläggas att även om Denon luren har stängda kåpor så läcker den fortfarande ut ljud när du använder den, inte lika mkt som en öppen såklart, men inte långt därifrån heller, dessutom är isolationen från störande ljud väldigt låg.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-12-19 23:47

Om du kan köra öppna lurar så vill jag rekommendera att du tittar på AKG K601. Kostar 1900:- inkl frakt och är grymt bra.

Föregående

Återgå till Köpråd