Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Svanteoch dessutom verkar udda-filen ha mer dist mot låga nivåer.
Njaee, är det inte jämna som är fetare i basen? Första jämna övertonen kommer ju tidigare (närmare grundtonen) än första udda. Första jämna på 30Hz är ju 60Hz och första udda är 90Hz. Det är klart (tror jag) att det ger tunnare basdist i uddatonsfallet.
Flint skrev:matson
Tack. Jag tror att man kan se ett mönster här. Den gamla tesen om jämna och udda övertoner verkar stämma. Eller är det för tidigt att säga så?
Flint: Kan du mäta med en svagare sinus, säg 10-20 dB lägre?
AndersJ
Kan det vara så att när man har lärt sig vad man ska leta efter så hittar man det lättare eller blir det tvärs om mot vad du nyss sa.

Svante skrev:Morello skrev:Om vi antar att "pluggen" avbildar signalen genom att addera en kvadratisk resp. kubisk term
Skulle inte tro det, då skulle vi få bara andra resp tredje delton. Flints spektra innehåller jämna resp udda deltoner, och dessutom verkar udda-filen ha mer dist mot låga nivåer.
Min bästa gissning hittills är att jämna-filen har en likriktad version adderad till sig, medan udda-filen verkar ha något "dödband" eller minskad förstärkning kring nollan.
Dags att ändra på vanorna då!AndersJ skrev:Om inte Svante har något emot det kanske han kan lägga upp de allternativa filerna Flint gjorde åt mig? Det är kanske flera som inte är så vana jazzlyssnare?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster