Moderator: Redaktörer
Joac skrev:"Förklaringen till att diffusorerna skapar nästan lika låga T20 värden som mjuka absorbenter finns i de nära 2000facken /m2 i GH modulen
Joac skrev:Hej
Matts från SMTAB försökte komma in på forumet för följande inlägg (men lyckades inte av olika anledningar...)
Facit är förstås mätapparaten, den gör de beräkningar som standarden har bestämmt och redovisar i fö
petersteindl skrev:Detta ger mig en ganska klar bild över hur jag själv skulle vilja prova diffusorer d v s var jag anser att de borde kunna göra nytta samt var jag inte vill ha diffusorer.
MvH
Peter Steindl
Chuck_V skrev:petersteindl skrev:Detta ger mig en ganska klar bild över hur jag själv skulle vilja prova diffusorer d v s var jag anser att de borde kunna göra nytta samt var jag inte vill ha diffusorer.
MvH
Peter Steindl
...och dessa platser är, samt inte är...?![]()
MVH
/g
petersteindl skrev:Fortsättningen från story Peter Steindl?
… Vi gick in och kom in i matsalen. Vi tog ett bord nära dörren och satte oss ned. Vi kände oss som små möss och ville helst vara osynliga. Ögonen skannade för att snabbt se om han var där. Där borta längre ner, mitt i matsalen satt han; Civilingenjör Stig Carlsson, livs levande och omgiven av sina lärjungar och beundrare. Kroppsspråket var tydligt; med yviga armrörelser. Stig var en estradens dominant; en riktig demonestradör. Vem som stod i centrum rådde det inga tvivel om. Banne mig om inte Ingemar Ohlsson också var där (elev och labbassistent till Stig och numer Akustiker och gällande kassör i SSC). Gå in på http://www.audiolab.se/references.htm så får ni se en imponerande referenslista.
Det var i alla fall en extremt långhårig typ runt bordet. Det var tider det. Strax före intresset för Carlssonhögtalare var min kompis och jag intresserade av Altec Lansing ”Voice of the Theatre”. Vi ringde Elfa men dom hade förstås inga lyssningsexemplar men dom sa att det låg en studio vid Gärdet som hade ett par. Jag skulle snacka med Ingemar. Som sagt, jag ringde dit och vi var välkomna att lyssna. Vi åkte dit och en fullständigt virrig och superstressad person tog emot oss. Han skulle fixa ljudet till Gärdesfestivalen. Han hade hår nästan ända ner till knäna
men han var väldigt vänlig och förpassade oss till högtalarna och spelade nåt. Man kände sig lite malplacerad. Sen var det ju Gärdesfestivalerna med musik. Fläsket brinner, Gud i brallan, Samla mammas manna, Södra Bergens m fl samt massor av ”brännbart” förstås. Den långhårige fixade allt ljud därframme på scen. Han var inte svår att känna igen. Oj då, nu blev det mycket Ingemar.
Tillbaks till restaurangen: Nå, vågar vi gå fram och hälsa? Jag var 17 eller 18 år och hade inget på krog att göra och definitivt inga pengar till att äta lyxig krogmat för. Vare sig min kompis eller jag vågade gå fram, men vi fick en skymt av den store mästaren Stig Carlsson. Det ni! Hans like fanns inte. Vi var överlyckliga.
olof skrev:Personligen tycker jag det är lite frusterande när SMTAB inte ger sig in i diskussionen ut skriver ett lösryckt inlägg som inte fördjupar diskussionen på något sätt.
SMTAB skrev:Beskriv gärna varför vi skall lita på mätinstrumentet.
Av den enkla men självklara anledningen att mannen ,myten, legenden Ingemar Olsson (AudioDataLAb) mäter upp de flesta av mina installationer
Bor du i Stockholm så kan jag ordna att du följer med på ett mätuppdrag som visar hur en mätning går till enligt EU std Jag kan garantera dig några minnesvärda timmar . Om du under mätuppdraget skulle undra varför en helikopter hovrar över mätplatsen så håll god min
Annars kan en sån självklar (för honom) åtgärd att hyra in en flygande ljudkälla för att undvika kopplingen till stommen trigga igång hans så berömda humör ( Vad han sa när hans redovisade T20 värde togs ggr 3 hittar jag inga smilies för att beskriva)
petersteindl skrev:Mitt svar är troligtvis inte till någon direkt hjälp för dig, men jag kommer naturligtvis att skriva mer om detta ämne inför lanseringen av mina ägghögtalare som ju skall placeras på vägg och som även och med stor fördel kan placeras på varsin sidovägg.
MvH
Peter Steindl
subjektivisten skrev:olof skrev:Personligen tycker jag det är lite frusterande när SMTAB inte ger sig in i diskussionen ut skriver ett lösryckt inlägg som inte fördjupar diskussionen på något sätt.
Håller med. Har man väl registrerat sig på forumet och skrivit några rader så kan man väl vara med i diskussionen, som är jäkligt intressant, istället för säga man kan följa med vid mätningar och dyl. Får en känsla att dom är rädda att deras argument inte håller.
Inte för att jag är Kaha, men en mätning följer jag gärna med på i mån av plats.SMTAB skrev: Bor du i Stockholm så kan jag ordna att du följer med på ett mätuppdrag som visar hur en mätning går till enligt EU std Jag kan garantera dig några minnesvärda timmar .
Oj, nu skall vi se om jag hängde med. Funderade länge på denna rad och kom fram till att jag först misstolkade den. Är det så här:IngOehman skrev:Då blir T20/RT60 alltså 60/100 = 0,6 s.
De snabba framgångarna i USA har medfört att riktigt namn kunniga akustikprofiler i USA vill sätta sin akustiska signatur på level 3 rummen i NAFTA länderna ( Signaturen innebär att kunden får betala en slant för att en världskänd akustiker har satt sin signatur på dörren)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster