squeezebox och liknande :)

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

squeezebox och liknande :)

Inläggav avr7000 » 2008-12-21 12:37

Tänk om 25-30 år när det sitter vintagefreaks på detta forum eller liknande och snackar om hur de skall få igång den otroligt coola Squeezebox 3 de hittat, -hur man kan konvertera det rådande ljudformatet XXX till flac eller nåt annat som den kan spela.
-hur man skall hitta eller tweaka till ett nätverkskort som kan kommunicera med den ljudkälla man har (om man inte samtidigt lyckas harva igång en 30 år gammal dator oxå...)

:D :D :D :D
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-21 12:48

Haha, ja jo, så kan man tänka. Men jag tror faktiskt att när vi närmar oss datortekniken så blir vi också av med samlarna "till viss del". Jag menar, inte många som samlar på en P2:a på 75 Mhz eller en 200Mhz MMX-processor. Däremot samlar ju folk på Nintendo 8-bitars t.ex. Vettitusan om Squeezeboxen får den statusen. Jag har ju kvar min Apple Ipod Gen 2 som jag köpte i USA för många år sen. Den borde snart vara en raritet i sammanhanget, men något värde kommer den nog aldrig att ha.

Jag kommer ihåg en nätverkstekniker på universitetet där jag pluggade som samlade på gamla datorer, han hade en hel lada. Det och olika typer av Dos, han hade nog över 100 olika versioner av Dos. En av hans stora hobbies var att få dos att fungera på hans datorer.

Däremot så tror jag att hi-end grejor från nu kommer vara eftertraktat om 25-30 år, vem vill inte ha ett Macintosh slutsteg eller monsterförsteg från någon japansk tillverkare, det blir ju nästan som quad-fantasterna idag där man talar om olika codec, sq-2 blir ersatt med Pro-Logic II.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2008-12-21 14:35

Kanske är dagens prylar för dåliga för att överhuvudtaget hålla om 30 år. De kommer att ruttna i förråd och lador, omöjliga att få igång. När man får perspektiv på denna rätt nya teknik så kommer 70talet att allt mer framstå som en extrem guldålder för hifi. Det blir som med 50-talsbilar.
De gjordes bara på 50-talet :wink:
Fast för säkerhets skull bör vi nog redan nu samla på 90tals elektronik. Några tips?

Återgå till Vintage-hifi