av Fjonkalicious » 2008-12-21 12:48
Haha, ja jo, så kan man tänka. Men jag tror faktiskt att när vi närmar oss datortekniken så blir vi också av med samlarna "till viss del". Jag menar, inte många som samlar på en P2:a på 75 Mhz eller en 200Mhz MMX-processor. Däremot samlar ju folk på Nintendo 8-bitars t.ex. Vettitusan om Squeezeboxen får den statusen. Jag har ju kvar min Apple Ipod Gen 2 som jag köpte i USA för många år sen. Den borde snart vara en raritet i sammanhanget, men något värde kommer den nog aldrig att ha.
Jag kommer ihåg en nätverkstekniker på universitetet där jag pluggade som samlade på gamla datorer, han hade en hel lada. Det och olika typer av Dos, han hade nog över 100 olika versioner av Dos. En av hans stora hobbies var att få dos att fungera på hans datorer.
Däremot så tror jag att hi-end grejor från nu kommer vara eftertraktat om 25-30 år, vem vill inte ha ett Macintosh slutsteg eller monsterförsteg från någon japansk tillverkare, det blir ju nästan som quad-fantasterna idag där man talar om olika codec, sq-2 blir ersatt med Pro-Logic II.
Head of Design - Acoustic Illusion AB