HIFI+ senaste nummer...det står:

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-19 16:29

Alltså blir det svårt att med ett test testa det som alla vill veta.

Jo, helt klart. :)

sen oxo...
Spelar nog ingen roll hur övertygande blindtestet till Nordosts/annan dyrkabels fördel det hade varit. Har man bestämt sig för att något annat är bättre så har man. 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-19 23:20

köpte tidningen. köper inte den igen.

de som gillar den får gärna förklara varför
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-10-20 00:11

Som sagt, jag håller med dom som säger att det finns två olika former av stress, den som skärper sinnena och tvärtom.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
b_lindroos

Inläggav b_lindroos » 2004-10-20 00:52

Angående Thomas beskrivning av stress håller jag delvis med. Visst är stress en psykosomatisk reaktion på ett potentiellt hot och visst kan den leda till tunnelseende och skärpa fokuset. Men det finns som sagt olika nivåer av stress. När stressen blir för stor blir man istället nära nog oförmögen till att ta emot intryck. Men den "positiva" stressen kan ju vara trevlig men kan bli otrevlig på sikt (medföra utmattningsdepression, minnessvårigheter, sömnproblem och fysiska sjukdomar osv).

Har själv gjort några blindtest och det var ganska krävande första gången (hade ju mycket att leva upp till kände jag). Kan inte påstå att jag direkt fick hjälp av positiv stress iaf. Men nu när jag har lite rutin är det inga problem med stress och jag uppskattar blindtestning.
Senast redigerad av b_lindroos 2004-10-20 12:55, redigerad totalt 1 gång.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-20 09:46

Style skrev:köpte tidningen. köper inte den igen.
de som gillar den får gärna förklara varför
Det är lugnt och jag respekterar det! :)

Tidningen fyller det den fyller, ungefär som att ett test endast testar det testet testar. Tidningens största fördelar är i mina ögon kolmnerna. Det är folk som skriver bra, som har nått att säga och har tänkt lite på det dom skriver om. Apparattesterna är som dom är (och varför har dom inte delat upp texten med rubriker :wink: ). Kan lämna att önska.

Sen är ju bonusen att man får läsa lite engelska vilket bara är lärorikt... 8)
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-10-23 02:06

Hifi+ räknas idag som en av dom 3 tyngsta magasinen i världen med en hög trovärdíghet bland audiofiler.
Dom övriga är Stereophile och The Absolute Sound `(TAS)
Men Hifi+ skriver om sådant som dom 2 övriga amerikanska tidningarna aldrig skulle ta upp.
Apparater eller kablar eller anat som presterar dåligt skriver Hifi+ om. Det gör inte dom övriga.
Och det gör tyvärr inte dom svenska svensk/danska tidningarna heller. I ett grupptest av kablar där mina hamnar högts på listan är dom också dom klart dyraste kablarna. Dom övriga amerikanska mycket dyrare kablarna som från början var med i testet, men som fick se sig spöade kom inte med i testet!!!!!!!!!
Varför?? Hifipolitik kallas detta för. Och det är ledsamt att se att kablar som spöas inte kommer med därför att dom kostar mycket mer. Jag tror inte att Hifi+ kör med den typen av Hifipolitik.
Om en billigare kabel spöar en dyrare tar dom med detta.
Tror jag än så länge, men vi får se vad resultatet blir.
Vad det gäller blindtetet av kablar i Hifi+ var det min distributör i England som bromsade att jag skulle vara med där. Han ville ha en ensam test med mina No.1 och som han sa att Roy Gregory är en Nordostköpt herre som inte ska få ta i dina kablar.
Det blir en annan recensent som inte har garderoben full med gratisprover från Nordost.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-23 02:09

Jorma skrev:Det blir en annan recensent som inte har garderoben full med gratisprover från Nordost.

Tillverkar Nordost kostymer och slipsar? 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-10-23 02:15

Morello skrev:
Jorma skrev:Det blir en annan recensent som inte har garderoben full med gratisprover från Nordost.

:D Nej, men bland oss audiofiler hänger kablarna bland slipsarna.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-23 02:25

Jorma skrev:
Morello skrev:

:D Nej, men bland oss audiofiler hänger kablarna bland slipsarna.

:oops: Kom på att jag har halva klädkammaren full med kablar. Olika kablage för mätändamål alltså 8) !

Gjorde ett klipp häromdagen, nämligen genom att köpa 1 meters RG59 färdigterminerad med BNC i ena änden ocH RCA i den andra. 17 kr/st 8O . Perfekt när man ska koppla ihop audio-apparater med lab-utrustning. :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-10-23 02:48

Angående sågning så var det gansa belysande hur skribenten går till försvar för dom dyra kablar som misslyckats i blindtestet. Auravox och den svindyra guldsnoken Siltech. Att billiga QED inte lyckades så bra var det ingen som förklarade med hänvisning till systemsynergi, stress, missvisande testmetod etc. etc.

Och poängsystemet suger. Ok jag ger kabeln 15 poäng. Nästa gång får den 11 poäng. Men en annan kabel får mina 15 poäng. Vad säger det? Jag sitter och gissar. :)

Men till tidningens försvar ska sägas att den är gjord av väldigt fint, tjockt papper. Något annat än Stereophiles sladderblaska. :wink:
Let forever be

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-23 02:51

Hej!
Jorma skrev:Dom övriga amerikanska mycket dyrare kablarna som från början var med i testet, men
som fick se sig spöade kom inte med i testet!!!!!!!!! Varför?? Hifipolitik kallas detta för.

- Transparent Cable då m.a.om inspektioner samt medlande fallera o C.I.A.** hota militär & polis
o bryta ut EsoterisktHifiKabelInbördesKrig, värvA* bra idé? så varA* med, på 1st hörn i.A*.f. :P?

** Consultants.In.Alingsås.

Mvh A*

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-10-23 02:57

CIA= Consultants in Alingsås. :lol: :lol: :lol:
Let forever be

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-23 18:18

Jorma, verkar vara mycket rävspel i kabelbranschen. Är inte det mutor det Nordost gör?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-10-23 21:47

Hoppsan. Förlåt Stereovox var det visst och Au 24. Fast Auravox kanske inte var så dumt ändå? Låter lite flummigt men klart roligare än det stentrista stereovox. :)
Let forever be

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-24 01:49

Hej b!
brumel skrev:Och poängsystemet suger. Ok jag ger kabeln 15 poäng. Nästa gång får den 11 poäng.
Men en annan kabel får mina 15 poäng. Vad säger det? Jag sitter och gissar.

- BarA* smygläst lite i tidningen men Jo hållA* med om! "Blindtestet" hade även mystisk poäng-grej i kabel
ibland per automatik fick 10 poäng av samtliga domare i ena vevan medan i nästa fick annan kabel
per automatik 10 poäng av samtliga domare nu, hade NordOst varit en utav dessa 2st (av totalt
6st) som ibland per automatik fick 10 poäng av samtliga domare hade istället NordOst kommit på
sista plats m.a.o. oöverträffat krångleri... i syfte att förvirra? hi-fi+"blind-testet" ett skämt, tyckA*!

... men som sagt visste ju redan A*... innan´n ens läst hi-fi+ skulle blindtesta hifikablar 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2004-10-25 03:29

Nattlorden skrev:
-lindvall- skrev:En liten bit ner på sidan kan man läsa artikeln "Tales from the disk-world"

Åh, nej... Pratchett-nördar!

Ja, vad vill du ? :P

Föregående

Återgå till Generellt om hifi