Ortofon MC 30 Supreme

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mikkel

Ortofon MC 30 Supreme

Inläggav Mikkel » 2008-12-30 15:46

Hej Alla

Jag är ny på forumet här. Har börjat damma av min gamla anläggning.

Köpte HiFiNews testskiva för att kolla hur pickuppen mår. Jag har en Linn Sondek med en Ittok arm på. Min pickup en Ortofom MC 30 Supreme verka inte må så bra. Den klarar spår 6 och 7 på skivan sidan 1. När jag provar spår 8 +16db så uppträder dist. i höger kanal. Spå 9 +18 db gör att pickuppen lämna spåret.

Jag undrar om detta tyder på att pickuppenär slut. Den har ju gått många år så det kan ju tänkas.

Kan man skicka denna för nålbyte (det är ju en MC)

eller är det bättre att handla upp något nytt. I så fall vad kan rekomenderas som håller motsvarande eller bättre kvalitet.

Tacksam för all hjälp som finn för att få mig på spåret igen.

På förhand tack och god fortsättning.
/Mikkel

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-12-30 16:14

Första frågan är, vet du om pickupen är korrekt inställd i armen? Annars kan den spåra illa.
Hade själv den pickupen för massa år sedan.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Mikkel

Inläggav Mikkel » 2008-12-30 16:17

subjektivisten skrev:Första frågan är, vet du om pickupen är korrekt inställd i armen? Annars kan den spåra illa.
Hade själv den pickupen för massa år sedan.

Ja pickuppen sitter rätt. Har kollat alla vinklar och att pickuppen sitter fast på armen.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-12-30 18:06

Hej o välkommen Mikkel,

Om det distar i höger kanal vid avspelning av spår 7 så skulle jag nog prova
att höja antiskatingen en aning så att det distar ungefär lika mycket/litet i höger
o vänster kanal. Spår 8 är det ytterst få skivspelare som klarar av distfritt så det
spåret är nog mest till för att balansera antiskatingen. Klaras spår 1,4 o 7(+15dB)
på den andra sidan så är det ok tycker jag.

Vet att gamla Ittok-armar kan "slappa till sig" i "nåltrycksfjädern" med åren, så
kolla gärna nåltrycket med en våg.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-12-30 18:10

Man ska komma ihåg att MC-pickuper generellt är lite sämre att spåra extremt utstyrda spår än vad MM-pickuper är. Men oavsett typ så brukar pickuper försämras med åren, nålupphängningen är oftast av gummi och blir allteftersom hårdare.

Men testa tipsen ovan först, spela sedan några "vanliga" skivor för att testa om det låter OK. Gör det inte det kan ett nålbyte vara lämpligt, då måste du skicka pickupen till auktoriserad verkstad eller direkt till Ortofon.

/ B

Användarvisningsbild
Mikkel

Inläggav Mikkel » 2008-12-31 12:51

Hade lite tester i går kväll.

Vägde in nåltrycket och detta var OK. Däremot var inte antiskatingen helt rätt. Denna är väl också fjäderstyrd. Testade med en antiskating testskiva modell hel blank vinyl utan spår. Efter denna justering så var det något bättre fördelning på "dist" i spår 7 dock forfarande dist. Spelade en hel del skivor och det verkar som att nålen nog har haft sina bästa dar.
Detta föranleder mig att fundera. Är det lönt att lägga pengar på att renovera en MC 30 eller finns det nya pickupper som för samma peng är bättre som renoveringen kostar.

Då jag inte har följt med och inte kan vad som hänt på 10-12 år så har jag svårt att veta vad som är bäst. Är det så att utvecklingen har gått framåt eller är pickupper idag som förr?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-12-31 13:44

Jag bytte till OM-40, som klarar av +16dB men inte +18dB med bravur.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-12-31 13:45

Hifi News testskiva är extremt svår. Nu minns jag inte exakt, men jag vet att jag inte har fått en enda pickup (av fem, sex stycken på tre olika skivspelare) att klara det sista spåret utan dist. Även det näst sista är mycket svårt att klara helt och hållet utan problem. Tror inte alls att det behöver vara något fel på pickupen för det.
Sonos för hela slanten.

Återgå till Köpråd