Dammvippa till vinyl

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Dammvippa till vinyl

Inläggav Alexi » 2004-10-19 19:46

Vad använder ni som ni tycker funkar bra?
Mirakeltrasa kör jag själv med funkar inte så bra...
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-10-20 21:45

Jag kör med kolfiberborste från AH Andersson i Norrköping. Har funkat riktigt bra. Men å andra sidan så behöver vinylskivorna förr eller senare en vettig tvätt. Men det är på gång, tänkte slakta en gammal vinylsvarv till detta.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-10-20 22:11

berätta mer om vinyltvätt tankarna?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-10-20 22:12

samma här: kolfiberborste.

det tar borta det värsta.

jag tänkte dock köpa en sån där borste, eller ja det är mer av en kudde med jättekorta hår. de gräver upp mer skit ur spåren.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-20 22:14

Låt luftfuktigheten i rummet överstiga 70% och spela skivan en gång först utan att lyssna på den. Rengör puppan och spela igen med ljud på :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-20 22:24

En kolfiberborste (dvs elektriskt ledande inom området 1Mohm till 10Gohm) som är kopplad till jord är definitivt ett bra sätt att rengöra en skiva. Du laddar inte ur skivan eftersom den består av ett isolerande material, men du laddar inte upp den ytterligare och du får bort dammet.

/ B

PS. Men jag ska alldeles strax testa en "tråd" som rätt applicerad kan ladda ur en vinyl från tusentals volt till några hundra på kort tid (men dock inte ner till noll volt). Detta hjälper i alla fall till att ta bort damm-attraktion och att bli av med knäppar pga statisk urladdning. Återkommer.) DS.
Senast redigerad av Bill50x 2004-10-20 22:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-20 22:27

Mmmm intressant. Ett ESD-armband kopplat till kolfiberborsten alltså? DET låter som det vettigaste tweaket jag har läst om här på länge! :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-20 22:29

Naqref skrev:Mmmm intressant. Ett ESD-armband kopplat till kolfiberborsten alltså? DET låter som det vettigaste tweaket jag har läst om här på länge! :D

Nejdå, det behövs inget esd-band kopplat till borsten. Det räcker med att borsten är kopplad till jord. När du håller i borsten är även du jordad (under förutsättning att även handtaget är ledande, men det brukar det vara)

/ B

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-20 22:32

Men man kan då (eftersom människan är ju inte helt högohmig) då ha ett eds-armband på sig själv istället för att jorda borsten?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-20 23:23

Naqref skrev:Men man kan då (eftersom människan är ju inte helt högohmig) då ha ett eds-armband på sig själv istället för att jorda borsten?

Yepp! Vi människor har ett motstånd i storleksordningen något kilo-ohm, vilket är betydelselöst i sammanhanget. Som om ni grabbar vill ha handledsband på er när ni vänder era vinyler, "fine with me" så länge ni köper handledsbanden från mig :-)

Skämt åsido. Det viktiga är att avleda eventuella uppladdningar till jord. Att då använda en konduktiv (ledande) borste, kopplad till jord, är ju bara såååå bra. Eftersom handtaget på borsten oftast är ledande behövs inget handledsband. Dvs, du och borsten har samma potential, och ingen uppladdning sker. Vinylen däremot påverkas inte, den är ju gjord av ett isolerande material som inte leder ström. Ingen avledning kommer alltså att ske. Men med en ledande borste förvärrar man i alla fall inte situationen alltför mycket.

Men jag återkommer om den "neutraliserande tråden". Vi har haft den hemma i ett halvår säkert, men jag har inte funderat på att använda den i detta sammanhang :-) "Skomakarens son har de sämsta skorna" - hahaha!

/ B

PS. Kanske missförstod. Koppling till jord måste alltid finnas! Det räcker inte med att koppla ihop människa och borste. DS.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-20 23:28

Ska man jorda mot jord (som är densamma som finns i jordningen i uttagen) eller ska man jorda mot signaljord eller ska man med ett större motstånd (1Mohm?) koppla dessa tillsammans eller spelar det ingen större vilken jordpunkt man väljer?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-20 23:30

Bill50x skrev:PS. Kanske missförstod. Koppling till jord måste alltid finnas! Det räcker inte med att koppla ihop människa och borste. DS.

Jag avsåg naturligtvis ett EDS-armband som man pluggar in i ett vanligt jordat uttag. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-20 23:32

Naqref skrev:Ska man jorda mot jord (som är densamma som finns i jordningen i uttagen) eller ska man jorda mot signaljord eller ska man med ett större motstånd (1Mohm?) koppla dessa tillsammans eller spelar det ingen större vilken jordpunkt man väljer?

Det bästa är att jorda i eluttagen. Lämpligen bör 1 Mohm vara minimiresistans pga säkerhetskrav.

/ B

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-20 23:44

Bill50x skrev:Det bästa är att jorda i eluttagen. Lämpligen bör 1 Mohm vara minimiresistans pga säkerhetskrav.

/ B

Som vanliga ESD-skydd alltså. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-21 00:36

Naqref skrev:
Bill50x skrev:Det bästa är att jorda i eluttagen. Lämpligen bör 1 Mohm vara minimiresistans pga säkerhetskrav.

/ B

Som vanliga ESD-skydd alltså. :)

Jajamännsann ;-)
Man vet aldrig var "folk" stoppar sina fingrar.... :D

/ B

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-10-21 17:49

Alexi:

Skivtvätten jag har i tankarna fungerar som så att en slags alkohollösning med lite foto-vätmedel sprejas på skivan. Efter lämplig tid sugs det upp med dammsugare, givetvis med vätskeavskiljare och specialmunstycke. Jag hade tänkt detta som en halvautomatisk historia, dvs när den slaktade svarven snurrar igång startar även en elektrisk pump och sprejar lösningen på skivan. Eller nått sånt..
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-28 15:48

Mekade ihop något nyss:

Bild

8)

Den observante ser att stickproppen inte är en speciell ESD-variant men det struntar jag i så länge den är rätt kopplad :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-28 16:34

Ser mycket snygg och prydlig ut!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-28 18:31

Snyggt bygge!
Vill du vara extra säker mot felkopplingar är det bara att bort metallstiften. Proppen sitter kvar i uttaget ändå. Dessutom kan ingen komma på idén att använda den i ett vanligt ojordat uttag :-D

/ B

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-10-28 20:14

Naqref:

Om man utgår ifrån att kroppen är obetydligt uppladdad innan njutarstunden, räcker inte kroppen att absorbera ev statisk elektricitet? Vinner man på att lida (?) av fotsvett med bättre konduktivitet med golvet? :D
- Carlsson Illuminati -

Återgå till Generellt om hifi