Surroundreceiver som låter bra även i 2-kanal

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Floyd

Surroundreceiver som låter bra även i 2-kanal

Inläggav Floyd » 2008-12-20 21:54

Jag tänker vidga mina vyer lite och glida över mer mot hemmabio än tidigare. Därför planerar jag att sälja min NAD C352 och inhandla en vettig beggad surroundreceiver. (Budget: typ 3-4k beggad)

Jag kommer att bygga min bioanläggning med mina Quad 12L mkII som grundstenar, och receivern ska driva dessa i 2-kanal en stor del av tiden.

Så till frågan: Jag söker tips på receivers som även låter bra i 2-kanal. Jag lyssnar på rimliga nivåer och ställer inga krav på noll dist vid 132 dB..... :wink:

Naturligtvis så är det mina öron som fäller avgörandet, men man måste ju börja någonstans med några kandidater eftersom utbudet är minst sagt brett...
Rega Planet 2000 ; Yamaha RX-V663 ; Quad 12L mkII

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-12-20 22:03

Ja- en begagnad Denon avr 2807 verkar vara ett mycket vettigt alternativ. Det senaste "ryktet" säger att den låter bättre än Linn klimax och 2200 steget från linn. Detta kan läsas om på Carlssonplanet i nyhetsbrevet, där en linnkille som hade dessa förstärkare fick haksläpp- samt skrev ett tackbrev för tipset.
Odogmatisk sekt- granskare

torig

Inläggav torig » 2008-12-31 14:31

...att den låter bättre än Linn klimax och 2200 steget...
.

Noterar att du som vanligt är vårdslös i din "ökända kampanj" mot Linn. Det var ett Exotik-försteg kunden hade, vilket - efter vad jag förstår - är "en viss skillnad" mellan det och Klimax.

/mvh

Kevin_Mitnick

Re: Surroundreceiver som låter bra även i 2-kanal

Inläggav Kevin_Mitnick » 2008-12-31 17:27

Floyd skrev:Jag tänker vidga mina vyer lite och glida över mer mot hemmabio än tidigare. Därför planerar jag att sälja min NAD C352 och inhandla en vettig beggad surroundreceiver. (Budget: typ 3-4k beggad)

Jag kommer att bygga min bioanläggning med mina Quad 12L mkII som grundstenar, och receivern ska driva dessa i 2-kanal en stor del av tiden.

Så till frågan: Jag söker tips på receivers som även låter bra i 2-kanal. Jag lyssnar på rimliga nivåer och ställer inga krav på noll dist vid 132 dB..... :wink:

Naturligtvis så är det mina öron som fäller avgörandet, men man måste ju börja någonstans med några kandidater eftersom utbudet är minst sagt brett...

Jag är mycket nöjd med min Sony Str-da1200ES i 2-kanal.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=121908
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-12-31 17:39

Tror inte du kommer förstöra dina fina 12L med en surroundförstärkare, men titta inte på Yamaha (som jag har själv) som inte riktigt lever upp till förväntningarna för mig.

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2009-01-02 00:03

Jag har nu haft möjlighet att lyssna till en lånad NAD T744. Efter en högst subjektiv jämförelse i tvåkanal mellan den och min tvåkanalare (NAD C352) så kom jag till slut fram till.......ingenting egentligen.

De båda låter väldigt lika. Jag har mkt svårt att peka på skillnaderna och skulle garanterat inte kunna peka ut C352 i ett objektivt blindtest.

Ett bra betyg till T744 enligt mig och helt klart en kandidat.

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2009-01-19 19:02

Tack för alla hundratals åsikter och förslag.

:lol:

Allvarligt talat; trodde denna tråd skulle bli en het potatis, och så finns det tydligen ingen på faktiskt.se som har erfarenhet av surroundreceivers.... :wink:

Nåväl, får fortsätta min kamp med at skära ned på antalet kandidater, inte så många kvar nu.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-19 19:04

Antar att du har mig på ignore med det uttalandet :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-01-19 19:12

Jaa, det kan ju bli lite enahanda med rekommendationerna här. Tror det är
därför ingen sagt något. Jag använder en Denon 2105 och jag är verkligen
nöjd med den. Det är många andra också. Jag valde den för det goda ryktets
skull, för att den gör vad jag vill att den ska göra (nästan) och det billiga pris
den gick för som begagnad.
2021 maj på Spotify

Raukman

Inläggav Raukman » 2009-01-19 20:41

Ja, jag är i alla fall mycket nöjd med min förstärkare, en H/K Avr 255, enligt min ringa åsikt så är jag väldigt nöjd med 2-kanalsljudet i den.
När jag kör 2 kanaler så kör jag analogt via en lite äldre men väldigt välljudande Denon cd, och då känns den väldigt luftig, men med mycket kraft i botten. Kan dock inte påstå att den är transparent eller ej, då jag inte har något dylikt att jämföra med!

Men det första jag slogs av när jag satte på min referensskiva, var att jag helt plötsligt hörde mer detaljer av musiken, mera ambient ljud(om man nu kan säga så...).
Och även helt plötsligt så var även allt va tonkontroller helt överflödigt!

Jag gick dock ifrån en betydligt sämre flerkanalsförstärkare till denna, och innan den så hade jag en ok 2-kanalsförstärkare men jag vill inte byta tillbaka.

//Peder

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2009-01-19 21:19

Hade hållit mig borta från NAD,s hembiorecievers då både jag och brorsan har haft problem med våra (en T752:a jag fick levererad hade t.ex lösa komponenter drällande inne i chassiet, en annan maxade volymen lite då och då, trots flera "reparationer"). Var ju iofs ett rätt bra tag sen, kan ju ha hänt en del på kvalitetsfronten! :)

Har kört denon 2106 länge nu, och den fungerar klockrent. Endast som försteg dock, då jag ej vill att den ska brinna upp! :wink:

Sen e det ju frågan vilket sound man föredrar. Nad låter ju klart annorlunda än denon! I alla fall de nadstärkare jag hört!

Ingen vidare rekommendation det här 8)

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2009-01-20 10:08

Jag har bara bra erfarenheter av NAD:s kvalitet. Har ägt totalt fyra NAD-apparater och aldrig haft några kvalitetsproblem med dem.

NAD T744 är fortfarande ett alternativ. Jag har skrapat runt bland kollegor och bekantskapskrets och lyckats låna ihop ett antal maskiner att provlyssna, vissa är heta alternativ, visa inte.

T.ex. tyckte jag inte alls att Denon 1708 lät speciellt bra. (Subjektivt förstås) Yamaha 663 lät lite.....tråkig på något sätt.

De kvarvarande kandidaterna är:

Sony STR-DA1200ES (Övrtygade rejält på mig, i 2-kanal framför allt)

NAD T744 (Bra prestanda, men saknar en del features)

Onkyo TX-SR606 (Låter bra helt enkelt)

Marantz SR4002 (Låter bra, men mer åt finlir-hållet. Låter 4003 lika bra?)

Av ovanstående är det helt klart Sonyn som har övertygat mest i 2-kanal, som trots allt är prio 1.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2009-01-21 13:47

Floyd skrev:Jag har bara bra erfarenheter av NAD:s kvalitet. Har ägt totalt fyra NAD-apparater och aldrig haft några kvalitetsproblem med dem.

NAD T744 är fortfarande ett alternativ. Jag har skrapat runt bland kollegor och bekantskapskrets och lyckats låna ihop ett antal maskiner att provlyssna, vissa är heta alternativ, visa inte.

T.ex. tyckte jag inte alls att Denon 1708 lät speciellt bra. (Subjektivt förstås) Yamaha 663 lät lite.....tråkig på något sätt.

De kvarvarande kandidaterna är:

Sony STR-DA1200ES (Övrtygade rejält på mig, i 2-kanal framför allt)

NAD T744 (Bra prestanda, men saknar en del features)

Onkyo TX-SR606 (Låter bra helt enkelt)

Marantz SR4002 (Låter bra, men mer åt finlir-hållet. Låter 4003 lika bra?)

Av ovanstående är det helt klart Sonyn som har övertygat mest i 2-kanal, som trots allt är prio 1.

Det var ju det jag sade ;) Autokalibreringen funkar dessutom mycket bra.

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2009-01-23 16:22

Det tråkiga är att det inte verkar gå att få tag i en Sony DA1200ES förutom ett ställe på nätet där den är typ 2000 dyrare än normalt. Helt slutsåld i övrigt... :oops:

Jag har nog gett upp Sonyn, finns inte att finna något beg-ex heller för närvarande.

Har åter lånat hem Onkyon från en kollega (som ska ha cred för att han står ut med min obeslutsamhet) och jag har dessutom åter lånat hem en annan gammal kandidat, Yamaha 663:an.

Lite jobbigt att medge det, men jag har faktiskt börjat svänga i min uppfattning. Rejält dessutom. Yamaha:n som jag tidigare tyckte var lite tråkig och anonym har vuxit rejält i mina öron. Jag gillar den mer och mer och det är väl helt enkelt så att avsaknaden av konstigheter i ljudet har fått mig att gilla den. Den växer hela tiden, just nu lutar det faktiskt åt denna.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2009-01-23 22:20

Floyd skrev:Det tråkiga är att det inte verkar gå att få tag i en Sony DA1200ES förutom ett ställe på nätet där den är typ 2000 dyrare än normalt. Helt slutsåld i övrigt... :oops:

Jag har nog gett upp Sonyn, finns inte att finna något beg-ex heller för närvarande.

Har åter lånat hem Onkyon från en kollega (som ska ha cred för att han står ut med min obeslutsamhet) och jag har dessutom åter lånat hem en annan gammal kandidat, Yamaha 663:an.

Lite jobbigt att medge det, men jag har faktiskt börjat svänga i min uppfattning. Rejält dessutom. Yamaha:n som jag tidigare tyckte var lite tråkig och anonym har vuxit rejält i mina öron. Jag gillar den mer och mer och det är väl helt enkelt så att avsaknaden av konstigheter i ljudet har fått mig att gilla den. Den växer hela tiden, just nu lutar det faktiskt åt denna.

Jag såg att den Sonyn går att köpa på Dustin. Det brukar betyda att de väntar sig att den ska komma in i lager igen.

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2009-01-23 22:32

Kevin_Mitnick skrev:
Floyd skrev:Det tråkiga är att det inte verkar gå att få tag i en Sony DA1200ES förutom ett ställe på nätet där den är typ 2000 dyrare än normalt. Helt slutsåld i övrigt... :oops:

Jag såg att den Sonyn går att köpa på Dustin. Det brukar betyda att de väntar sig att den ska komma in i lager igen.

Det trodde jag också gällande andra nätbutiker, men när man har frågat dem har man fått till svar typ "slutsåld, har utgått, tas inte in i lager" trots att de har den på hemsidan fortfarande.... Så tyvärr är jag lite pessimistisk. Funderar mkt starkt att slå till på Yamahan

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2009-01-23 22:40

Tja jag är också på jakt efter något liknande med HDMI. Jag har siktat Denon 2807 och 1908 och 2308. Förutom Carlssonplanet, faktiskt.se och LTS så har jag läst att vissa utländska filurer föredrar Denon före Onkyo för tvåkanalslyssning. Vissa har dock sagt att Onkyo ger ett bättre bioljud. Men det tror jag vad jag vill om. 8) För mig blir det nog en av 1908, 2307, 2308, 2807 eller 2808. Bara det är rätt pris... Förmodligen en 280x eftersom jag är nyfiken på om man hör skillnad på en lite dyrare modell med på papperet bättre DACar och lägre THD.

Denna t.ex. skulle ju kunna funka: http://www.blocket.se/vi/19690892.htm?ca=5_s&last=1

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2009-01-29 05:56

Denon avr 2105 kan jag rekommendera....Hade Yamaha tidigare men den är inget vidare.....

Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2009-01-29 09:49

Det blev till slut en Yamaha RX-V 663

Hur den presterar i bio-läge kan jag inte uttala mig om ännu, har bara lyssnat i 2-kanal hittills.

Så här långt är jag riktigt nöjd. Vid provlyssning innan köp slog det mig att det inte fanns något i ljudet som jag reagerade på. Först tyckte jag att den lät "tråkigt" men jag har insett att det är avsaknaden av något att reagera på som gör den tilltalande.

Tycker "helheten" är det starka kortet. Jämfört med min gamla NAD C352 saknar jag egentligen inget förutom att NAD:en kanske hade en smula bredare stereobild, men nu snackar vi små skillnader.

Jag har för cirka 4 år sedan, haft en av Yamahas billigare receivrar som köptes ny på den tiden. Skillnaden jämfört med den är gigantisk. Den nya spelar med en helt annan auktoritet och med mycket mer luft.

Gör inte misstaget att jämföra Yamahas 3-4 år gamla receivrar med en ny modell....;-)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-01-29 09:55

Intressant. Jag är nämligen väldigt svag för Yamaha då deras produkter av någon anledning passar mig vad gäller själva handhavandet. Jag har en av deras tvåkanalsstärkare som jag tycker ger en hel del för pengarna. I alla fall inte sämre än NAD och motsvarande märken. Nu kör jag en Denon 1908 som försteg till mina Sentec PA9 men jag är inte helt överens med Denon. Den känns krånglig på något sätt, inte alls lika intiutiv som Yamaha (nu vet jag många som tycker precis tvärtom och det är helt okej. Detta är en helt subjektiv bedömning). Vore intressant att veta hur Yamahas försteg står sig i jämförelse mot Denon. Jag är inte främmande för att byta framöver om det visar sig att förstegen är transparenta. Bioljudet i de övriga kanalerna är mindre viktigt för min del.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2009-01-29 11:58

Eftersom jag ännu inte har separerat förstegsdelen från slutstegen (kommer nog inte att göra det heller initialt) så kan jag inte uttala mig om just förstegets prestanda.

Jag har dock fått "indikationer" från en ägare av en äldre Yamaha-receiver att försteget skulle vara den starkare "halvan" och att man kan tjäna en hel del på att hänga på högkvalitativa slutsteg. Detta är iaf hans subjektiva uppfattning gällande just hans apparat. Vet ej om det gäller deras 2-kanalare.

Jag kommer däremot att göra små experiment med att köra bi-ampat eftersom möjligheten finns att använda kanalerna 6 och 7 för detta syfte. Ska bli intressant.

Återgå till Köpråd