Uppgradera trotjänare NAD 3140

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

lfm

Uppgradera trotjänare NAD 3140

Inläggav lfm » 2009-01-01 13:34

Hejsan

Har lite strul med 3140 som jag haft från början 80-talet. Främst några omkopplare som har med slutsteget att göra som bökar från tid till annan(en kanal försvinner tills man meckat med lowfiltret sådär 5-10 minuter).

Några strategier för uppgradering finns:

a) Nyttja preamp out och köpa slutsteg enbart. Men då hopar sig frågorna om den nivån från preamp passar med dagens slutsteg osv.

b) Köpa nytt , typ en C325, C355 eller även annat märke+modell.

Kom gärna med förslag på vettig uppgradering. Gärna lite starkare än 2x40W r.m.s.

Tack och Gott Nytt på er.

/Lasse

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-01 13:39

Kanske fixa till den?

Låter som om det är lite korrision bara...

lfm

Inläggav lfm » 2009-01-01 13:59

Här händer det grejer, tack för det.

Jo, det har jag gjort i rätt många omgångar nu. Det känns kanske som den närmar sig slutet, jag vet inte. Blir det rent elektriskt fel så får den respass.

Skall ta av locket och köra lite korrosionsspray igen, men förbereder tankarna på vad den borde ersättas med under tiden.

På den tiden jag köpte denna så var det Marantz, NAD och Luxmann som konkurrerade i ung. samma segment.

Hifi-klubben har något som heter Cambridge, tror jag det var. Vet inte hur det står sig.

Jag är inte total audiofil(tror jag i alla fall) men när jag lyssnar på musik så gör jag bara det. Så jag är inte strölyssnare med bakgrundsskval heller. Och jag lyssnar nog en timme om dagen i snitt, så rätt mycket får jag ut av det.

Vore intressant att höra vad som finns som alternativ. NAD har ju väääldigt stort förtroendekapital förståss då den hållit bra så länge.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2009-01-01 15:56

Nad är endast ett minne av sina fornstora dagar. Tyvärr. Nad har förbrukat sitt kapital av förtroende hos många genom ena platt fallet efter det andra. Risig kinakvalite och andra diverse problem.

Ett redigt vettigt tips kunde vara att köpa ett Nad 214 eller 216 beggat för en så däringa 1500-2000:- och få ett mycket vettigt steg till ditt nuvarande system som du är inne på. Det fungerar som hand ihandske.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

lfm

Inläggav lfm » 2009-01-01 23:04

Aj då, så det är så illa med nya NAD.

Tack för tipsen, det kanske kan vara vägen att ta med en poweramp istället.

Återgå till Köpråd