Sourroundprocessor med ett bra försteg?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-20 15:20

gromit skrev:Classé har ju några modeller. Morello, du hade ju en sådan ute på annons för ett tag sedan. Har du några åsikter om hur bra den var?

/Gr.

Den brusade för mycket och dessutom gick analoga ingångar via AD/DA. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-20 15:21

Varför inte en Meridian?
Kanske en 568.2 beg eller en G68?
Att Lexicon skulle ha problem har inte jag hört men visst kanske det är så. Rankas väldigt högt och används av JBL som "sina" processorer.
Att köra direkt ut till slutsteg blir väldigt råddigt, tidsfördröjningar etc brukar vara av enklare slag och bas management också.
Har testat Bryston och den brusade lite för mycket.
Reservdelar till Tag är "förmodligen" inte ett problem enligt Reference Audio fick jag veta vid ett besök.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-20 15:23

Annars kan man muta mig så jag gör ett "custom-bygge". :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-10-20 17:26

Bamsefar skrev:En kul sak är att Lexicons DVD spelare är en re-badged Pioneer till i princip 100%....

Det där stämmer ju faktiskt inte. Visst är den baserad på en Pioneer/Marantz men den är ju omgjord på många punkter.

Kolla in:
Stereophile Ultimate AV

/Gr.

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-10-20 17:30

Rydberg! Några testade processorer att läsa om:

Stereophile Ultimate AV

/Gr.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-20 17:31

Tackar GROMIT! :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-10-20 17:36

n.p.

Du har även något billigare processorer (Showcase m fl) i "budgettidningen". 8)

Home Theater Magazine

/Gr.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-20 20:41

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-10-20 21:49

gromit skrev:
Bamsefar skrev:En kul sak är att Lexicons DVD spelare är en re-badged Pioneer till i princip 100%....

Det där stämmer ju faktiskt inte. Visst är den baserad på en Pioneer/Marantz men den är ju omgjord på många punkter.

Kolla in:
Stereophile Ultimate AV

/Gr.

Och den där länken skulle motbevisa vad ??? Inget illa menat, men lyft på locket till spelaren istället ;)

För övrigt har Marantz nada med Pioneer att göra!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-10-20 21:51

Harryup skrev:Reservdelar till Tag är "förmodligen" inte ett problem enligt Reference Audio fick jag veta vid ett besök.

Visst........

Nu skall vi se, Reference Audio har inte utbildning på processorn, än mindre tillgång till reservdelar. När TAG såldes så ingick lagret med tillverkade delar och det nytillverkas inga delar efter detta som jag förstått det - priserna är fortfarande svinhöga även på upgradesen så nja jag skulle inte lita på Reference Audio i just detta fall.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-20 22:11

jo jag vet :)

matson

Inläggav matson » 2004-10-21 09:03

Köp en reciever och ta in signalen via 5.1 ingångarna så slipper du onödig processing. Använd gärna andra slutsteg också, men det antar jag att du kommer göra.

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-10-21 10:59

Bamsefar skrev:Och den där länken skulle motbevisa vad ??? Inget illa menat, men lyft på locket till spelaren istället ;)

För övrigt har Marantz nada med Pioneer att göra!

För min del får du gärna tro vad du vill i båda fallen. Jag har inget behov av att "bevisa" något men det är ganska enkelt att hitta flertalet, av varandra oberoende, texter på nätet som motsäger det du skriver.

/Gr.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-21 12:40

matson skrev:Köp en reciever och ta in signalen via 5.1 ingångarna så slipper du onödig processing. Använd gärna andra slutsteg också, men det antar jag att du kommer göra.

Är inte intresserad av en reciever utan jag vill ha ett bra surroundförsteg :) . Anledning: De brukar låta bättre, vara mindre, har fler in o utgångar (xlr), lättare att uppdatera än recievers, har inga onödig slutsteg som står och drar ström osv osv. :wink:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-21 13:59

Rydberg, jag har svårt att hålla med dig när det gäller uppgraderingar av hembioförsteg. Det är bara att följa utvecklingen av de hembioförsteg som funnits på marknaden förut och som då sades vara "så bra för de är ju uppgraderingsbara". Sedan kom 7.1. Hoppsan det gick inte att uppgradera med mindre än att hela innehållet byttes ut! (exempel: Proceed-försteget (dock bra att det gick överhuvudtaget, men det är ju liksom inte samma apparat längre!)). Sedan kom Pro Logic II, och hoppsan igen! Nu var det processorkapaciteten som inte räckte till längre!

En annan nackdel som jag märkt med hembioförsteg är att de ständigt är något halvår upp till ett år senare än sina hembioförstärkarsläktingar. Jag tror det beror på att de tillverkas i mycket mindre serier och har således mycket mindre utvecklingsbudgetar. Du som har delvis ekonomikunskaper kanske har synlpunkter?

Den tredje nackdelen brukar vara att de är buggiga! Kanaler läggs ut i fel högtalare, hängningar, är inte ovanligt, snarare regel än undantag.

Säljaren: - Ja men då får du ju uppgradera!!
Kunden: - Ja men hallå, den funkar ju inte som den ska. Det vore ju bra om den kunde gjort det från början. Kom och hämta skiten uppgradera bäst du vill och sedan får du koppla in alla sladdarna igen och ställa in alla ingårnarna igen för det tog en hel dag att installera eftersom den lär väl tappa alla inställningen efter uppgraderingen!
Säljaren till sina säljpolare: - Vilken jobbig kund...

Det är mycket sällsynt att massproducerade hembioförstärkare har buggar (även om det förstås existerar). Jag antar att det beror på att jappsen inte törs släppa iväg 50000 exemplar som samtliga måste uppgarderas, då har de tappat hela affären på sådana problem. Det verkar som om produktkontrollen är ycket noggrannare än hos mindre High-End-företag. Ofta är även kundgrupper av Highend-hembioförsteg personer som har rätt gott om pengar, och det är snarare mer vanligt att de är komplett ointresserade av tekniken, de vill bara att det ska funka. Då brukar jag rekommendera att man köper den finaste hembioförstärkaren istället vilket även ger återförsäljaren ett bekymmer mindre.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-21 14:06

Eller kan man ju köpa ett försteg som bara är volymkontroll på ett antal kanaler (Holfi har t.ex.) och låta DVD-spelaren fixa processandet - det gör väl snart de flesta ändå.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-21 16:06

Då får man ingen ES/EX, P.L.IIx, m.m.

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2004-10-21 16:38

Eller kan man ju köpa ett försteg som bara är volymkontroll på ett antal kanaler (Holfi har t.ex.) och låta DVD-spelaren fixa processandet - det gör väl snart de flesta ändå.

Som jag skrev tidigare går det säkert att få köpa försteg med 7.1 analogt rakt igenom från Harmony Design. Ursäkta om jag verkar tjatig...

Då får man ingen ES/EX, P.L.IIx, m.m.

Förvisso! Om man använder vanlig DVD-spelare. Men om man som många andra går över till HTPC så är det inget problem. Krävs inte nån värstingdator för det och så fort det kommer ett nytt ljudsystem eller format så är det oftast bara att installera nytt DVD-uppspelarprogram och kanske drivrutiner till ljudkortet. Det finns många ljudkort med 7.1 ut numera så det är inga problem. Som en liten bonus så slipper man den jobbiga "pausen" i lagerbytet som de allra flesta vanliga DVD-spelare dras med.

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2004-10-21 16:54

Jag instämmer med Johan på alla punkter. Men jag instämmer också med Rydberg på argumenten för separata surroundförsteg, jag hade tidigare sådana och tyckte det vara en bra idé för jag ville ju ändå ha separata slutsteg osv. Men den tesen faller ju på att det tyvärr finns allt för få surroundförsteg som dessutom är överprissatta och en mängd bra recievrar till väldigt bra priser. I dagsläget har jag en reciever som jag inte använder slutstegsdelen i men det är ändå ett bättre alternativ än att ha ett separat surroundförsteg.

Jag skulle nog råda dig att skaffa någon av tex. Denons nyare modeller (ex. någon i xx05 serien) och sen om du vill skaffa separata slutsteg för några eller alla kanaler. Då får du den nyaste tekniken till ett lågt pris och dessutom råd att köpa en helt ny reciever om det kommer nya format du vill uppgradera till och din befintliga apparat inte är uppgraderingsbar.

Angående ljudkvalitet så finns det godbitar även i recievervärlden, Denon var bara ett tips då det är på dom jag skulle lägga mina röster om man jämför pris vs. prestanda.

MVH. Christian

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-21 18:52

Tackar för synpunkterna! Får väl kolla in recievermarknaden också :)

Några fler konkreta förslag än denon XX05-serien?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-22 09:34

Typ Yamaha, Harman Kardon, Pioneer, m.fl. Sony vet jag ej hur de är nu, men förut var de inte enligt Dolbys standard och kunde inte koda av Dolby Digital i 640 kbit/s, som i och för sig är mycket ovanligt förekommande, men t.ex. SRs nedladdningsbara surroundexempel är i 640 kbps. Marantz vet jag ej heller så mycket om. Sedan finns det jumindre tillverkare som Rotel och Sherwood, m.fl. Ofta om man tar de lyxigare modellerna så har det lagts på mer finesser som kanske inte nödvändigtvis måste ha med ljudkvalitet att göra. Exempel är lyxigare programmerbar fjärr, mer effekt, Compositvideo o S-videokonvertering till komponentvideo, något mer surroundläge, 7.1 analogt in istället för bara 5.1 analogt in (bra finess!). För att få en annan kretslösning måste man gå upp ett snäpp till i pris, tillverkarna verkar ha vissa serier med flera modeller inom samma serie. Snarare kan det nästan vara lite jobbigt att välja toppmodellerna, för då kan man tycka att de har för många finesser som man knappt har någon nytta av , och då tycker man ju bara att handhavandet blir besvärligt istället.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-22 10:40

Johan_Lindroos skrev:Då får man ingen ES/EX, P.L.IIx, m.m.

Det är väl bara en tidsfråga innan DVDspelarna avkodar dessa också.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-22 11:43

köper du en dyrare Yamha får du ju parametrisk eq med i köpet också.. dvs möjlighet att rätta till basområdet lite :)

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2004-10-22 13:55

Denon AVR 2105 verkar ha blivit väldigt populär...
Är AVR 1905 ett alternativ om man ska koppla in ett externt slutsteg, hur står sig försteget mot storebror 2105?

Är det någon som vet om det är någon direkt skillnad mellan Denon AVR 1905 och 2105, förutom de det inbyggda slutstegen?

... och att "Signal-to-noise ratio" är 98dB på 1905 istället för 100db på 2105.
Kan någon förklara vad detta innebär?

... och att tonkontrollrarna skiljer sig en aning.
Är detta något man ska bry sig om?

(Saxat från Denons PDF:r)

*** Denon AVR 1905 ***
Signal-to-noise ratio
98 dB (IHF-A weighted) (Tone Defeat On)

Tone control
Treble: ±12 dB at 10 kHz
Bass: ±12 dB at 100 Hz

*** Denon AVR 2105 ***
Signal-to-noise ratio
100 dB (IHF-A weighted) (Tone Defeat On)

Tone control
Treble: ±6 dB at 10 kHz
Bass: ±6 dB at 100 Hz

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-22 14:23

Ynka 2 dB skillnad i signal/brusförhållande är prtiken mycket liten skillnad.

Småskillnader i finesserna behöver du inte bry dig om heller.

Det du ska kolla på är om du tycker att den du vill ha låter tillräckligt bra för dig, vilket jag tror att bägge gör. + att du ska kolla in- och utgångarna som finns så att de uppfyller dina behov, samt att den har de finnesser du vill ha.

Knappast klarare besked kanske...

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2004-10-22 16:13

Skulle vi tillsammans kunna sammanställa en lista på bra "hemmabioförstärkare" (aka. samurajförstärkare (iaf här på Masthugget))?

Jag har fått veta att dessa ska vara bra val:
(Jag sätter pristaket på 6000 kr, nytt el. beg.)
Denon AVR 1802
Denon AVR 1905 (?)
Denon AVR 2105
Harman Kardon AVR 3000

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-22 16:36

Onkyo 602 TX-SR602E

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-22 17:15

Tomas, jag tycker 1802 och AVR-300 är för gamla. De saknar exempelvis 7.1 och P.L.IIx., ES/EX, DTS96/24, m.m.

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2004-10-22 17:49

I mitt fall, med mitt lilla 13,8 kvm:s vardagsrum, kan jag inte ta del av fördelarna med DolbyEX och PL IIx. Jag får inte plats med högtalare bakom soffan. :(

Användarvisningsbild
joakim99

Inläggav joakim99 » 2004-10-25 16:12

Jag tycker att Primare har lyckats bra med att integrera en bra 2-kanalsdel och en hemmabiodel i deras processor, SP 31. Jag har föregångaren SP31.7 och är mycket nöjd med hur den presterar. Givetvis kan man låta de analoga signalerna som kommer in gå helt obehandlat genom maskinen.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd