DIY-stativ

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-01-02 21:00

jannemannen skrev:Japp ! Eller så hamrar du bara med en hammare eller liten slägga....

Mvh/Janne

Men då är det väl nästintill omöjligt att få det jämt?
Mitt minne är blott ett minne numera.

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2009-01-02 21:42

Nefilim skrev:
jannemannen skrev:Japp ! Eller så hamrar du bara med en hammare eller liten slägga....

Mvh/Janne

Men då är det väl nästintill omöjligt att få det jämt?

Jo, det är ju sant. Men måste det vara så jämt då ? Det kan bli lite tufft om "stativen" inte är helt symetriska... Bara en tanke !

Annars, ta fram sågen ! :)

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-01-02 21:46

Jag tänker kapa dem så att höjden iaf blir bra, och då är det ju rätt noga att det blir rakt och vinkelrätt.
Mitt minne är blott ett minne numera.

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2009-01-02 23:34

Nefilim skrev:Jag tänker kapa dem så att höjden iaf blir bra, och då är det ju rätt noga att det blir rakt och vinkelrätt.

He he ! Självfallet har du helt rätt ! Jag tänkte mera på formen än på höjden på blocken... Skall man kapa ner ett block och få ett rakt och snyggt snitt, då är det helt klart såg som gäller !

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
bastian

Inläggav bastian » 2009-01-07 18:22

Använde själv en vanlig såg och det gick prima! Fick använda tassar till möbler under för att få den helt jämn! Funderar på vad jag ska använda under blocken, SD kuddar är lite väl dyra för min smak! Kan liggunderlag fungera lika bra som 20krs kuddar till högtalare?

/basti

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2009-01-07 19:55

Jag tycker att Belkers stativ är riktigt snygga se här http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=120

Kanske inte så lätta att bygga men snygga. Annars funkar väggkonsoll Valter från IKEA bra, lättare att dammsuga golvet under högtalaren utan stativ vem som nu gör det....
/Jonas

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-01-08 09:21

Jag har provat med fogsvans, modell rostig, och det var hyfsat enkelt. Har sett nånstans lite mer grovtandad fogsvans SPECIELLT för detta ändamål. Alternativ 3 är kanske en "tegelsax" som finns på uthyrningsfirmor, be att få den "demad" på ett par noga utmätta "provbitar" du tagit med... :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-01-08 11:17

Lecastenen kan du såga och forma, och sedan kanske putsa eller spackla den. Det kan nog bli snyggt.

Jag gjorde ett par billiga stativ till mina småpluttar av några bitar furulamellskiva och rundstav (=kvastskaft från K-Rauta). Fungerar rätt bra.

Bild

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Föregående

Återgå till DIY-forum