Center och LFE mixer

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
samohT

Center och LFE mixer

Inläggav samohT » 2008-12-30 20:02

Det finns flera trådar som beskriver nyttan med att mixa center och LFE-kanal (.1) analogt till höger och vänster fram, om man har en 4.0-uppsättning och tittar på film med 5.1-ljud.
Jag har hittills låtit min sony-DVD mixa, men min nya Pioneer LX50 mixar inte LFE alls, så målet är nu att bygga en enkel och bra mixer att sätta i min befintliga 4-kanaliga volymkontroll.

Jag är inge bra på elektronik, så jag undrar om man kan göra så här:
schema1

Hur blir det med gain'et, kommer kanalerna mixas lika starkt?
Skulle det bli enklare eller bättre på något annat sätt?

En sak som jag inte förstår är hur kanalseparationen påverkas av motstånd mellan höger och vänster kanal. I mitt exempel så blir det ju som om det satt ett 10k mellan höger och vänster, har det ingen betydelse?

/Thomas

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-12-31 02:27

Hur blir det med gain'et, kommer kanalerna mixas lika starkt?
Skulle det bli enklare eller bättre på något annat sätt?

En sak som jag inte förstår är hur kanalseparationen påverkas av motstånd mellan höger och vänster kanal. I mitt exempel så blir det ju som om det satt ett 10k mellan höger och vänster, har det ingen betydelse?

Gainet blir 1 på alla kanaler, så centern samt LFE kommer komma ut som 1 i båda kanalerna, där kanske man vill ha 1/2 istället vilket man får om man sätter motstånden in till mixerstegen till 20k.

När man tittar på en "kanal" så kan man betrakta de andra ingångsförstärkarnas utgångar som tillfälligt jordade, för de blir ju 0V om signalen in på dem är 0V. Då parallellkopplas de andra ingångarnas motstånd ner till jord.

Kanalseparationen blir stor iom att utimpedanserna på förstärkarna är så pass mycket lägre än 10k. De kommer jobba emot och kompensera med en ström så att spänningen på utgången är samma som på ingången (fast inverterat).
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
samohT

Inläggav samohT » 2008-12-31 12:33

Tackar så mycket!
Mycket bra förklarat.

/Thomas

Användarvisningsbild
samohT

Inläggav samohT » 2009-01-02 13:39

Jag har nu byggt enligt schema2 men LFE-kanalen blir väldigt svag, mycket svagare än om jag låter min DVD mixa den.

Finns det något skäl till varför man skulle behöva mixa LFE'n starkare?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-02 14:35

Jag kommer ha nivåjustering på LFE kanalen i mitt kommande filter. Mycket bra om man vill ha tydligare dialog en sen kväll.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-01-02 15:00

Kaffekoppen skrev:Jag kommer ha nivåjustering på LFE kanalen i mitt kommande filter. Mycket bra om man vill ha tydligare dialog en sen kväll.

Tydligare dialog i LFE-kanalen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-02 15:17

Nä, men mindre pang-pang...

Användarvisningsbild
Ulew

Inläggav Ulew » 2009-01-03 00:13

Det här verkar ju trevligt! Vad är det för op-ampar du använder?

Användarvisningsbild
samohT

Inläggav samohT » 2009-01-03 00:35

Ulew skrev:Det här verkar ju trevligt! Vad är det för op-ampar du använder?

OPA2134

Jag har ökat gainet för LFE +6dB och det börjar närma sig lagom.

Jag upplever även centern som lite svagare än höger och vänster, så jag funderar på att öka den 2-3dB.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2009-01-03 00:48

Ja, de där 6dB:en som jag drog till med är väldigt "kanske". Möjligt att 3dB är mer lagom på centern tex. Blir nog lite randomfas när högtalarna sitter så långt isär som de gör.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2009-01-04 21:29

Jag har plockat ihop en mixer där jag kan mixa ut mittkanalen till höger och vänster eftersom jag tycker att ljudbilden blir bredare och passar bättre till bilden på duken.
Men hur är det med basen? Jag har en bas kontroll på höger och vänster kanal med delningsfrekvensen ca 80 Hz för att jag skall kunna höja basen utan att få ett ”knä” vid delningsfrekvensen mellan sidohögtalarna och subben om jag skulle vilja köra med en bashöjning på kanske 5-10 db. Basen går ut via vänster och höger högtalare eftersom jag inte har någon sub.
Är baskanalen en del av vänster och höger kanal eller är det en egen kanal som innehåller mer information? Jag har inte märkt att det finns ett lp filter på sidokanalerna men funderar på om jag klipper den lägsta basen som sällan finns på filmerna.
Jag har också ett Lp filter för att jag skall kunna ställa in en diskant sänkning från 0 till 3 db/ oktav över 2,5 hz. Någon som prövat filtret som ”Öhman?” tog fram där man lade in ett bandpass filter vid 10 khz låter det filtret bättre än THX filtret som har en jämnare diskantsänkning?

Filtret jag syftar på var ett filter för vinyler med svag bas och skrikig diskant

Återgå till DIY-forum