Olika längd på högtalarkabel?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-21 16:04

Jag är benägen att hålla med dig.

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Kablar också!

Inläggav kosmoskatten » 2004-10-25 20:45

Var det inte det denna kabeln f'låt tråden handlade om?

Iaf; kablaget har kommit. Tja, har redan i ett alltför långt PM subjektiviserat om tycket men snabbversionen kommer här:
Ett mycket fint kabelpaket; ser ut och känns välgjort. Slitsade bananer som ansluter finfint utan att bråka...
...vill man vara elak kan man tycka att Black Maestro Silver kabeln är förvånansvärt lik mina strumpade EKK :twisted: ...
Kringutrustning:
Pioneer 668, Amplifix och piP högtalare.

Hur det låter? Jaa, inget blindtest där inte - kopplade helt sonika (sonicA*) in dem och körde på. Låter mycket bra! Öppet, rent och i mitt subjektiva tycke "klangriktigt".

Mot EKK 2x1.5? Tja, hur ska man säga? EKK låter mycket bra på piP, tycker bara kablaget är för stelt. Att det kan låta vasst mellan varven tillskriver jag risigt mastrade CD skivor, för en del (tja ganska många trots allt) skivor låter klockrent. Ett högst troligt önsketänkande får mig att tycka att Black Maestro Silver är ett uns snällare än EKK.

Mot QED SIlver Anniversary? Tja, QED har varit inkopplade ett bra tag och jag gillar dem skarpt, en slankt trådpar som låter finfint med piP.
På mina gamla skrammelburkar (Quad 11L) lät QED luddigt jämfört med EKK. På piP är det klart mindre skillnad och mycket ligger säkert i det faktum att jag med mina gamla högtalare tyckte det var större skillnad.
En "definitiv" skillnad är att basen upplevs (av mig) som fastare med EKK och BM Silver. QED är lite luddigare totalt sett och känns väldigt snäll. Att QED är relativt "billig" (ca 95kr/m) gör QED till ett kap.

Slutsats:
Black Maestro kabeln låter förträffligt i mitt system och blir kvar; jag kan inte beslå den med något "fel" i min anläggning. Att den låter något bättre än QED och är smidigare än EKK gör den till min favorit.
Noteras bör att priset tangerade min smärtgräns för kablage men att jag känner mig nöjd med ormen i säcken köpet.
QED kabeln hamnar antagligen hos min flickvän om ett par veckor - först ska jag spela ordentligt och byta tillbaka för att se om jag inbillar mig någon mer skillnad :wink: .
EKK:n hamnar i strumplådan.

/ nublevdetsådärlångtigen... ...suck Henke

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2004-10-25 20:47

Märks att man är trött och att lackångorna satt sig i hjärnbarken;
Tja-tigt blev det att läsa.
Dags för en andra strykning :roll:

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2004-10-25 20:53

Slutligen (ja, jag lovar) vill jag påpeka att jag tidigare lyssnat mig igenom ett flertal kabelpaket. Riktigt vilka kommer jag inte ihåg på rak arm eftersom det nu var ett bra tag sedan och inga av dem var (trots pris upp till 3K för 2x2m) direkt bättre än mina EKK.
QED kabeln kändes prisgunstig så den köpte jag som tillsvidare-kabel.
Är empiriskt övertygad om att kablar låter lite olika men för min del har det inte upplevts några natt/dag skillnader utan mer grader i träsket...

Föregående

Återgå till Generellt om hifi