Fler funderingar...

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Fler funderingar...

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-03 17:53

Idag såg jag en annons, se:

http://www.blocket.se/vi/19666050.htm?ca=23_3_s

Mailade om Carlsson högtalarna, men fick inte svar, var inte sugen att vara på hugget och dessutom så hade jag ingen bil att köra och hämta om det skulle vara skottläge.

I vilket fall, dom har en Akai AP-002, en sådan hade min far och jag sålde den för ett spottstyver, tror det var typ 100 kr eller något liknande.

I deras annons begär dom 350 kr eller högstbjudande.

Senare idag kommer denna annons ut:

http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=18169

Då begär man helt plötsligt 2500 kr för samma skivspelare.

Det är inte utan att jag undrar hur det gick till? Är det någon som har sagt till dom att den är jättevärdefull eller vad?

Det har gått en i stiligt skick för på tradera för 400 kr.

Ibland blir man fundersam.
Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2009-01-03 18:43

Kanske blivit en nolla för mkt?? om du behöver hjälp med bil någon gång så bara hojta till :)

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2009-01-03 19:11

Jepp, du har nog rätt. Någon som har förklarat att dom har en "Vintageskivspelare" och det är fint som tusan. Hoppas ingen blir lurad av överpriset, men sådant är inte heller ovanligt nuförtiden. Har själv sett flera "vintageprylar" till rena fantasipriserna.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-01-03 20:25

optonica skrev: Har själv sett flera "vintageprylar" till rena fantasipriserna.

Blir de sålda?
Har du några exempel?
Alltså: Vem köper en stereoförstärkare från 70-talet, år 2009 när det ska vara hemmabio?
Jo, sådana som vi. Vi vet vad sakerna är värda, eller kanske riktigare; vad de inte är värda. Ingen av oss skulle väl köpa en Akai AP 002 för 2500 kr. Den blir osåld och kommer att hamna på tippen, om inte priset sänks rejält.
M v h

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2009-01-03 22:02

Kjell_Kranzberg skrev:
optonica skrev: Har själv sett flera "vintageprylar" till rena fantasipriserna.

Blir de sålda?
Har du några exempel?
Alltså: Vem köper en stereoförstärkare från 70-talet, år 2009 när det ska vara hemmabio?
Jo, sådana som vi. Vi vet vad sakerna är värda, eller kanske riktigare; vad de inte är värda. Ingen av oss skulle väl köpa en Akai AP 002 för 2500 kr. Den blir osåld och kommer att hamna på tippen, om inte priset sänks rejält.
M v h

Nej! Vad jag har sett så brukar de annonserna ligga riktigt länge. Troligen blir grejorna inte heller sålda. Själv antar jag detsamma att de som är intresserad av vintage vet vad det är värt, och de som inte vet något om vintage köper en hemmabio på Siba istället. Man kan ju tycka att den som blir lurad får skylla sig själv, fast jag tycker också att man som säljare också får försöka skaffa sig en vettig uppfattning om marknadspriset innan man lägger upp en annons. Vet man inget alls om priserna, och kan verkligen inte hitta någon som kan ge ett vettigt rekommenderat pris, så finns Tradera.

Hittade den här precis under (not) köpråd;

http://www.boras.biz/prylmarknaden/visa_annons.aspx?annonsid=3163

Hur fasiken fick han till 40 000kr för något som antagligen är ca 30 år. Självklart är det "vintagefaktorn" som ligger bakom priset. Nu vet jag inte vad det skulle vara något exakt, eftersom han inte har lagt ut något detaljerat. Jag har aldrig hört att just Luxor gjort något så exklusivt att dessa priserna skulle vara motiverade idag.
Senast redigerad av optonica 2009-01-04 12:02, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-03 22:47

Min nojiga gissning: Någon har köpt något mer intressant, t.ex. carlssonhögtalare eller annat och påtalat att något annat i försäljningen är lika/mer intressant och fördriver uppmärksamheten dit istället(för att komma undan med sina egna köp billigt).

Låter som paranoia, men jag tror ändå det.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2009-01-03 22:54

Om du inte uppmärksammade det tidigare så om du behöver fixa ngt med bil så kan jag ställa upp att hjälpa dig med hämtning, vi har ju hyfsat nära till varandra :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-03 23:21

Larsho skrev:Om du inte uppmärksammade det tidigare så om du behöver fixa ngt med bil så kan jag ställa upp att hjälpa dig med hämtning, vi har ju hyfsat nära till varandra :)

Hej Larsho, tack för erbjudandet. Jag brukar låna morsans kärra(eller syrrans) och har egen bil(volvo p1800 es som för närvarande är ur drift så att säga). Men jag var(är) i Malmö på festligheter och då har jag ingen bil :-D

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2009-01-04 01:42

Ja det är roligare om man är två än att åka ensam, kan man ställa upp så gör man det gärna.

Återgå till Vintage-hifi