vilse i kabeldjungeln!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
davidLindsten

vilse i kabeldjungeln!

Inläggav davidLindsten » 2009-01-03 17:43

Hej, har precis köpt ett par Ino audio piP och en Arcam avr 350 och undrar nu vilka kablar jag ska köpa till det hela?

Behöver koppla in dator+ipod+ps3+xbox 360 +tv

samt behöver jag också högtalarkablar.

Vill inte spendera mer än nödvändigt, vill ha nått som gör denna anläggning rättvisa men vill heller inte spendera 10tusentals kronor.

Har hört att EKK ska vara det prisvärdaste alternativet till högtalarkablar så tänkte köpa sådana, jag ska inte ha mer än 230cm mellan mina högtalare så jag vet inte riktigt vilken EKK kabel jag ska ha.

Sen behöver jag 1st 3,5mm till 3,5 mm för att koppla in ipoden med.

1st 3,5mm till rca för att koppla in datorn med.

1st optisk till rca för att koppla in ps3 med.

Sen vet jag inte vad för kabel jag behöver för att koppla in själva tvn (lcd philips pfl 7996d)

Alla tips välkomnas varmt, tack på förhand/ David

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-01-03 19:43

Välkommen först och främst ! :)

Tips: Åk till biltema och köp EKK + lakrissnören.

Vill du ha lite bättre än det så gå upp ett steg i deras sortiment förutom EKK:n då.

Jag tror inte att du märker någon större skillnad om du försöker dig på att pengamässigt våldföra dig på kablage.
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2009-01-03 20:42

Tror att en 3x1,5 mm EKK blir bra, tyvärr så är det ju svårt att få tag på 2x1,5 mm nu för tiden.

Förstår inte hur en optisk till RCA kabel ser ut. Finns det optiska RCA-kontakter såsom det finns optisk 3,5mm kontakt?

Jag föreslår också lakritsremmar till kablar.

//J
Allmänt HiFi-nojjig och nyfiken.

Användarvisningsbild
davidLindsten

Inläggav davidLindsten » 2009-01-03 21:07

Tack för välkommnandet ;)

Vad är lakritsremmar för något?

Om jag skaffar den där 3*1,5, hur gör jag då? använder jag bara 2 av ledarna då eller?

http://www.cnet.com.au/story_media/3392 ... iled_6.jpg[/img]

Så ser utgången ut, vet inte om det måste vara till rca. Det är bara jag som antog att det är så man skulle få in ljudet till arcamen..

Sen med 3,5 mm till rca, menar ni att jag ska köpa det på biltema också? Kollade i deras sortiment men hittade inga sådana. Inga 3,5mm till 3,5 mm heller.

Är inte så tekniskt insatt så om ni låtsas att jag är er mormor och ni skulle förklara för mig hur jag ska gå tillväga för att ansluta allt detta, hur skulle det låta då? :D

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2009-01-03 21:10

EKK i all ära men den är förbenat styv och bänglig att få på plats. Jag skulle i stället föreslå vanlig lampsladd mellan stärkarn och högtalarna. Löd på bananer i bägge ändar så får du bra kontakt mellan enheterna också.

För lågnivåkablaget rekommenderar jag, som i föregående inlägg, billigast möjliga kablar på Biltema, Kjell el. dyl.

Vad gäller råd för övriga inkopplingen förmodar att du har en hemmabioreceiver som stärkare och då tycker jag att du i möjligaste mån ska överföra signalen digitalt till receivern och då helst med optisk kabel som inte ansluter enheterna galvaniskt.

Vad gäller TV:n får du kolla om det finns digitalutgång från den. Kanske har du dessutom en digitalTV-box som oftast kan övertalas att lämna ljud via Toslink (optsik digitalkabel). Anlslut i så fall boxen och inte TV:n.

Kolla även om datorns ljudkort har digital ljudutgång, och använd den helst. Analog anslutning från datorn till stereon kan vara en källa till brum och störningar.

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2009-01-03 22:22

Angående 3x1,5 mm EKK kan man använda två ledare till minus om man vill eller så struntar man i att använda en av ledarna.

Vad jag ser så ska du ha en vanlig optiskkabel toslink - toslink mellan ps3 och recivern.

Lakritsrem = tunna svarta kablar typ sådana som följer med apparater.
Du borde kunna hitta de du behöver i närmaste radiohandel eller t ex på

http://www.clasohlson.se

http://www.kjell.com

Mvh
//J

Användarvisningsbild
davidLindsten

Inläggav davidLindsten » 2009-01-03 23:21

Ok, jag tolkar det som att det inte spelar någon roll vilka sladdar man använder för att koppla in datorn/ipod till recievern?

Min huvudmusikkälla kommer att vara dator/ipod, är det inte värdare att satsa några hundra extra på sladdar till detta eller är det onödigt?

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2009-01-04 01:36

Jag kan tillägga att techlink gör trevliga kablar med 3.5 - rca. Håll dig dock väck från sibas egna limited label märke de låter avsevärt mkt sämre än vanliga lakritssnören för 20kr och kostar bra mkt mer.

I övrigt så ja det som begränsar är nog mer ljudkort i datorn än kabeln. Dock om du har ett bra ljudkort så kan man kanske lägga en 150kr på en bra kabel det lär göra lite skillnad i kvalitén och en del på ljudet kanske i och med bättre kontakter.
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2009-01-04 01:59

Skaffa dig en optisk 3,5mm - Toslink. Kostar 90 kr på Kjell.com

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-01-04 09:59

davidLindsten skrev:Min huvudmusikkälla kommer att vara dator/ipod, är det inte värdare att satsa några hundra extra på sladdar till detta eller är det onödigt?

Detta har debatterats i decennier, så jag ska inte ge bränsle här också. Men du kan lugnt utgå ifrån att enkla sladdar duger, och att mer pengar inte ger bättre (eller ens annorlunda!) ljud. Vill du ha snyggare sladdar, kan du givetvis lägga några hundra om du tycker det.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-01-04 13:48

dom där cat 5 eller vad dom heter, vad duger dom till i hifianläggningen om man byter terminaler?
Bikinitider

Användarvisningsbild
davidLindsten

Inläggav davidLindsten » 2009-01-04 14:13

Är det så att alla som hör skillnad på kablar bara fantiserar ihop det eller hör man skillnad?

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2009-01-04 14:59

davidLindsten skrev:Är det så att alla som hör skillnad på kablar bara fantiserar ihop det eller hör man skillnad?

Det är ju ingen som riktigt vet. 8O

De som brukar påstå att de hör skillnad brukar inte vilja gör blindtest för att utröna om så är fallet tyvärr.

Mvh
//J

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2009-01-04 15:00

Du har ju tillverkaren till dina högtalare här på forumet (kolla länken) så varför inte skicka ett pm till honom? Tror han har rekommenderat EKK till piP men han har kanske andra bra tips och idéer.
Fysiken bakom kablar är ju inte så märklig och absolut inte så märklig som många kabeltillverkare vill göra den till.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=profile&mode=viewprofile&u=180

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-01-05 00:10

davidLindsten skrev:Är det så att alla som hör skillnad på kablar bara fantiserar ihop det eller hör man skillnad?

Det går att höra skillnad, men skillnaderna är mycket små och går bara att upptäcka vid nogranna, kontrollerade lyssningstester. "Lyssna och tyck"-metoden som normalt används till allt inom HiFi bland audiofiler, Hifi-tidningar etc, duger alltså INTE för att klargöra sådana här skillnader annat än i extrema speciallfall som man ändå ska undvika.

Det är heller inte möjligt att höra skillnader mellan alla kablar. Dom som uppförsig likadant rent fysiskt kommer att ha samma ljudkarraktär också (vilket ofta innebär att dom inte har någon inverkan alls).

EKK som många föreslår är en trist sak, tekniskt mycket bra, men jobbig att hålla på med och löda. Jag föredrar supra PLY. Kostar väl 4-5 ggr mer (40 kr/m eller nåt) men är behändigare att handha och löda.
Ljudmässigt har jag mycket svårt att tänka mig att det skulle vara någon skillnad mellan typerna.

Signalkabel: Köp nåt käckt på biltema eller clas ohlson eller nåt. Billigt och lika bra som kabel för 10000kr/m. Men inte samma status bland audiofiler. Men det kan man ju strunta i.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-01-05 14:06

"In basic electrical performance, however, a nice pair of straightened-out wire coat hangers with the ends scraped is not a whit inferior to a $2000 gee-whiz miracle cable." (http://www.theaudiocritic.com/downloads/article_1.pdf)

Om man nu skall tro på idi*t*r... :lol:

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-01-07 11:55

En rätt lattjo grej är ju ändå dom optiska kablarna.
Farsan drog en optisk kabel mellan dvd:n som står vid projjen och till stärkaren, vilket efter lite snygg kabeldragning blev svindlande 18 meter.
Nu råkar ju gubben vara optisk forskare sen 35år och har pysslat med fiber sedan dess. (så han blev ju som ett barn när han fick dra fiber hemma :) )

Fungerade det då? NEJ!!!

Felet? Jo, varken stärkaren eller Dvd:n kunde hantera längre fiber än 10 meter. (Då är det ändå ett svindyrt Bose och en "bra" dvd (minns ej vilket märke)
Isär med stärkare och dvd, ut i boden och leta fram nya sändare och mottagare och börja löda.
I stoppades prylar för max 60:- och nu går det att hantera en fiberlängd på minst 1,5mil utan förstärkning.

Började kolla mina grejjer och det var samma visa där.
Har nu bytt i Nad-stärkaren, Nad-dvd:n, ps2 och ps3.
Nu har jag ju inte problemet med dom längderna som han, men det blev grymt mkt bättre ljud, klart hörbart!
Ingen hörbar skillnad mellan fiber och coax längre.
ps3 blev en ren fröjd.

Kul att köpa dyra optiska kablar när det bara sitter ren skit i andra ändan.

"Lite" OT..... Sorry.... :oops:

Till den eg. frågan.
IÖ säljer EKK 2-ledad. Bättre till piP blir nog svårt.
Sen duger som sagt lakritssnörena långt längre än man tror.
Finns en hel del dyrare som ändå är sämre.

Lägg pengarna på ett par absorbenter ist för dyra kablar. Det ger dig MYCKET bättre ljud för pengarna. :D

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-01-07 13:03

pinoccio skrev:... ett svindyrt Bose och en "bra" dvd (minns ej vilket märke)
...
nya sändare och mottagare och börja löda.
I stoppades prylar för max 60:- och nu går det att hantera en fiberlängd på minst 1,5mil utan förstärkning.
...

Vad jag alltid misstänkt! :roll:
"priset har betydelse för prestandan..." :twisted:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-01-07 15:29

i skrev:
pinoccio skrev:... ett svindyrt Bose och en "bra" dvd (minns ej vilket märke)
...
nya sändare och mottagare och börja löda.
...

Vad jag alltid misstänkt! :roll:
"priset har betydelse för prestandan..." :twisted:

Kan glädja dig med att en gammal NAD 752 och piPs (Totalt kanske 15k) låter många gånger bättre än Bosen för nästan 50k. :lol:

Återgå till Köpråd