För övrigt har jag en massa kommentarer till allt det där som har skrivits, men det blir för jobbigt att skriva ihop dem.
En liten sak kan jag skriva dock, och det är att
resulterande distorsionen inte alls behöver bli lika i slutna respektiva basreflexlådor, för ett givet ljudtryck och en given lådvolym.
Det skriver jag utan att vilja involvera några andra distorsionsfenomen än den som har med luftens olinjära elasticitet (vilken är en sorts geometrisk distorsion) att göra.
Skälet till att det är så, är att nämnd olinjäritet inte har fritt spelrum att verka i alla lägen. Extremfallet när den inte har det, är i ett rörelseåterkopplat slutet system. Och alla system är faktiskt i någon mån rörelseåterkopplade, eftersom EMK är en feed back-signal.
En basreflexlåda vid Fh har dock inte sådana distorsionundertryckande mekanismer till sin hjälp. Fh kommer att resonera "icke-sinusoidalt".
Men - det skall absolut inte tolkas som att basreflexlådor behöver vara sämre än slutna lådor. Dels är de ju för det mesta mycket större vilket i sig minskar fenomenet, men framförallt finns det skäl att påminna om att detta bara är ETT av alla de olinjäriteter som plägar drabba högtalarsystem. I de flesta välgjorda system är det INTE den dominerade distorsionen. Det kanske kan verka motsägelsefullt (kombinationen mellan "välgjorda" och att det som skulle känneteckna sådana är att de har mera distorsion från annat) men ett välgjort system bör ju ha balans mellan alla optimeringar, och ett system som helt domineras av den geometriska distorsionerna är sällan i balans. Det vill säga dominansen beror för det mesta inte på att systemet är så bra ur andra aspekter, utan på att det är så dåligt på just det.
Så är ofta fallet i små aktiva sub woofrar. Men inte alltid så där heller. Men i bästa fall är det så.

(För när så inte är fallet är ju distorsionen från andra fenomen ännu högre.)
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).