Min renovering av OM3-28

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ekansm

Min renovering av OM3-28

Inläggav ekansm » 2009-01-04 19:39

I somras frågade svärfar om jag var intresserad av att ta över två högtalare som han hade stående, vilken fråga!
Klart att man kollar och det visade sig vara 2 stycken OM 3-28. I fjol sommar fixade jag till 2 stycken OA-14 som ni kanske kommer i håg, se en tråd i Carlsson avdelningen.

Nåväl, nu sätter vi igång:
På första bilden är högtalarna hemma och fronten är strippad:
Bild
Skumkanterna ser bra ut och det låter OK vid en snabblyssning. :D

Bild
Yttre besiktning visar på mindre skavanker i trähöljet.
HI-FI kan vara att återge en sångerska med akustisk gitarr men även intrycket av en utomhuskoncert med flera kW i PA anläggningen.

Användarvisningsbild
ekansm

Re: Min renovering av OM3-28

Inläggav ekansm » 2009-01-04 19:44

Bild
Delningsfiltret får nya kondensatorer eftersom det ju har gått några år.

Bild
Konstruktionen är en sluten låda och den vill man ju ha tät så
alla högtalarelement fick nya tätningslister.
Den löstagbara bottenplattan fick också tätningslister.
HI-FI kan vara att återge en sångerska med akustisk gitarr men även intrycket av en utomhuskoncert med flera kW i PA anläggningen.

Användarvisningsbild
ekansm

Inläggav ekansm » 2009-01-04 20:01

Bild
Här har högtalarna kommit upp från ytbehandlingen i källaren.
Mindre skador i höljet spacklades och slipades och sedan lade jag på en svart halvmatt lackfärg. Färgen applicerades med en skumgummiroller. Det var första gången som jag använde en sådan och resultatet blev helt kanon, gränsande till sprutlackering. :wink:

Användarvisningsbild
ekansm

Inläggav ekansm » 2009-01-04 20:13

Bild
Högtalare från den här tidsperioden, 70-talet, hade oftast fastmonterat högtalarkablage. Jag ändrade detta till två polskruvar så att man kan använda sitt vanliga kablage.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-01-04 20:48

Snyggt!
:)

Hur låter det?

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-01-04 21:00

Fint att se att du tar dig an en juste högtalare och en god representant för svensk ingenjörskonst från 70-talet.
Har också gjort i ordning några par OM3-28. Min erfarenhet är att det är väl värt besväret. Har ett par kvar som basarna är bytta i. Satte i ett par "8-kantiga" philips vilket funkar bra (kommer inte ihåg beteckningen på dem). De spelar nu dagligen tillsammans med en Optonica SM1515 och gör ett utmärkt jobb. Har ett orenoverat par också.
Det stora problemet med OM3-28 är ju skumkanterna, det är skumt mått på "Eskilstunabasarna" som sitter i dem. Det hade verkligen varit en välgärning om det gick att få tag på sådana till rimliga pengar.
Tror att det är klokt om du håller ett öga på dem när du nu börjar använda högtalarna - har aldrig sett ett par där de är intakta så jag misstänker att de "spelar på lånad tid"
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-01-04 21:32

henriksch skrev:Tror att det är klokt om du håller ett öga på dem när du nu börjar använda högtalarna - har aldrig sett ett par där de är intakta så jag misstänker att de "spelar på lånad tid"
mvh
Henrik

Kanten på basarna ser ut att vara slut, tyvärr. Det syns på den gul-brunaktiga nyansen och på knottrorna i skummet. Peta på dem med fingarna och de kommer att falla i bitar. Vore jag du skulle jag göra det och sedan kanta om dem. Att spela med dem så som de är nu kan i värsta fall ödelägga din förstärkares sluttransistorer om kanten spricker under spelning och konen går snett och talspolen fastnar eller kärvar. Dessutom är basen alldeles för lättrörlig i upphängningen så som den är nu. En skumkant ska vara ett visst "motstånd" för konen, så att den inte fladdrar fram och tillbaka. En utsliten kant ger inget motstånd.
Alltså: byt skumkanterna.

Användarvisningsbild
ekansm

Inläggav ekansm » 2009-01-04 22:09

Kjell_Kranzberg skrev:
henriksch skrev:Tror att det är klokt om du håller ett öga på dem när du nu börjar använda högtalarna - har aldrig sett ett par där de är intakta så jag misstänker att de "spelar på lånad tid"
mvh
Henrik

Kanten på basarna ser ut att vara slut, tyvärr. Det syns på den gul-brunaktiga nyansen och på knottrorna i skummet. Peta på dem med fingarna och de kommer att falla i bitar. Vore jag du skulle jag göra det och sedan kanta om dem. Att spela med dem så som de är nu kan i värsta fall ödelägga din förstärkares sluttransistorer om kanten spricker under spelning och konen går snett och talspolen fastnar eller kärvar. Dessutom är basen alldeles för lättrörlig i upphängningen så som den är nu. En skumkant ska vara ett visst "motstånd" för konen, så att den inte fladdrar fram och tillbaka. En utsliten kant ger inget motstånd.
Alltså: byt skumkanterna.

Oj, oj, jag hade inte dessa kunskaper om skumkanter, trodde att det räckte med visuell kontroll. :oops:
Tack så mycket för informationen. Men var kan man kanta om dem?
Bifogar ytterligare en bild på elementen.
Bild
Senast redigerad av ekansm 2009-01-04 22:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
ekansm

Inläggav ekansm » 2009-01-04 22:15

Vi avslutar med några bilder på dem i färdigt skick minus omkantning!!
Det är olika nyanser beroende på om det är blixtljus eller dagsljus.
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
ekansm

Inläggav ekansm » 2009-01-04 22:27

Jag har hittade en tråd om detta problem som också länkar till Min Hembio.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22190&highlight=328

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-01-04 22:47

Först: Gratulerar till ett mycket bra renoveringsarbete. Lådan ser ju ut som ny.
Om det där är "Eskilstuna-basen" så är den lite större än 8 tum. Därmed är det svårt att kanta om denna med en ny kant för 8 tum. Det går, jag har gjort det, men det blir inte perfekt. Skruva loss den och fotografera baksidan.
Ett bättre alternativ är kanske att montera en helt ny bas av god kvalité. Det bör gå bra eftersom det är fråga om en sluten låda.
Mellanregistrens skumkant verkar av bilden att döma ha klarat tidens tand bättre.

Användarvisningsbild
ekansm

Inläggav ekansm » 2009-01-06 11:38

Renoveringen gjordes för ca 1 månad sedan och jag har spelat regelbundet sedan dess på måttlig volym så kanterna är inte helt slut men självklart skall jag byta dem eller skaffa ett annat element.
Jag vill dock försöka att behålla ljudkaraktären som den är så jag skall kolla på omkantning hos AH ljudteknik och Hi-Fi kit.
Känner mig lite tveksam till att prova på detta själv.

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-01-06 19:36

Kan varmt rekommendera Anders på AH ljudteknik, snygga jobb och vettigt pris!
Han har kantat om två tre par Eskilstunabasar till mig.
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
ekansm

Inläggav ekansm » 2009-01-06 20:55

henriksch skrev:Kan varmt rekommendera Anders på AH ljudteknik, snygga jobb och vettigt pris!
Han har kantat om två tre par Eskilstunabasar till mig.
mvh
Henrik

Vad kostar det exkl frakt?

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-01-06 21:18

om jag minns rätt (det var två år sedan ungefär) så kostade det 5-600 för ett par men jag är inte säker.
mvh
Henrik

MP

Inläggav MP » 2009-01-07 10:36

Verkligen snyggt resultat! imponerad!

Jag har haft ett par såna där som jag sålde för 200kr, mer fick jag inte. Men de gladde någon annan det är jag nöjd med. :)
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Återgå till Vintage-hifi