Så har det hänt igen:( grisen i säcken..

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
salle

Så har det hänt igen:( grisen i säcken..

Inläggav salle » 2009-01-04 22:07

Visste inte i vilken avdelning jag skulle lägga detta, men DIY är närmast, då det var tänkt till en DIY högtalare..

Efter många "grisen i säcken"-köp så tänkte jag nu lyssna först och köpa sen.
Hittade ett par banddiskanter, av märket newform research. Eftersom jag har ett bygge med infinitys banddiskanter som faktiskt låter mkt bra, så ville jag ha denna princip igen.
Kom hem till säljaren, och fick lyssna på dem, tyvärr var referensmusiken inget som jag kan referera till, men de lät, så jag tänkte att då funkar de.. Säljaren har visst byggt ett par olika högtalare med dessa element.
När jag kom hem och kopplade in dem så lät de nästan ingenting. Testade först med samma filter om jag har till infinity-elementen, sen med kondensatorn jag fick med högtalarna (6db till ett par magnetostater, är inte det lite väl plant?) men de låter knappt nått ändå, och det som låter låter faktiskt inget vidare.

någon med erfarenhet av dessa element? Eller låter banddiskanter dovt och instängt? Har nämligen ett par andra, Hi-Vi trinity6 som också låter lite instängt. Infinity-elementen låter iaf inte så, tvärt om!

ska de behöva gå så långt att man köper färdiga volym-högtalare :oops:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-01-05 00:11

det där lät ju förfärligt tråkigt

ska de behöva gå så långt att man köper färdiga volym-högtalare

absolut, egna byggprojekt är bara något man meckar med, inte lyssnar på
Bikinitider

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2009-01-05 00:14

Har också en del högtalare på lager som kommer från misslyckade projekt eller projekt som blev sämre än mina tidigare diy byggen. Skulle vare intressant om det fanns en klistrad tråd där diy byggare kunde lägga in omdömen om enskilda element.

Har själv lådor med Fostrex FT7Rp, Respons V-64 och Gamma VLD 13 horn. Tycker att elementen är lite tröga och att man måste vara lite försiktig när man vrider på volymen eftersom banden blir varma och därför inte tål lik mycket som vanliga diskanter med spole. Jag använder mina band i musikhögtalare och kör med vanliga element i biohögtalaren. Har nog uppfattningen att man måste spela in sig själv på band högtalare för att man skall gilla ljudet. Vet inte om det beror på att avståndet mellan bandet och magneten är så stor att membranet inte kan accelerera tillräckligt snabbt.

Användarvisningsbild
norman

Re: Så har det hänt igen:( grisen i säcken..

Inläggav norman » 2009-01-05 00:30

salle skrev: Eller låter banddiskanter dovt och instängt? Har nämligen ett par andra, Hi-Vi trinity6 som också låter lite instängt. Infinity-elementen låter iaf inte så, tvärt om!

Skulle tro att banddiskanter kan skilja sig ungefär lika mycket som vanliga diskanter, d.v.s att det finns dom som är rätt bra och det finns sämre...

Själv skulle jag inte dra några stora växlar om jag lyssnat på ett element utan klokt delningsfilter anpassat för elementet. Tror det är alldeles för lätt att luras av en tonkurva som sen kommer "rättas till" av filtret.
Om de låter svagt, har låg känslighet, är det förståss tråkigt... Det kan ju begränsa vilka andra element de kan användas till om man delar passivt.

Så, jag tycker inte du skall ge upp än!

Förresten, låter bägge lika svagt? Eller kan det vara fel på ett av elementen?

(Beroende på magnetmaterial kan banddiskanter tappa magnetism med åldern då magnetkretsen har stort luftgap. Om man som jag bygger banddiskanter med alnicomagneter blir man varse om detta.... :) )

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-01-20 09:35

Helmut skrev:.....
Har själv lådor med Fostrex FT7Rp, Respons V-64 och Gamma VLD 13 horn.
.....

Vilken tycker du låter bäst av dem ? är lite inne på FT7RP, men tycker du nått av de andra låter bättre ?

* * * * * * * * * *

Återgå till DIY-forum