Moderator: Redaktörer
Svante skrev:
Om högtalaren ska användas i området där pipresonanser finns så tycker jag att det är klokt att undvika att placera porten nära elementet, eftersom elementets framsida annars får lätt att exitera pipresonanserna.
LeifB skrev:Kaffekoppen skrev:Lycka till!
Jag tror inte du behöver hjälp, du verkar ha koll på allt.
Lådvarianten är en sak... men det som är svåra är hur insidan på lådan påverkar ljudet?
Fungerar en oregelbunden låda (typ trekantig) bättre än t.e.x. en kubaktig utformning (helt kvadratisk)?
Mvh
Kaffekoppen skrev:IngOehman skrev:Jag hänger fortfarande inte med på den terminologi du använder.
Kan du förklara vad du menar med de begrepp du använder?
Vh, iö
Ingvar,
han har inte så mycket kunskap, men det känns nästan lite hånande
som du skriver (och kanske jag med när jag tänker efter).
shifts skrev:Kaffekoppen skrev:The Loudspeaker Design Cookbook av författaren Vance Dickasson.
Det var när jag läste den som jag insåg att högtalarkonstruerande lämnar
jag åt andra.
Du har nog en färdig uppfattning om det också.
Verkligheten är ju komplicerad,
och det finns inga tumrelegelsvar på de saker du tar upp.
-Martin- skrev:Svante skrev:
Om högtalaren ska användas i området där pipresonanser finns så tycker jag att det är klokt att undvika att placera porten nära elementet, eftersom elementets framsida annars får lätt att exitera pipresonanserna.
Gäller väl insidan också (i ännu högre utsträckning)? Speciellt en port som ligger precis bakom elementet.
Aja, jag vill nog egentligen mest sätta fokus på att pipresonanserna även kan exciteras utifrån, och speciellt då porten sitter nära elementet.
LeifB skrev:Du har nog en färdig uppfattning om det också.
Tyvärr inte.... men har läst att det inte ska ha så stor inverkan om man bara dämpar lådan väl. Rätt eller fel?
LeifB skrev:Tyvärr så kan jag inte förklara så väl för dig i rätta termer så du får ha översyn med den biten.
LeifB skrev:ngOehman skrev:Verkligheten är ju komplicerad, och det finns inga tumregel-
svar på de saker du tar upp.
Ok ,det var synd. Hur tänker du då när du konstruerade dina högtalares lådor?
mvh
Ja inte använder jag några tumregler inte. Wink
Utgår ifrån den komplicerade verkligheten istället. Den ryms inte inom
några tumregler.
IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:IngOehman skrev:Jag hänger fortfarande inte med på den terminologi du använder.
Kan du förklara vad du menar med de begrepp du använder?
Vh, iö
Ingvar,
han har inte så mycket kunskap, men det känns nästan lite hånande
som du skriver (och kanske jag med när jag tänker efter).
Mera uppgivet från min sida.
Absolut inte hånande, men på något sätt måste man ju framställa
det man ser, om man vill vara ärlig. Och det vill jag.
I detta fall handlar det väl om att jag tror/uppfattar att det här finns
rätt mycket som måste oläras - innan det kan läras något på riktigt.
Någon annan kan självklart se det på ett helt annat sätt.
Men vad DU menat med det du skrivit får du svara för själv. Jag
tänker inte definiera det åt dig, eller döma dig för det. Tycker att
det är en sak mellan dig och honom.
Vh, iö
LeifB skrev:Ok !!
Men har du några förslag på simuleringsprogram?
mvh
Beror på hur högt den ska användas i frekvens. Subwoofrar, mindre viktigt. Mellanregister, rätt så viktigt.LeifB skrev:Hur viktigt är det med formningen av lådan i en basreflexlåda?
LeifB skrev:Hur påverkas ljudet av parallella sidor?
LeifB skrev:Kan man dämpa stående vågor i lådan?
Ett tips är att inte göra lådväggarna onödigt tjocka. Särskillt baffeln kan ställa till det om den är för tjock. Tänk dig ett litet element med stor magnet som sitter i en tjock baffel så förstår du hur svårt det kan bli att "andas" fritt ut i lådan.LeifB skrev:Jag vill i största möjliga grad få elementet att andas fritt i lådan... hur ska jag göra lådan då?
Ja. Det går att lära sig mycket om att konstruera högtalare genom att leka med sådana program bara man förhåller sig restriktiv i sina egna slutsatser längs vägen. Spika inga sanningar innan du verkligen tycker att du förstår hur det hänger ihop och hittar stöd för slutsatserna i den fysikaliska teorin.Finns det några bra simuleringsprogram för att konstruera en högtalare?
Då får du mindre utsträckning neråt i frekvens.Kanske en lösning med sluten låda är en bättre lösning?
Ofta, men inte alltid. Det går att få fina transienter i en basreflex. Beroende på vad som gör transienterna fula så kan de bli bättre än för en sluten.Är det bättre transienter i en sådan?
Nej, dynamiken blir bättre med basreflex om man får välja elementparametrar fritt och man inte gör för liten port.Blir dynamiken bättre än en basreflex?
Enkelt... att kunna delge de små nyanserna i musiken utan att lägga till saker som grumlar till ljudet.
Det ska låta rent och nyanserat och inte grötigt och onyanserat.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 249 gäster